391 380 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Äntligen! kan man väl utbrista där. Att det nu finns många acceptabla alternativ säger väl något om att elbilsmarknaden börjar mogna.pacman42 skrev:
Ingen kunde för 20 år sen säga: vilken bil ska man ha? och vänta sig ett rimligt svar utan att närmare ange något om sina önskemål.
Högt eller lågt insteg. Lång räckvidd eller lägre pris? Bra dragvikt? Krav på lastutrymme? Åsikter om utseende, osv.
Vi har alla våra hang ups, för egen del skulle jag undvika bilar som i grunden är avgasbilar, som Volvo XC40 och Kia Niro. De känns som stora kompromisser, även om de uppenbarligen har många nöjda kunder.
Om man ska gå på begagnat och vill undvika Tesla så är det väl EV6/Ionic5 som är dugligaste alternativet när det gäller klassisk SUV i mellanklass. XC40 är en väldigt liten bil, då är Polestar 2 rymligare.pacman42 skrev:
Men vilken bil skall man köpa?
Det blir mycket å ena sidan och å andra sidan. Jag letar efter en bil som har ett par år på nacken så att det stora pristappet redan har skett.
Jag hade egentligen velat ha en 7-års garanti från Kia, men man kanske klarar sig med en Volvo med 2 års extra garanti också.
XC40 long range ligger nog närmast till hands. SUV-chassit drar mycket på långkörning, men det blir ju bara två sådana vändor per år. I övrigt är det inget bekymmer för mig, kör de flesta milen till och från jobbet ändå.
Men jag sneglar på Ev6 också.
Som sagt, mycket jämförande av olika aspekter blir det.
Ytterst sällan det kommer att åka fyra personer i den, men det måste funka. Släpvagn kommer att dras ibland. Tesla är uteslutet om jag vill prata med mina barn igen...
Hade helst velat ha 4WD då jag bor på landet och har en backe upp på infarten. Då klarar jag mig nog med dubbfritt nämligen. Jag kör Mitsubishi Outlander phev (4WD) idag och behöver fyrhjulsdriften några gånger per år (mindre än fem). Å andra sidan körde jag en sådan med sommardäck när det var isgator i Dallas häromåret och det fungerade väldigt bra faktiskt. Jag gillar verkligen att man tar sig fram med 4WD nästan oavsett underlaget.
Några tips på annat jag bör titta på? Egenskaper att tänka på?
Alla drar 1600kg och KIA/EV6 laddar med sina gamla plattformar snabbare än vad VAG-gruppen kommit upp i ens med sina senaste modeller (jo 800v plattformen är snabbare men den tillämpas bara på bilarna för 7 siffriga belopp).
Enda vettiga ”kombin” som kommit ännu är ju ID7 men dom finns ju som max 1 år gamla typ
Redigerat:
I takt med att elbilarna får längre räckviddd tror jag absolut att efterfrågan på hybrider kommer att minska. Skulle tro att t ex många som kört X3 hybrid kommer att välja iX3 istället om räckvidden blir så bra som utlovat. Många jag känner har gått "via" hybrid till elbil.P PHPersson skrev:Tror inte många kommer väljer bort en 3år gammal BMW X3 hybrid mot en X3 el pga. att den känns omodern. Drivlinorna i sig finns redan och el har sina fördelar och hybrid har sina. Inget nytt med det.
Tror inte heller att Yn kommer känna omodern på det sättet bara det att den är sämre på "allt". Efter 3år när värdet rasat till kanske 300-350' så kommer de förmodligen också närmat sig i pris.
Personligen tycker jag IX3an är väldigt ful, men jag brukar aldrig gilla BMWs design när de är nya. Men m-sport ratten är så ful att man mår illa av att se den.
Att iX3 är bättre på mycket än Model Y känns också rimligt med tanke på den stora prisskillnaden. Precis som en X5 är bättre än en X3 på allt.
