391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Vad tror du över tid? Att någon enstaka natt med laddning som börjar tidigare än midnatt drar upp snittpriset sett över hela året över 2 kr/kWh?P PHPersson skrev:
Bara genom att titta på det historiska elpriset (månadsmedel) har jag visat tidigare att ingen som bor i SE1-3 laddar för en kostnad över 2 kr/kWh i snitt.
De som har spotpriser ligger rimligen mycket lägre (se exempelvis kostnaden i inlägg #6141). Men ändå fortsätter du hävda att det är ytterst få som laddar med så låga priser?
Om man klarar på 40 mil på 80kW beror på två saker,P PHPersson skrev:
1. Storlek på bil/luftmotstånd
2. Tyngd i gasfoten
Jag har idag kört 10,5 mil x 2, norra stockholm - nästan nyköping tur och retur
80% vid start 31% vid återkomst
Alltså 49% på 21 mil
Min Tesla MY har 77kWh
Jag körde alltså 21 mil på 37,7 kWh
ca 10 km/h över skyltad hastighet
Om jag ger tumme upp åt ett inlägg där det står "Det tror jag inte" är det väl ganska tydligt att jag håller med? 😉P PHPersson skrev:
Men om du "behöver" ett förtydligande för att förstå så jag tror inte heller att det är många som "måste" ladda hemma dagtid. Även om man t ex jobbar skift/natt så jobbar man sällan hela nätterna alla nätter i veckan.
Inkluderar man alla som bor i zon 1 och 2 så är det heller nog inte alls "ytterst få" som laddar hemma för under 2 kr i snitt under året.
/Krille
Får lägga till lite parametrar…P PurreP skrev:Om man klarar på 40 mil på 80kW beror på två saker,
1. Storlek på bil/luftmotstånd
2. Tyngd i gasfoten
Jag har idag kört 10,5 mil x 2, norra stockholm - nästan nyköping tur och retur
80% vid start 31% vid återkomst
Alltså 49% på 21 mil
Min Tesla MY har 77kWh
Jag körde alltså 21 mil på 37,7 kWh
ca 10 km/h över skyltad hastighet
3. Yttertemperatur
4. Förvärmt batteri?
5. Verkningsgrad på bilen
6. Last
7. Mm
Varför skulle det vara ett problem att ladda elbil med 20A utan lastbalanserare?P PHPersson skrev:Du får vrida på det också älska elbilar hur mycket du vill men faktum kvarstår att om du behöver ladda säg 80kWh i ditt batteri så kommer det krävas ca 90kWh på elmätaren. Behöver du då bilen klockan 7 så kräver det ändå 16A på alla faserna drygt. Men säg 16A och att du klarar dig med 70kW så räcker det att en luft luft värmepump startar så överskrider du 20A. Laddar du långsammare ökar förlusterna också.
Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra.
Vi har 20A och lastbalanseraren ligger kvar i boxen vi köpte för två år sedan. Laddar normalt med 10A och får då ca "30 km" per timme jag laddar. Tror det räcker bra för de allra flesta.
/Krille
Nu var ju exemplet 16A... så varför skriver du då att du laddar med 10A?K Krille4 skrev:
Laddar du med 3A så fungerar det ännu bättre. Det räcker nog för de flesta också.
Eller så laddar man inte alls utan bara på jobbet så behöver du inte ens ha el hemma, kan köra utedass och off-grid? Kan inte det vara en bra lösning?
Vad yrar du om?P PHPersson skrev:
Vad är det som är jobbigt och behöver planeras och funderas över varje dag?
Jag sätter i sladden på kvällen när jag parkerar bilen..
På morgonen har bilen den laddnivå jag ställt in.
PerfektNicke Nyfiken skrev:
Säg att man kör 1200mil per år och bilen förbrukar 2kWh/mil. Då behöver du ladda 6,6kWh per dygn. Så det räcker ju med att du får i 6,6 så är allt frid och fröjd. Det är fantastiskt smidigt och bra.
Redigerat:
Nä du skrev klart och tydligt 20AP PHPersson skrev:Nu var ju exemplet 16A... så varför skriver du då att du laddar med 10A?
Laddar du med 3A så fungerar det ännu bättre. Det räcker nog för de flesta också.
Eller så laddar man inte alls utan bara på jobbet så behöver du inte ens ha el hemma, kan köra utedass och off-grid? Kan inte det vara en bra lösning?
"Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra."
Resten av agrumentationen från din sida talar för sig själv 😉
/Krille
Vad ska vi göra alla oupplysta bilägare som inte förstår hur billigt det är med elbil?
Intresset för elbilar sjunker globalt. I Sverige har intresset för bensin och dieselbilar ökat med 15% under 2025.
”Här är de största orosmolnen när det kommer till elbilar för svenskarna:
- Dyra batteribyten (41 procent)
- Begränsad räckvidd (35 procent)
- Kostnaden för inköpet av elbilen (27 procent)
– Många konsumenter verkar tveka på grund av missuppfattningar kring elbilar, som till exempel att batterierna inte håller eller att underhållskostnaderna blir högre, fortsätter Cardell.”
Ekonomibladet.se Motor 🙃
Intresset för elbilar sjunker globalt. I Sverige har intresset för bensin och dieselbilar ökat med 15% under 2025.
”Här är de största orosmolnen när det kommer till elbilar för svenskarna:
- Dyra batteribyten (41 procent)
- Begränsad räckvidd (35 procent)
- Kostnaden för inköpet av elbilen (27 procent)
– Många konsumenter verkar tveka på grund av missuppfattningar kring elbilar, som till exempel att batterierna inte håller eller att underhållskostnaderna blir högre, fortsätter Cardell.”
Ekonomibladet.se Motor 🙃
Lås vad jag skrev igen… 20A huvudsäkring men ladda med 11kW =16AK Krille4 skrev:
Trodde du hade koll på sånt som har elbil?