Nicke Nyfiken
K Krille4 skrev:
Ja iX3 känns ju absolut intressant - den är dock rätt mycket dyrare (100-150 kkr?) än Model Y än så länge.
Snarare runt 200.000 kr dyrare.
Känner flera som beställt eller fått offert på en ny iX3. De hamnar runt 850.000 kr med de nödvändiga tillvalen.

En Model Y Long Range med fyrhjulsdrift kostar 650.000 kr.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Snarare runt 200.000 kr dyrare.
Känner flera som beställt eller fått offert på en ny iX3. De hamnar runt 850.000 kr med de nödvändiga tillvalen.

En Model Y Long Range med fyrhjulsdrift kostar 650.000 kr.
BMW har ju den nackdelen att det går att välja hur mycket som helst och det är svårt att inte välja "för mycket". Själv har jag 450' bara till tillval på x5an. Helt sjukt jag vet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
BMW har ju den nackdelen att det går att välja hur mycket som helst och det är svårt att inte välja "för mycket". Själv har jag 450' bara till tillval på x5an. Helt sjukt jag vet.
Tysksjukan.
Likadant på alla tyska bilar.
Porsche är nog värst.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
..... och vi får kilometerskatt på elbilen.
Degen måste in....
Du menar såklart kilometerskatt på alla bilar, kan aldrig tänka mig att det skulle införas på enbart elbilar

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
Du menar såklart kilometerskatt på alla bilar, kan aldrig tänka mig att det skulle införas på enbart elbilar
Ja precis

B bhus2021 skrev:
Behövs bara ett par penndrag av nästa Miljöpartistiska minister så höjs diesel o bensinpriserna med 100% och dessa bilar rasar på beg-marknaden. Ingen vet hur det ser ut om ett år eller 10
Var väl det omvända som lite dödade elbilsboomen, att dra ner subventionerna och kapa drivmedelspriserna med 40% gjorde ju inte direkt susen. Kvar är endast förmånsvärdessubventionen. Men riskerna är höga, skulle man få för sig att skicka upp drivmedelspriserna igen så kommer inte värdeutvecklingen för ICE-bilar direkt vara positiv.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Attitudeswe
P PHPersson skrev:
2års service:
ID4 6350kr
Tiguan 7850kr

Besparing på hela 750kr/år.
På id3-7:

Man kan också välja att betala 3600kr (99/mån) för 2 års och 5700 för 4års (239/mån):

https://dinbil.se/volkswagen/service/serviceavtal

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
För egen del är inte bensin/dieselpris eller elpris avgörande för val av bil. Vid måttliga årliga körsträckor är det främst värdeminskning och sedan försäkring (för mig med motorstark bil i Sthlm).

De som klagade högt på dieselpris på 28 kr köpte ju typiskt inte elbil för att slippa tanka för 1500 kr.

Jag hoppas på fortsatt snabb värdeminskning på (el)bilar och att köpa något som tappat över halva nypriset. Det mesta jag åkt i tycker jag har dålig interiör, ingen ”lyx” trots högt pris.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P Pin skrev:
För egen del är inte bensin/dieselpris eller elpris avgörande för val av bil. Vid måttliga årliga körsträckor är det främst värdeminskning och sedan försäkring (för mig med motorstark bil i Sthlm).

De som klagade högt på dieselpris på 28 kr köpte ju typiskt inte elbil för att slippa tanka för 1500 kr.

Jag hoppas på fortsatt snabb värdeminskning på (el)bilar och att köpa något som tappat över halva nypriset. Det mesta jag åkt i tycker jag har dålig interiör, ingen ”lyx” trots högt pris.
Tyvärr känns det som att just interiören har backat rätt många steg på alla bilar, både el och fossilt. De "gamla" Audi och BMW är riktigt bra dock.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Tyvärr känns det som att just interiören har backat rätt många steg på alla bilar, både el och fossilt. De "gamla" Audi och BMW är riktigt bra dock.
Jag har ju en ”gammal” 7-serie så allt nytt känns som en Mazda från 80-talet. För 600 kkr till en mille förväntar jag mig mer.

