391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Oj… hur gör du då om du behöver ladda upp bilen och inte köpt till lastbalanserare? Har du 40A huvudsäkring? Eller skiter du i att värma huset på natten? Kanske vedeldning?Nicke Nyfiken skrev:
Tror precis tvärtom. Det är ytterst få som laddar för mer än 2kr/kWh i snitt hemma.
Jag bor i elområde 4 och jag är inte i närheten av några 2kr/kWh i snitt över året. Har inga extra tjänster eller hårdvara. Har bara ställt in i bilen att den ska börja ladda vid midnatt.
Med 2 kr menar jag inkl. skatt, överföring, certifikat och moms.
Eller kanske behöver du inte bilen på morgonen.
Okej så nu byter vi spår...P PHPersson skrev:
Har man en hyfsat normal elbil så går det att ställa laddeffekten som du vet. Och då finns det inte så stort behov av att säkra upp om man laddar på låglasttimmarna på natten. Då finns det marginal i alla fall.
Varför har du ständigt detta behov av att framställa elbilar som problematiska och dåliga? Du hittar på en massa corner case som inte är relevanta för gemene man, och hävdar saker som inte är verklighetsförankrade.
Jag har 20 A huvudsäkringar och har klarat mig alldeles utmärkt utan lastbalansering i över 10 år med elbil.P PHPersson skrev:
Vad är det för vanföreställningar du har att det inte går att värma upp ett vanligt hus om man inte har lastbalanserare till elbilsladdaren?
Jag jobbar statligt och vi har fler gratis laddboxar än det finns elbilar bland de anställda. Och på polisstationen brevid ser det likadant ut. Och även på ambulansstationen brevid har de anställda gratis laddning.P PHPersson skrev:
Vad har du för uppvärmning? Det påverkar ju ganska mycket. Jag sköt en säkring när jag laddade bilen på sommaren, för jag glömde bort att jag tände grillen med eltändare. Vips blev det ju 26A på en fas. Med en lastbalanserare för 500kr försvann problemet så vad är nackdelen med en lastbalanserare? Kostnaden är ju trivial och sen finns den där och räddar en när man behöver.Nicke Nyfiken skrev:
Här är mina siffror för elbilsladdning, endast elhandel.P PHPersson skrev:
År Pris Volym
2025 14,8 öre/kWh 5 547 kWh
2024 -2,3 öre/kWh 4 082 kWh
Ladda på dagen? Då är ju jag och bilen på jobbet. =)
Har du något som styrker det påståendet då? I avsaknad av något som styrker ditt tidigare påstående alltså.P PHPersson skrev:
Har luft/vatten värmepump för uppvärmning av huset.Hemingway skrev:
Vad har du för uppvärmning? Det påverkar ju ganska mycket. Jag sköt en säkring när jag laddade bilen på sommaren, för jag glömde bort att jag tände grillen med eltändare. Vips blev det ju 26A på en fas. Med en lastbalanserare för 500kr försvann problemet så vad är nackdelen med en lastbalanserare? Kostnaden är ju trivial och sen finns den där och räddar en när man behöver.
Finns ingen nackdel vad jag kan se med en lastbalanserare mer än att den kostar litegrann, men kostnaden är ju trivial som du säger. Jag har bara inte behovet. Jag laddar på nätterna och då använder jag inte grillen.😉
Det är PHPersson som hävdar att man måste köpa en massa hårdvara och tjänster för att det ska gå att ladda bilen för under 2 kr/kWh. Och i hårdvaran räknar han in lastbalanserare som en ovillkorlig förutsättning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Min lastbalanserare kostade 500kr, så det behöver inte vara några jättepengar.
Du får vrida på det också älska elbilar hur mycket du vill men faktum kvarstår att om du behöver ladda säg 80kWh i ditt batteri så kommer det krävas ca 90kWh på elmätaren. Behöver du då bilen klockan 7 så kräver det ändå 16A på alla faserna drygt. Men säg 16A och att du klarar dig med 70kW så räcker det att en luft luft värmepump startar så överskrider du 20A. Laddar du långsammare ökar förlusterna också.Nicke Nyfiken skrev:
Okej så nu byter vi spår...
Har man en hyfsat normal elbil så går det att ställa laddeffekten som du vet. Och då finns det inte så stort behov av att säkra upp om man laddar på låglasttimmarna på natten. Då finns det marginal i alla fall.
Varför har du ständigt detta behov av att framställa elbilar som problematiska och dåliga? Du hittar på en massa corner case som inte är relevanta för gemene man, och hävdar saker som inte är verklighetsförankrade.
Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra.
Grattis, så ser det inte hur här i VG regionen. Men de har väl lagt alla pengarna på den fina mjukvaran millenium.Nicke Nyfiken skrev:
Du tycker inte att det är lite av ett undantag att man behöver ladda bilen från 0-100% på en natt? Är det så du tror att en standardladdsession hemma ser ut?P PHPersson skrev:Du får vrida på det också älska elbilar hur mycket du vill men faktum kvarstår att om du behöver ladda säg 80kWh i ditt batteri så kommer det krävas ca 90kWh på elmätaren. Behöver du då bilen klockan 7 så kräver det ändå 16A på alla faserna drygt. Men säg 16A och att du klarar dig med 70kW så räcker det att en luft luft värmepump startar så överskrider du 20A. Laddar du långsammare ökar förlusterna också.
Ja tror snarare du är känslig, jag klagar inte på elbilar utan gissar att du är en av få med 20A huvudsäkring utan lastbalanserare som tycker att det fungerar bra.
Klart att det går att ladda för under 2 kr, speciellt om man planerar. Har aldrig sagt något annat. Jag säger bara att jag tror det är få som tjänar netto på att ladda hemma jämfört med 2kr på en destinationsladdare. En del har effektavgifter även på natten.Nicke Nyfiken skrev:
Har luft/vatten värmepump för uppvärmning av huset.
Finns ingen nackdel vad jag kan se med en lastbalanserare mer än att den kostar litegrann, men kostnaden är ju trivial som du säger. Jag har bara inte behovet. Jag laddar på nätterna och då använder jag inte grillen.😉
Det är PHPersson som hävdar att man måste köpa en massa hårdvara och tjänster för att det ska gå att ladda bilen för under 2 kr/kWh. Och i hårdvaran räknar han in lastbalanserare som en ovillkorlig förutsättning.
P PHPersson skrev:
Ingen normal jobbpendlare behöver ladda 80 kWh varje dag. Hur många känner du som kör 40 mil om dagen 7 dagar i veckan?