Men håller helt klart med sig om att designen kan avskräcka lite och den som designade m-sportratten borde få sparken 🙂
/Krille
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det som är betydande bättre med iX3 är väl egentligen bara batteriet? Större, och laddar snabbareK Krille4 skrev:I takt med att elbilarna får längre räckviddd tror jag absolut att efterfrågan på hybrider kommer att minska. Skulle tro att t ex många som kört X3 hybrid kommer att välja iX3 istället om räckvidden blir så bra som utlovat. Många jag känner har gått "via" hybrid till elbil.
Att iX3 är bättre på mycket än Model Y känns också rimligt med tanke på den stora prisskillnaden. Precis som en X5 är bättre än en X3 på allt.
Men håller helt klart med sig om att designen kan avskräcka lite och den som designade m-sportratten borde få sparken 🙂
/Krille
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Man måste väl ändå försöka jämföra dessa med hyggligt samma förutsättningar, min offert på ix3 landade på 828 (tror det var ca 860 i konfiguratorn) och den vill jag nog säga har mer än de nödvändiga tillvalen (M sport Pro, supercharged, annan färg än standard vit). Men visst, den hade de 20” fälgar som ingick, inget special där…Nicke Nyfiken skrev:
För att göra en Model Y LR AWD motsvarande trots att det mesta är standard tillkommer 15k för färg (30 om man väljer någon av de dyra), 24k för att få 20” fälgar (19” tycker inte jag är så snygga, smaksak givetvis, men även ix3 har 20” - så jämförbart) och ca 40k för EAP (vilket jag skulle säga är motsvarande ix3:ans autokörningsförmåga, möjligen lite sämre på Teslan) - summa 727 890. Min uppfattning är att man inte får rabatt (jag fick iaf inte det på min nuvarande MY LR AWD) utan att det som står i konfiguratorn är det man får betala
Så den jämförelsen jag faktiskt gjorde var ganska exakt 100k mellan, faktiskt bara 85 då det var en 30k färg som jag var mest sugen på
/U
Ja vi får se hur försäljning blir framöver.ullberg skrev:
Man måste väl ändå försöka jämföra dessa med hyggligt samma förutsättningar, min offert på ix3 landade på 828 (tror det var ca 860 i konfiguratorn) och den vill jag nog säga har mer än de nödvändiga tillvalen (M sport Pro, supercharged, annan färg än standard vit). Men visst, den hade de 20” fälgar som ingick, inget special där…
För att göra en Model Y LR AWD motsvarande trots att det mesta är standard tillkommer 15k för färg (30 om man väljer någon av de dyra), 24k för att få 20” fälgar (19” tycker inte jag är så snygga, smaksak givetvis, men även ix3 har 20” - så jämförbart) och ca 40k för EAP (vilket jag skulle säga är motsvarande ix3:ans autokörningsförmåga, möjligen lite sämre på Teslan) - summa 727 890. Min uppfattning är att man inte får rabatt (jag fick iaf inte det på min nuvarande MY LR AWD) utan att det som står i konfiguratorn är det man får betala
Så den jämförelsen jag faktiskt gjorde var ganska exakt 100k mellan, faktiskt bara 85 då det var en 30k färg som jag var mest sugen på
/U
Är iX3 så överlägsen på alla punkter som många hävdar så spelar det ingen roll om den är 100k eller 200k dyrare än Model Y. Den borde utklassa Teslan i försäljning oavsett.
Förhoppningsvis kommer det i så fall väcka Tesla som verkar ha stagnerat helt i utveckling. De bara putsar och filar på det "gamla".
Men jag gissar att inget av det kommer att hända. Tesla kommer fortsätta sälja mängder av Model Y även i konkurrens med iX3.
Av de så är enbart de fyra första av intresse och Polestar 2 faller ifrån då den inte är "prisvärd".Rabbithole skrev:
Hade glömt bort Ioniq 5 som är betydligt snyggare än Ev6. Måste kolla på den också. Efter en snabb koll så verkar den klart mest prisvärd, får åka och provköra den först dock...
Varför bara 80%?P PHPersson skrev:Är det så det ser ut så har jag fel, men naivt nog tror jag de flesta tycker det är jobbigt att varje dag fundera på hur dagarna framåt ser ut och ständigt planera sin laddning. Själv vill jag alltid ha 80% på morgonen så jag kan göra ”vad jag vill”. Sen vill jag iof alltid ha 20% när jag kommer hem, tycker det är skönt att veta att jag alltid kan ta mig till sjukhuset om något händer.
