391 312 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Mitt halvmoderna hus drar 291w nu en decemberkväll. Det hade nog gått att ladda en elbil på 16A säkring utan problem under natten, man ska ju ändå sova en stund.P PHPersson skrev:
Med 25A, och ladda huset med 11kW, då har man 6kW över, det räcker ju både för värmepumpen och matlagning samtidigt.
Nej det fungerar inte så, du kan inte tänka kW. Du får tänka A eftersom det är många enfasförbrukare. Iaf jag har ingen 3-fas ugn, 3-fas diskmaskin mm. Hällen är iof 2-fas men då skall man hålla koll så man använder rätt platta.Rabbithole skrev:
4kW här nu, bara tv och diskmaskin igång. Förutom belysning och värmepump.
Jag har en Garo entity PRO som gör det. Lastbalansering (garo) över wifi eller Rj45 direktansluten till elmätaren.P PHPersson skrev:
Den går dynamiskt mellan 6-16A men är ganska säker på att den inte bryter vid under 6 A.
Verkar ju lite opraktiskt som för dig att både ställa ner på lägsta och nyttja lastbalansering för typ av nödstopp. Hade ju varit bättre att köra på fullt och låta boxen lösa det.
Jag skulle dock vilja veta vilken bil jag skall köpa...
Jag tittade på Volvo EX40, men de kostar ju skjortan även begagnade. XC40 har ett bättre pris, men då är ju batteriet i minsta laget istället.
Men jag kanske kan leva med att ladda ofta under de två långkörningar jag brukar göra per år...
Jag tittade på Volvo EX40, men de kostar ju skjortan även begagnade. XC40 har ett bättre pris, men då är ju batteriet i minsta laget istället.
Men jag kanske kan leva med att ladda ofta under de två långkörningar jag brukar göra per år...
Du får ju kolla upp faserna. En slö elektriker har lagt för mkt på en fas.P PHPersson skrev:Nej det fungerar inte så, du kan inte tänka kW. Du får tänka A eftersom det är många enfasförbrukare. Iaf jag har ingen 3-fas ugn, 3-fas diskmaskin mm. Hällen är iof 2-fas men då skall man hålla koll så man använder rätt platta.
4kW här nu, bara tv och diskmaskin igång. Förutom belysning och värmepump.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Tex Nissan Leaf, ngn av stellantis mindre elbilar. Inga problem att hamna i ca 140-160 intervallet på landsväg även om stadskörning förstås ger ännu bättre.P PHPersson skrev:
Sen får du inte det vid motorväg och vintertid förstås då drar det alltid lite mer. Men vår e-c4a drar ca 170-180 w/km vid motorväg i 110, sommartid, så inte så farligt "törstig" på elektroner då heller.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Intresset sjunker för elbilar, men också bilar genrellt pga världsekonomin generellt.blackarrow skrev:
Vad ska vi göra alla oupplysta bilägare som inte förstår hur billigt det är med elbil?
Intresset för elbilar sjunker globalt. I Sverige har intresset för bensin och dieselbilar ökat med 15% under 2025.
”Här är de största orosmolnen när det kommer till elbilar för svenskarna:
- Dyra batteribyten (41 procent)
- Begränsad räckvidd (35 procent)
- Kostnaden för inköpet av elbilen (27 procent)
– Många konsumenter verkar tveka på grund av missuppfattningar kring elbilar, som till exempel att batterierna inte håller eller att underhållskostnaderna blir högre, fortsätter Cardell.”
Ekonomibladet.se Motor 🙃
Dessutom är vi, i norra europa iaf, i ett läge där elen har blivit dyrare och bensin/diesel just nu relativt billigt.
Just vad gäller orosmolnen så är det i många fall just oro inte verklighet. Det var precis samma debatt när diesel var det nya svarta eller E85 osv...det finns skillnader men det man har är inte alltid fläckfritt, och som vanligt vet människor vad man har men inte vad man får - a.k.a oro.
- Även med de relativt dåliga batterierna som funnits i elbilar sedan 2012 så är batteribyten inte ett vanligt fel
- Räckvidden är begränsad, och laddning tar längre tid än tankning; För de flesta inte ett problem i verkligheten, men innan man har provat så vet man inte = oro. För vissa funkar det dock inte bra i verkligheten heller, dom skall naturligtvis inte köpa en elbil för sina behov.
- Kostnaden har varit mycket högre ett tag där de flesta modelölöer har kostat minst 400-500 k och uppåt, ofta iaf 100-200k dyrare än samma modell med explosionsmotor. Det håller snabbt på att vända nu med en del elmodeller på 300k och de traditionella som inte ligger alls lika lågt numer så skillnaden är inte stor alls (Exempel VW Golf R-line, grundutrustad, bensin, 365000 kr, VW ID.3, 52 kwh, grundutrustad, 399 kkr).
Just argumentet för underhåll förstår jag inte. Även för traditionella tillverkare som fortfarande håller med en regelbunden service (även fast inga oljor osv byts) så kostar en normal service på en elbil hälften eller mindre jämfört med en vanlig. En elbil, kan pga högt vridmoment, slita mer däck, men precis som med traditionella bilar så beror det på hur man använder den. Det argumentet verkar komma ifrån kraftfulla el-suvvar mestadels med högt vikt och extremt hög effekt/vrid.
Jag har ytterst svårt att tro att bensin/dieselbilar är kattens heta potatis om 10 år, däremot kommer troligen förbränningsmotoroer fortfarande finnas av många anledningar.
