Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Perfekt
Du säger att du haft elbil i många år och ändå har du helt verklighetsfrånvända vanföreställningar kring hemmaladdning.
Som värsta fossilbilskramaren som inte ens suttit i en elbil.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du säger att du haft elbil i många år och ändå har du helt verklighetsfrånvända vanföreställningar kring hemmaladdning.
Som värsta fossilbilskramaren som inte ens suttit i en elbil.
Så din verklighet är sanningen för alla?

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Så din verklighet är sanningen för alla?
Det är i alla fall en sanning...
Inte en massa hittepå och konstruerade extremfall.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Lås vad jag skrev igen… 20A huvudsäkring men ladda med 11kW =16A

Trodde du hade koll på sånt som har elbil?
Nä - du skrev exakt följande:

"Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra."

Men visst - om meningen med ditt inlägg var att belysa självklarheten att det inte fungerar så bra att ladda med 16A när man har 20A så håller jag med dig. Att ladda med 20A eller 32A går heller inte speciellt bra om man har 20A huvudsäkring 🙂

Däremot är det nog inte så få som tycker det fungerar bra att ladda sin elbil med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare. Det är trots allt relativt få som har behov av att ladda 80 kWh varje natt.

/krille

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är i alla fall en sanning...
Inte en massa hittepå och konstruerade extremfall.
Berätta då vad det är jag hittat på… under tiden skall jag berätta min verklighet…

Bor i ett nybyggt hus som inte kräver mycket till uppvärmning. 25A huvudsäkring. Värmer med värmepump och det är ”varmt” ute.
Bilen har jag ställt ner till 6A eftersom jag primärt kör med hybriden. Elbil tycker jag inte fungerar bra nog för mina behov så jag behöver inte ladda mer än med 6A (lägsta som går att ställa på X5an) ändå löste lastbalanseraren ut 2 gånger igår.
Hade jag kört elbil primärt hade det, med mina behov, inte fungerat bra. Jag hade löst det såklart men eftersom jag kan köra en hybrid som jag tycker är trevligare än alla elbilar på marknaden under 2 miljoner så gör jag det…

Edit: hade säkert gått att analysera hur saker är kopplat och flyttat om mellan faserna men orkar inte hålla på med sånt. Och min perific MAX ihop med Defa stoppar laddningen, den minskar inte, så fort någon av faserna går över 25A.

Hybrider är väl typiskt enfas? Det gör det inte snällare mot huvudsäkringen direkt

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Vad ska vi göra alla oupplysta bilägare som inte förstår hur billigt det är med elbil?

Intresset för elbilar sjunker globalt. I Sverige har intresset för bensin och dieselbilar ökat med 15% under 2025.

Här är de största orosmolnen när det kommer till elbilar för svenskarna:

- Dyra batteribyten (41 procent)
- Begränsad räckvidd (35 procent)
- Kostnaden för inköpet av elbilen (27 procent)
– Många konsumenter verkar tveka på grund av missuppfattningar kring elbilar, som till exempel att batterierna inte håller eller att underhållskostnaderna blir högre, fortsätter Cardell.

Ekonomibladet.se Motor 🙃
Ja, priset är nog den största boven.
Största intjäningen ligger väl i att driftkostnaderna är lägre.

Men kör man relativt få mil tar det ju lång tid att ”köra in” förtjänsten.

Sen på begagnatmarknaden så verkar elbilar vara paria hos många. Men vi vet ju faktiskt inte än om det är en helt ogrundad farhåga eller en insikt som visar sig korrekt.

K Krille4 skrev:
Nä - du skrev exakt följande:

"Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra."

Men visst - om meningen med ditt inlägg var att belysa självklarheten att det inte fungerar så bra att ladda med 16A när man har 20A så håller jag med dig. Att ladda med 20A eller 32A går heller inte speciellt bra om man har 20A huvudsäkring 🙂

Däremot är det nog inte så få som tycker det fungerar bra att ladda sin elbil med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare. Det är trots allt relativt få som har behov av att ladda 80 kWh varje natt.

/krille
Du får läsa inlägg 6145 som hänger ihop med det andra, tex att han startar med laddning vid 12 på natten… så ja 16A.

Men sen gäller det ju inte varje natt, problemet uppstår även om man vill ladda så EN natt.

P PHPersson skrev:
Berätta då vad det är jag hittat på… under tiden skall jag berätta min verklighet…

Bor i ett nybyggt hus som inte kräver mycket till uppvärmning. 25A huvudsäkring. Värmer med värmepump och det är ”varmt” ute.
Bilen har jag ställt ner till 6A eftersom jag primärt kör med hybriden. Elbil tycker jag inte fungerar bra nog för mina behov så jag behöver inte ladda mer än med 6A (lägsta som går att ställa på X5an) ändå löste lastbalanseraren ut 2 gånger igår.
Hade jag kört elbil primärt hade det, med mina behov, inte fungerat bra. Jag hade löst det såklart men eftersom jag kan köra en hybrid som jag tycker är trevligare än alla elbilar på marknaden under 2 miljoner så gör jag det…

Edit: hade säkert gått att analysera hur saker är kopplat och flyttat om mellan faserna men orkar inte hålla på med sånt. Och min perific MAX ihop med Defa stoppar laddningen, den minskar inte, så fort någon av faserna går över 25A.
Måste ju vara en närmast unik lösning att lastbalanseraren löser ut likt säkring/jordfelsbrytare. I princip alla laddboxar gasar eller bromsar ju beroende på tillgången till el

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Du får läsa inlägg 6145 som hänger ihop med det andra, tex att han startar med laddning vid 12 på natten… så ja 16A.

Men sen gäller det ju inte varje natt, problemet uppstår även om man vill ladda så EN natt.
Själv tänker jag att det kanske går att lösa utan större problem genom att t ex:

* Starta laddningen tidigare än 12 EN natt?
* EN gång göra ett kort laddstopp efter vägen - kanske inget större problem om man nu ändå kör så långt under dagen att batteriet är slut?

Känns som att du är väldigt problemorienterad trots alla dina år och mil med elbil.

/Krille

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Måste ju vara en närmast unik lösning att lastbalanseraren löser ut likt säkring/jordfelsbrytare. I princip alla laddboxar gasar eller bromsar ju beroende på tillgången till el
Löser ut kanske är fel ord… men den stoppar laddningen.

P PHPersson skrev:

Återigen då: Vem har behov av att ladda 80 kWh hemma före kl 7?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Själv tänker jag att det kanske går att lösa utan större problem genom att t ex:

* Starta laddningen tidigare än 12 EN natt?
* EN gång göra ett kort laddstopp efter vägen - kanske inget större problem om man nu ändå kör så långt under dagen att batteriet är slut?

Känns som att du är väldigt problemorienterad trots alla dina år och mil med elbil.

/Krille
Du har en poäng men det har varit sjukt mycket strul med rätt mycket saker så då sjunker toleransen till att behöva lösa problem.

useless useless skrev:
Återigen då: Vem har behov av att ladda 80 kWh hemma före kl 7?
Jag… titt som tätt

P PHPersson skrev:
Jag… titt som tätt
Ok. Då skiljer sig ditt körmönster från 99,9% av bilägarna. Så på vilket sätt är dina erfarenheter relevanta?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.