Men när jag läser forumet verkar ”alla” komma hem med 0%.
Hur som har jag inga problem med att ha fel, jag tror/trodde dock som sagt att de flesta vill ha 80% på morgonen.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Orsaken till att jag tänker byta bort min laddhybrid är för att jag är less på att planera körningen och laddningen. Visst, jag kan köra på bensin men det känns så onödigt bara.
Ibland fungerar inte laddningen på jobbet. Känns också så onödigt att köra på bensin hem. Åker jag förbi gymmet så måste jag ladda där, annars räcker inte elen hem. Osv osv.
Jag har råd att köpa en ny(are) bil, så det är nog dags. Något måste jag ju göra med pengarna. Har tjänat mer på aktier än på jobbet i år...
...men samtidigt är man ju snål och vill göra en så "bra" affär som möjligt.
Ibland fungerar inte laddningen på jobbet. Känns också så onödigt att köra på bensin hem. Åker jag förbi gymmet så måste jag ladda där, annars räcker inte elen hem. Osv osv.
Jag har råd att köpa en ny(are) bil, så det är nog dags. Något måste jag ju göra med pengarna. Har tjänat mer på aktier än på jobbet i år...
...men samtidigt är man ju snål och vill göra en så "bra" affär som möjligt.
Vi är ganska många här som kör mycket men du gubben verkar alltid tycka att det är bara du som har rätt. Jäkligt tröttsamt.Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå så visade sig min känsla och mina överslagsberäkningar slå din och dina.
Det var inte jag som påstod att det var varmt, det var du. Min ambition var att visa på en realistisk, verklig bild av vad typen av bilar vi diskuterade faktiskt laddade.
Jag vet inte riktigt vad din ambition med utbytet var eller är.
Min bild ovan var tagen för att försöka beskriva en representativ bild av verkligheten, din bedömer jag var till för att visa att något var dåligt.
Verkligheten är att batteriet både enkelt kan förvärmas och att laddeffekten successivt stiger när man börjar ladda ett kallt batteri. Som andra påpekat vet vi inte heller hur tomt batteriet var. Jag tror alltså att en mätning av faktisk laddeffekt om bilen hade laddats i den situationen hade blivit bättre än vad bilden antydde.
Kort sagt, bilden upplevdes mer vara tagen för att sprida ett förklenande budskap än att ge en reell bild av verkligheten. Och som ägare av en liknande (men tekniskt något sämre) bil valde jag att ifrågasätta narrativet.
Jag tror ärligt talat att det är du som är insnöad om att din situation och dina preferenser är representativa.
Jag har upprepade gånger skrivit att jag förstår att andra har andra preferenser och behov än jag. Du verkar ha en mindre öppen inställning och tro att jag skriver det jag gör utan förståelse för andra (hur du nu läser in det om du gör det).
Jag har som sagt inget problem med om du inte är nöjd med en ID7:a, även om jag påtalat (och nu fått vatten på min kvarn från den statistik andra tagit fram) att dina behov är tämligen icke-representativa.
Det förvånade mig faktiskt lite, jag hade nog tippat på fler körkort än bilar.
Delar den uppfattningen och fördomen.
Och ändå visade den statistik @trähandtag och @Krille4 fått fram att min känsla om att bara någon eller ett par procent kör mer än du var rätt nära sanningen. Jag hade nog något fel, det är säkert 3–4 % givet att företagsbilarna låg på 120 % av de privatägda, men jag skriver nog det som hyfsat rätt ändå.
Jo det klart, men om man har en massa personer som säger att de kör långt och vsrje gång så säger man att dom har fel utan att det bara är någon gå procent som kör över 2000 mil per år så blir det ganska konstigt, efter ett tag borde man själv fundera på om man eventuellt själv har fel, men det verkar inte ske i gubbens fall.Alfredo skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Provkör Ioniq 5 Advanced och med komfort eller komfort plus-paket. Då får du nästan all utrustning. Essential är en mycket enklare bil.pacman42 skrev: