391 380 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nej, inte speciellt mycket faktiskt.P PHPersson skrev:
Skulle det vara så att man behöver det (och inte har utrymmet i säkringsskåpet) får man börja ladda lite tidigare och på en lägre effekt.
Det fåtalet gånger man gör det på ett år lär inte dra upp snittpriset på laddning hemma till över 2 kr/kWh ändå, men övertyga oss gärna om motsatsen. Eller så kan du ju enkelt pudla bara.
Nu är du där igen.P PHPersson skrev:Du får vrida på det också älska elbilar hur mycket du vill men faktum kvarstår att om du behöver ladda säg 80kWh i ditt batteri så kommer det krävas ca 90kWh på elmätaren. Behöver du då bilen klockan 7 så kräver det ändå 16A på alla faserna drygt. Men säg 16A och att du klarar dig med 70kW så räcker det att en luft luft värmepump startar så överskrider du 20A. Laddar du långsammare ökar förlusterna också.
Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra.
Hur många har behovet av 90kWh på en natt innan klockan 7 på morgonen?
Corner case igen.
Har man det groteska effektbehovet dagligen så får man antingen både säkra upp och installera lastbalanserare. Men återigen det är irrelevanta för gemene man.
Det är ju inte riktigt så du framställer det. Du skrev:P PHPersson skrev:
"Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt över året utan att köpa massa ytterligare tjänster eller hårdvara."
Det krävs bara att man laddar på natten så ligger man en bra bit under 2 kr/kWh till och med i elområde 4.
Så inte mycket till planering och inte massa extra tjänster eller hårdvara.
Jag jobbar i Göteborg. 😆P PHPersson skrev:
Ja millennium är ett gigantiskt haveri som nog ingen i vården vill ha och som kostat skattebetalarna mycket pengar. Men det finns tydligen fortfarande utrymme för gratis laddning.
Vet ingen som har en elbil som kommer 40mil på 80kW vid långpendling till att börja med. Men elbilsälskare verkar ha autism allihopa, för antingen kör man 40mil 7 dagar i veckan eller så gör man det aldrig.useless skrev:
Är det så det ser ut så har jag fel, men naivt nog tror jag de flesta tycker det är jobbigt att varje dag fundera på hur dagarna framåt ser ut och ständigt planera sin laddning. Själv vill jag alltid ha 80% på morgonen så jag kan göra ”vad jag vill”. Sen vill jag iof alltid ha 20% när jag kommer hem, tycker det är skönt att veta att jag alltid kan ta mig till sjukhuset om något händer.Nicke Nyfiken skrev:
Det är ju inte riktigt så du framställer det. Du skrev:
"Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt över året utan att köpa massa ytterligare tjänster eller hårdvara."
Det krävs bara att man laddar på natten så ligger man en bra bit under 2 kr/kWh till och med i elområde 4.
Så inte mycket till planering och inte massa extra tjänster eller hårdvara.
Men när jag läser forumet verkar ”alla” komma hem med 0%.
Hur som har jag inga problem med att ha fel, jag tror/trodde dock som sagt att de flesta vill ha 80% på morgonen.
Det handlar inte om dagligen, det räcker med någon gång ibland för att problemet uppstår.Nicke Nyfiken skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Varför inte.P PHPersson skrev:
Nu är det förvisso få elbilar utom större som ens har 80 kwh. Men en förbrukning på mellan 140 - 200 w/km är inte ovanligt (vår förra en Nissan leaf låg på ca 140 w/km sommartid blandat och 160 på vintern, Citroen ec-4 som vi har nu som 2a bil ligger på ca 130 w/km sommartid och 160-170 nu på vintern blandat, men inklusive motorväg) - ingen av dessa har iofs 80 kwh batteri.
Så även om större SUVs i motorvägsfart på vintern förstås slukar mer så skulle jag inte sätta 200 w/km som en omöjlighet.
Sen känner jag inte alls igen att man antingen kör 40 mil 40 dgr/v eller aldrig hos dom som faktiskt har en elbil. Snarare verkar räckviddsångesten ligga mer hos dom som inte har en elbil...
Redigerat:
Det tror jag sett över tid.tveksamt skrev:
Nej, inte speciellt mycket faktiskt.
Skulle det vara så att man behöver det (och inte har utrymmet i säkringsskåpet) får man börja ladda lite tidigare och på en lägre effekt.
Det fåtalet gånger man gör det på ett år lär inte dra upp snittpriset på laddning hemma till över 2 kr/kWh ändå, men övertyga oss gärna om motsatsen. Eller så kan du ju enkelt pudla bara.
Då kan du väl berätta vilken elbil jag skall köpa som drar 140w/km vid långkörning? Eftersom det inte är ovanligt får du gärna rekommendera några bra beg.klaskarlsson skrev:
40 mil på 80 kWh är 200Wh/km. Det klarar väl de flesta bilar i dag?P PHPersson skrev:
Men det är väl egentligen irrelevant om man kommer 30 eller 50 mil. Det hela handlade om påståendet att man måste kunna ladda 80 kWh varje natt om man har elbil,
Redigerat:
80 kWh kanske? Skrev du fel? Kasta sten i glashus eller vad säger man.useless skrev:
Nej det har jag aldrig sagt…