Men elbilar blir billigare och billigare, och är både billigare att tillverka och billigare i underhåll (rent ingejörsmässigt; Färre rörliga delar och mindre komplex konstruktion). Det kommer nya batterityper, produktionen går upp och inte minst Kina ligger oerhört långt framme.
Frugan har en Fiat 500e, den drar väldigt lite på 70-vägar. Förra sommaren gick det snabbare att köra kustvägen genom Bohuslän än att ta E6, vi slapp nämligen stanna för att ladda.klaskarlsson skrev:
Tex Nissan Leaf, ngn av stellantis mindre elbilar. Inga problem att hamna i ca 140-160 intervallet på landsväg även om stadskörning förstås ger ännu bättre.
Sen får du inte det vid motorväg och vintertid förstås då drar det alltid lite mer. Men vår e-c4a drar ca 170-180 w/km vid motorväg i 110, sommartid, så inte så farligt "törstig" på elektroner då heller.
Men detta gäller de flesta elbilar.
Våran MY är betydligt snålare än våran Leaf. Jag har korsat Stockholm (3mil) på 1,03kW/h i Mars/April (låg länge under 1,0 men sket sig vid Solna) . Det skulle aldrig vara görbart med våran Leaf.klaskarlsson skrev:
Tex Nissan Leaf, ngn av stellantis mindre elbilar. Inga problem att hamna i ca 140-160 intervallet på landsväg även om stadskörning förstås ger ännu bättre.
Tror alltimeförbrukning på Leaf är typ 1,6 medans det på våran MY är 1,71kW/h över nästan 6000mil. Teslan går dock mycket mer motorväg och har dragit en hel del släp så det bidrar till att dra upp snittet.
Opraktiskt kanske men mycket billigare med tanke på effektavgifterna. Jag har trådat nätverk till både balanserare och laddare. Vill undvika wifi så långt det går för det tenderar alltid att krångla förr eller senare.L Liljeros skrev:Jag har en Garo entity PRO som gör det. Lastbalansering (garo) över wifi eller Rj45 direktansluten till elmätaren.
Den går dynamiskt mellan 6-16A men är ganska säker på att den inte bryter vid under 6 A.
Verkar ju lite opraktiskt som för dig att både ställa ner på lägsta och nyttja lastbalansering för typ av nödstopp. Hade ju varit bättre att köra på fullt och låta boxen lösa det.
Problemet ligger i att utvecklingen går fortfarande fort så de som köper nu kommer troligtvis ha en omodern produkt om 3år. Det gör att andrahandsvärdet blir väldigt mycket lägre. Speciellt eftersom priserna går neråt samtidigt.klaskarlsson skrev:
Intresset sjunker för elbilar, men också bilar genrellt pga världsekonomin generellt.
Dessutom är vi, i norra europa iaf, i ett läge där elen har blivit dyrare och bensin/diesel just nu relativt billigt.
Just vad gäller orosmolnen så är det i många fall just oro inte verklighet. Det var precis samma debatt när diesel var det nya svarta eller E85 osv...det finns skillnader men det man har är inte alltid fläckfritt, och som vanligt vet människor vad man har men inte vad man får - a.k.a oro.
- Även med de relativt dåliga batterierna som funnits i elbilar sedan 2012 så är batteribyten inte ett vanligt fel
- Räckvidden är begränsad, och laddning tar längre tid än tankning; För de flesta inte ett problem i verkligheten, men innan man har provat så vet man inte = oro. För vissa funkar det dock inte bra i verkligheten heller, dom skall naturligtvis inte köpa en elbil för sina behov.
- Kostnaden har varit mycket högre ett tag där de flesta modelölöer har kostat minst 400-500 k och uppåt, ofta iaf 100-200k dyrare än samma modell med explosionsmotor. Det håller snabbt på att vända nu med en del elmodeller på 300k och de traditionella som inte ligger alls lika lågt numer så skillnaden är inte stor alls (Exempel VW Golf R-line, grundutrustad, bensin, 365000 kr, VW ID.3, 52 kwh, grundutrustad, 399 kkr).
Just argumentet för underhåll förstår jag inte. Även för traditionella tillverkare som fortfarande håller med en regelbunden service (även fast inga oljor osv byts) så kostar en normal service på en elbil hälften eller mindre jämfört med en vanlig. En elbil, kan pga högt vridmoment, slita mer däck, men precis som med traditionella bilar så beror det på hur man använder den. Det argumentet verkar komma ifrån kraftfulla el-suvvar mestadels med högt vikt och extremt hög effekt/vrid.
Jag har ytterst svårt att tro att bensin/dieselbilar är kattens heta potatis om 10 år, däremot kommer troligen förbränningsmotoroer fortfarande finnas av många anledningar.
Men elbilar blir billigare och billigare, och är både billigare att tillverka och billigare i underhåll (rent ingejörsmässigt; Färre rörliga delar och mindre komplex konstruktion). Det kommer nya batterityper, produktionen går upp och inte minst Kina ligger oerhört långt framme.
För att elbilen skall bli billigare än fossilt så måste produkternas utveckling bromsa in. Så elbilar kommer att bli billigare än fossilbilar förr eller senare men just nu är de tack vara detta väldigt mycket dyrare.
Service behöver vi inte ens diskutera, betalar 19000kr fast pris för 5års service och 14000mil på min X5a. Dvs 1,35kr/mil och helt försumbart.
Jag vet men laddar jag med 11kW finns det bara 9A kvar oavsett fas. Så då räcker det att starta en 2,3kWs pryl så löser säkringen. Man skulle ha gamla porslinssäkringar iställetK karlmb skrev:
Men nu när jag laddar på 6a så funkar det oftare men så är det tvättmaskin diskmaskin och matlagning så är det kört