P PHPersson skrev:
Jag vet men laddar jag med 11kW finns det bara 9A kvar oavsett fas. Så då räcker det att starta en 2,3kWs pryl så löser säkringen. Man skulle ha gamla porslinssäkringar istället :).
Men nu när jag laddar på 6a så funkar det oftare men så är det tvättmaskin diskmaskin och matlagning så är det kört :)
Har man kortvariga laster som ställer till det kan man lura systemet och ställa in att man har 25A huvudsäkring. Huvudsäkringarna är ganska tröga så en diskmaskin eller tvättmaskin som värmer vatten kommer inte lösa ut huvudsäkringen

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Behövs bara ett par penndrag av nästa Miljöpartistiska minister så höjs diesel o bensinpriserna med 100% och dessa bilar rasar på beg-marknaden. Ingen vet hur det ser ut om ett år eller 10

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
B bhus2021 skrev:
Behövs bara ett par penndrag av nästa Miljöpartistiska minister så höjs diesel o bensinpriserna med 100% och dessa bilar rasar på beg-marknaden. Ingen vet hur det ser ut om ett år eller 10
..... och vi får kilometerskatt på elbilen.
Degen måste in....

P PHPersson skrev:
Opraktiskt kanske men mycket billigare med tanke på effektavgifterna. Jag har trådat nätverk till både balanserare och laddare. Vill undvika wifi så långt det går för det tenderar alltid att krångla förr eller senare.
Ok, har inte effektavgift och en Leaf som har 40kWh batteri och enfasladdning så det är en nödvändighet att kunna ha laddboxen på 25A. SEOM tillämpar också samma taxa på både 16,20 och 25 Ampere huvudsäkring så därav väljer man såklart 25A. Effektavgift tillämpas bara vardagar mellan 7-19 av SEOM så dom är väldigt elbilsvänliga.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ok, har inte effektavgift och en Leaf som har 40kWh batteri och enfasladdning så det är en nödvändighet att kunna ha laddboxen på 25A. SEOM tillämpar också samma taxa på både 16,20 och 25 huvudsäkring så därav väljer man såklart 25A. Effektavgift gäller tillämpas bara vardagar mellan 7-19 av SEOM så dom är väldigt elbilsvänliga.
Nej vi har effektavgift även på natten men den är halv 22-06. (Ellevio)

K karlmb skrev:
Körde med bra fart på motorvägen in imorse med vår 500e. Recirc på vent o AC på pga det. Snitthastigheten blev 75 km/h pga lite köer i Göteborg och 105-110 på RV in. Resultat: 1.52 kWh/mil.
Det är en väldigt rolig bil, perfekt som #2. Men för #1 behöver man något rejälare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tror snarare att det handlar om att vissa köpare tror att en tre år gammal elbil är omodern. Visst finns det tidigare exempel på det men i nuläget är det nog rätt få nya elbilar blir så omoderna på tre år att de uppfattas som "dåliga". Vad är det som gör att t ex en ny Model Y skulle anses som en omodern produkt om tre år?

/Krille
Det vet ingen… men vad jag vet är att om IX3s är så bra som det verkar är ModelY gammal redan nu. Sämre räckvidd, långsammare laddning, högre ljudnivå mm. Sämre autopilot, sämre på det mesta kort och gott till ca samma pris.
Dock snabbare men tror inte att gemene man tycker det är viktigt.
Så även om vi kanske inte vet exakt hur IX3an är så blir det som aktier… spekulationer vilket räcker långt.
Den typen av tekniksteg hittar du inte i fossilbilar idag. Köper du en tre år gammal bil får du i princip samma som en ny.

P PHPersson skrev:
Den typen av tekniksteg hittar du inte i fossilbilar idag. Köper du en tre år gammal bil får du i princip samma som en ny.
Kanske får USB-C-portar istället för USB-A, det är ett rejält tekniksteg för en fossilbil!