• Wow
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har ju en ”gammal” 7-serie så allt nytt känns som en Mazda från 80-talet. För 600 kkr till en mille förväntar jag mig mer.
Håller med helt.

• Wow
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
2års service:
ID4 6350kr
Tiguan 7850kr

Besparing på hela 750kr/år.
Tycker det här med servicekostnader på elbilar i allmänhet, och ID4 i synnerhet är intressant, men provar att slänga över frågan till ID4-tråden där den ksnske kan få dominera mer.

Men vilken bil skall man köpa?

Det blir mycket å ena sidan och å andra sidan. Jag letar efter en bil som har ett par år på nacken så att det stora pristappet redan har skett.

Jag hade egentligen velat ha en 7-års garanti från Kia, men man kanske klarar sig med en Volvo med 2 års extra garanti också.

XC40 long range ligger nog närmast till hands. SUV-chassit drar mycket på långkörning, men det blir ju bara två sådana vändor per år. I övrigt är det inget bekymmer för mig, kör de flesta milen till och från jobbet ändå.

Men jag sneglar på Ev6 också.

Som sagt, mycket jämförande av olika aspekter blir det.

Ytterst sällan det kommer att åka fyra personer i den, men det måste funka. Släpvagn kommer att dras ibland. Tesla är uteslutet om jag vill prata med mina barn igen...

Hade helst velat ha 4WD då jag bor på landet och har en backe upp på infarten. Då klarar jag mig nog med dubbfritt nämligen. Jag kör Mitsubishi Outlander phev (4WD) idag och behöver fyrhjulsdriften några gånger per år (mindre än fem). Å andra sidan körde jag en sådan med sommardäck när det var isgator i Dallas häromåret och det fungerade väldigt bra faktiskt. Jag gillar verkligen att man tar sig fram med 4WD nästan oavsett underlaget.

Några tips på annat jag bör titta på? Egenskaper att tänka på?

pacman42 pacman42 skrev:

Det blir mycket å ena sidan och å andra sidan. Jag letar efter en bil som har ett par år på nacken så att det stora pristappet redan har skett.

Jag hade egentligen velat ha en 7-års garanti från Kia, men man kanske klarar sig med en Volvo med 2 års extra garanti också.

XC40 long range ligger nog närmast till hands. SUV-chassit drar mycket på långkörning, men det blir ju bara två sådana vändor per år. I övrigt är det inget bekymmer för mig, kör de flesta milen till och från jobbet ändå.

Ytterst sällan det kommer att åka fyra personer i den, men det måste funka. Släpvagn kommer att dras ibland. Tesla är uteslutet om jag vill prata med mina barn igen...

Hade helst velat ha 4WD då jag bor på landet och har en backe upp på infarten. Då klarar jag mig nog med dubbfritt nämligen. Jag kör Mitsubishi Outlander phev (4WD) idag och behöver fyrhjulsdriften några gånger per år (mindre än fem). Å andra sidan körde jag en sådan med sommardäck när det var isgator i Dallas häromåret och det fungerade väldigt bra faktiskt. Jag gillar verkligen att man tar sig fram med 4WD nästan oavsett underlaget.

Audi etron har sjunkit som stenar, förvisso eftersom de är väldigt ineffektiva men du får mycket bil för pengarna… (som beg). ”tyvärr” känns ju ModelY som den perfekta bilen för dig annars men nu är det som det är med Musk mm.
Polestar2 ? Upplever den som lite trevligare interiört än Volvon och eftersom det är en hatchback fungerar bagaget rätt bra.

edit: köp 4wd, speciellt på elbilar är det väldigt mycket trevligare än 2wd oavsett fram eller bak. Också trevligt att det är regen på alla hjulen på vintern.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Från den tiden, om man vill ha AWD och någon räckvidd är det typ:
XC40
Polestar 2
EV6
Ioniq 5
Model Y
Model X
ID4
Enyaq
Q4

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.