Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Berätta då vad det är jag hittat på… under tiden skall jag berätta min verklighet…

Bor i ett nybyggt hus som inte kräver mycket till uppvärmning. 25A huvudsäkring. Värmer med värmepump och det är ”varmt” ute.
Bilen har jag ställt ner till 6A eftersom jag primärt kör med hybriden. Elbil tycker jag inte fungerar bra nog för mina behov så jag behöver inte ladda mer än med 6A (lägsta som går att ställa på X5an) ändå löste lastbalanseraren ut 2 gånger igår.
Hade jag kört elbil primärt hade det, med mina behov, inte fungerat bra. Jag hade löst det såklart men eftersom jag kan köra en hybrid som jag tycker är trevligare än alla elbilar på marknaden under 2 miljoner så gör jag det…

Edit: hade säkert gått att analysera hur saker är kopplat och flyttat om mellan faserna men orkar inte hålla på med sånt. Och min perific MAX ihop med Defa stoppar laddningen, den minskar inte, så fort någon av faserna går över 25A.
Har du ett hus med 25 A huvudsäkringar och lågt värmebehov och ändå går det inte att ladda en bil med 6 A?

Har du en stor cannabisodling hemma?
Eller vart går all effekt?

Tycker det lutar åt att det är något knas i husets elsystem, eller så utelämnar du väsentliga detaljer i din berättelse.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Då skiljer sig ditt körmönster från 99,9% av bilägarna. Så på vilket sätt är dina erfarenheter relevanta?
Jag gillar att du har sådan koll på hur människor använder sina bilar… källa på det eller bajsar du bara ut vad du sitter i soffan och tror?

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Har du ett hus med 25 A huvudsäkringar och lågt värmebehov och ändå går det inte att ladda en bil med 6 A?

Har du en stor cannabisodling hemma?
Eller vart går all effekt?

Tycker det lutar åt att det är något knas i husets elsystem, eller så utelämnar du väsentliga detaljer i din berättelse.
Men det krävs inte så mycket, vi hade en tvättmaskin på och lagade mat. Jag kollade inte exakt men gissar kanske ett den värmde vattnet eller något.

Som sagt, det räcker att ena fasen går upp i 25A. Finns inte funktion som pausar eller snedbelastar faserna i laddaren. Vet att Zaptecs laddate är mer integrerad med Perific men jag ville ha trådat nätverk så därför gick Zaptec bort.

A ajn82 skrev:
Hybrider är väl typiskt enfas? Det gör det inte snällare mot huvudsäkringen direkt
Min är trefas

P PHPersson skrev:
Jag gillar att du har sådan koll på hur människor använder sina bilar… källa på det eller bajsar du bara ut vad du sitter i soffan och tror?
Jag kan inte komma på någon i min bekantskapskrets som har behov av att köra 40 mil klockan 7 på morgonen titt som tätt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kan inte komma på någon i min bekantskapskrets som har behov av att köra 40 mil klockan 7 på morgonen titt som tätt.
Min X går inga 40mil på 80kWh, ta ID4orna som verkar gå runt 20mil på vintern. Tror du underskattar behovet.

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Men det krävs inte så mycket, vi hade en tvättmaskin på och lagade mat. Jag kollade inte exakt men gissar kanske ett den värmde vattnet eller något.

Som sagt, det räcker att ena fasen går upp i 25A. Finns inte funktion som pausar eller snedbelastar faserna i laddaren. Vet att Zaptecs laddate är mer integrerad med Perific men jag ville ha trådat nätverk så därför gick Zaptec bort.
Det är därför man laddar på natten.
Ingen matlagning och tvätt eller andra stora förbrukare, mer än möjligen värmepumpen.

Också cannabisodlingen då...😉

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Måste ju vara en närmast unik lösning att lastbalanseraren löser ut likt säkring/jordfelsbrytare. I princip alla laddboxar gasar eller bromsar ju beroende på tillgången till el
Vilka laddboxar / balanserare gasar och bromsar? Skulle vilja ha den lösningen.

Ingen matlagning och tvätt eller andra stora förbrukare, mer än möjligen värmepumpen.

I Sverige drar växthusen med dess värmelampor rätt så många kW. Speciellt i mitt fall med 2000m2 ytor. Som tur är får jag hjälp av jordvärme eftersom jag grävt ner dem under åkern till största delen…

Skulle tro att de flesta större på marknaden kan det, vad är det för laddbox du har?

13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tro att de flesta större på marknaden kan det, vad är det för laddbox du har?
Laddbox Defa power. Den enda jag hittade med rj45 kabel och v2l.
Balanserare Perific Max. Har stöd för rj45 och ladda vid solcellsproduktion.
Men i ärlighetens namn funkar inget speciellt bra dels eftersom den bryter och dels för att den kräver minst 6A solproduktion för att laddningen skall starta.
Kan kanske ha något med bilen att göra…

Edit: dessutom när man har ”solar mode” kan man inte ha schema. Perfekt annars att ladda överskott på dagen och resterande på natten

Redigerat:
Jag jobbar i Göteborg. 😆
Ja millennium är ett gigantiskt haveri som nog ingen i vården vill ha och som kostat skattebetalarna mycket pengar. Men det finns tydligen fortfarande utrymme för gratis laddning.
Betalar ni förmånsskatt för det där?

P PHPersson skrev:
Laddbox Defa power. Den enda jag hittade med rj45 kabel och v2l.
Balanserare Perific Max. Har stöd för rj45 och ladda vid solcellsproduktion.
Men i ärlighetens namn funkar inget speciellt bra dels eftersom den bryter och dels för att den kräver minst 6A solproduktion för att laddningen skall starta.
Kan kanske ha något med bilen att göra…
Normalt sett så ska laddboxen kunna justera ner till 6A i laddhastighet, verkar vara i steg på 2A från 6A och upp.
Kan vara något tokigt i dina inställningar.

P PHPersson skrev:
Du har en poäng men det har varit sjukt mycket strul med rätt mycket saker så då sjunker toleransen till att behöva lösa problem.
Det finns folk som inte har bil alls pga de tycker det är så mkt strul.
Vi är alla olika..

Även den kan väl släckas några kritiska timmar med en timer? Plantorna tål väl natt...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.