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Kanske får USB-C-portar istället för USB-A, det är ett rejält tekniksteg för en fossilbil!
Ja det är sant… förmodligen en dealbraker för många:)

P PHPersson skrev:
Det vet ingen… men vad jag vet är att om IX3s är så bra som det verkar är ModelY gammal redan nu. Sämre räckvidd, långsammare laddning, högre ljudnivå mm. Sämre autopilot, sämre på det mesta kort och gott till ca samma pris.
Så även om vi kanske inte vet exakt hur IX3an är så blir det som aktier… spekulationer vilket räcker långt.
Det där är en krystad jämförelse.
Bara för att IX3 har större batteri och är effektivare (ochj i teorin kommer 80 mil) så kommer inte MY rasa till 0 (Tesla rasar av andra skäl)
Teknikutvecklingen pågår hela tiden och vi behöver inte spekulera: Tittapå hur elbilspriserna legat de senaste 10-15 åren när det kommer till värdefall.

Det var därför jag tog en Leaf ovan som exempel: Den verisonen av Leaf som finns nu har otorligt gammal batteriteknik och en gammal snabbladdningstandard som förutom att den bara max laddar 50 kw måste ha ett Chademo-uttag, och det finns massor med modernare elbilar som har kommit ut sen dess där de billigaste iaf har 100 kw snabbladdning med CCD uttag, trots det faller dessa modeller inte som "en sten".

Och fossilbilarna utvecklas också med laddhybrid, hybrid, mildhybridtekjnik, integrerade tjänster mm mm. Detta pågår hela tiden, det är inte unikt för elbilarna.

Det är snarare så att man numer på marknaden inte bara kan välja bensin eller diesel och sen mer går på effekt/utrustning, utan mycket mer variation på drivlinan inom ett och samma märke med bensin/diesel, El, Hybrid, laddhybrid och i vissa fall E85/gas.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och då tar dom troligen 10kkr för en service där oljor och luftfilter måste bytas på en Tiguan (Min golf alltrtack har jag för mig låg på 8000-9000 kr för en "normal" service hos VW)?
VW verkar köra med taktiken att "råna" kunder med nya bilar då man känner sig tvingad att ta servicen för garantinsskull.

En bas service på en lite äldre bil kostar ~2300 och då byter dom olja vilket är typ det viktigaste.

Då jag inte vill ha något att göra med VW längre så hoppade jag helt enkel service min mätare visade att bromsvätskan fortfarande var tiptop så då slapp jag köpa en liter dot4 för 130 kr 😎

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och då tar dom troligen 10kkr för en service där oljor och luftfilter måste bytas på en Tiguan (Min golf alltrtack har jag för mig låg på 8000-9000 kr för en "normal" service hos VW)?
2års service:
ID4 6350kr
Tiguan 7850kr

Besparing på hela 750kr/år.

• Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Ja iX3 känns ju absolut intressant - den är dock rätt mycket dyrare (100-150 kkr?) än Model Y än så länge.

Tror också att många (inklusive mig) väntat på att BMW äntligen ska erbjuda en riktigt bra elbil och det verkar ju onekligen iX3 vara. Säljer redan bra och kommer säkert att göra det lång tid framöver.

Tror dock ändå inte att det är ett gör en ny Model Y omodern om tre år för de allra flesta köparna. Risken är nog större att en ny X3 hybrid känns omodern om tre år jämfört med iX3.

/Krille

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Betalar ni förmånsskatt för det där?
Varför skulle vi göra det?
Det är skattefrihet på laddel på jobbet.

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja iX3 känns ju absolut intressant - den är dock rätt mycket dyrare (100-150 kkr?) än Model Y än så länge.

Tror också att många (inklusive mig) väntat på att BMW äntligen ska erbjuda en riktigt bra elbil och det verkar ju onekligen iX3 vara. Säljer redan bra och kommer säkert att göra det lång tid framöver.

Tror dock ändå inte att det är ett gör en ny Model Y omodern om tre år för de allra flesta köparna. Risken är nog större att en ny X3 hybrid känns omodern om tre år jämfört med iX3.

/Krille
Tror inte många kommer väljer bort en 3år gammal BMW X3 hybrid mot en X3 el pga. att den känns omodern. Drivlinorna i sig finns redan och el har sina fördelar och hybrid har sina. Inget nytt med det.
Tror inte heller att Yn kommer känna omodern på det sättet bara det att den är sämre på "allt". Efter 3år när värdet rasat till kanske 300-350' så kommer de förmodligen också närmat sig i pris.

Personligen tycker jag IX3an är väldigt ful, men jag brukar aldrig gilla BMWs design när de är nya. Men m-sport ratten är så ful att man mår illa av att se den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.