Kom å tänka på det här när jag hade lite bråttom här om dagen och hamnade bakom flera släptåg med bilar som inte fick upp farten.
Finns bara 2 saker som skulle få mig att köpa elbil.
*Prestanda.
*OPD.
Körde en sväng i en Tesla 3 Performance, prestandan och OPD blev vanebildande efter bara några km.
Med en sån hade dessa tröttmössor varit omkörda på en blinkning utan att röra nått annat än ratten o gaspedalen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Nja, de flesta har ju ingen effektavgift på natten, när spotpriset ofta är lågt, vilket då är när man laddar. Men det är förstås viktigt att ta med alla kostnader i beräkningen
Nja finns många som har behov att ladda på dagen också. Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt över året utan att köpa massa ytterligare tjänster eller hårdvara.

Isakare Isakare skrev:
Kom å tänka på det här när jag hade lite bråttom här om dagen och hamnade bakom flera släptåg med bilar som inte fick upp farten.
Finns bara 2 saker som skulle få mig att köpa elbil.
*Prestanda.
*OPD.
Körde en sväng i en Tesla 3 Performance, prestandan och OPD blev vanebildande efter bara några km.
Med en sån hade dessa tröttmössor varit omkörda på en blinkning utan att röra nått annat än ratten o gaspedalen.
Prestandan är sjukt trevlig, kanske den ända riktiga fördelen men det räcker nästan :). OPD finns även på hybrider.

P PHPersson skrev:
Nja finns många som har behov att ladda på dagen också. Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt över året utan att köpa massa ytterligare tjänster eller hårdvara.
Det tror inte jag.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det tror inte jag.
Jaså? Så alla skiftarbetare, sjukvård, poliser mm kör inte elbil?

Edit: Krille4, du brukar ju ge tummen upp på massa ställen kors och tvärs helt oregelbundet. Vad menade du denna gången? Kan du skriva också eller är det bara ”likes” du gör? ;)

Redigerat:
Prova att skriva något negativt om batteribilar så kommer han att svara 😆

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Prova att skriva något negativt om batteribilar så kommer han att svara 😆
Hahaha

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
De gör garanterat som alla andra som har möjligheten, laddar gratis på jobbet. (På natten). Jag jobbar skift och gör så, liksom alla mina kollegor med elbil.

Tror det är väldigt få som har ett riktigt behov av att ladda hemma under dagtid på vardagarna. Sen att det är folk som väljer att göra det ändå är en annan sak.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:

Edit: Krille4, du brukar ju ge tummen upp på massa ställen kors och tvärs helt oregelbundet. Vad menade du denna gången? Kan du skriva också eller är det bara ”likes” du gör? ;)
Det finns säkert drösvis med poliser, brandmän, sjukvårdsanställda, skiftarbetare och övriga som kör elbil. Men det du skrev var "Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt" (min fetning).
Och det tror jag helt enkelt inte är sant. Har du något över huvud taget som styrker det uttalandet?
Eller menar du att alla som kör elbil jobbar på nätterna (och tar bilen till jobbet) och laddar när det är som dyrast?

Som referens kan jag också säga att snittpriset (av det rörliga månadspriset) för en kWh nov-feb (förra årets dec) var ca 80 öre i SE3 (Skellefteå Kraft) med överföring och skatt på det så landar vi på någonstans kring 1,9 kr/kWh (inkl. moms). Och då har vi alltså inte alls räknat med de billigare månaderna på året.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
De gör garanterat som alla andra som har möjligheten, laddar gratis på jobbet. (På natten). Jag jobbar skift och gör så, liksom alla mina kollegor med elbil.

Tror det är väldigt få som har ett riktigt behov av att ladda hemma under dagtid på vardagarna. Sen att det är folk som väljer att göra det ändå är en annan sak.
Låter helt orimligt… med det tankesättet behöver ingen ladda hemma. Alla kan väl ladda gratis på jobbet på dagen?
Tror det är rätt så många som inte har möjlighet att ladda på jobbet. Dessutom är det många som använder bilen på jobbet även om det rimligtvis är fler på dagen såklart.
Ser inte så många laddare på sjukhusen eller polisstationerna…

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt över året utan att köpa massa ytterligare tjänster eller hårdvara.
Tror precis tvärtom. Det är ytterst få som laddar för mer än 2kr/kWh i snitt hemma.

Jag bor i elområde 4 och jag är inte i närheten av några 2kr/kWh i snitt över året. Har inga extra tjänster eller hårdvara. Har bara ställt in i bilen att den ska börja ladda vid midnatt.

Med 2 kr menar jag inkl. skatt, överföring, certifikat och moms.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Låter helt orimligt… med det tankesättet behöver ingen ladda hemma. Alla kan väl ladda gratis på jobbet på dagen?
Tror det är rätt så många som inte har möjlighet att ladda på jobbet. Dessutom är det många som använder bilen på jobbet även om det rimligtvis är fler på dagen såklart.
Ser inte så många laddare på sjukhusen eller polisstationerna…
Då får du nog titta lite mer noggrant på personalparkeringarna nästa gång.

tveksamt tveksamt skrev:
Det finns säkert drösvis med poliser, brandmän, sjukvårdsanställda, skiftarbetare och övriga som kör elbil. Men det du skrev var "Tror ytterst få laddar för under 2kr /kWh i snitt" (min fetning).
Och det tror jag helt enkelt inte är sant. Har du något över huvud taget som styrker det uttalandet?
Eller menar du att alla som kör elbil jobbar på nätterna (och tar bilen till jobbet) och laddar när det är som dyrast?

Som referens kan jag också säga att snittpriset (av det rörliga månadspriset) för en kWh nov-feb (förra årets dec) var ca 80 öre i SE3 (Skellefteå Kraft) med överföring och skatt på det så landar vi på någonstans kring 1,9 kr/kWh (inkl. moms). Och då har vi alltså inte alls räknat med de billigare månaderna på året.
Jag hävdar att man som regel måste gå upp ett steg i huvudsäkring när du laddar din elbil, speciellt om man inte köper till en lastbalanserare. För de flesta medför det en högre månadskostnad.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Då får du nog titta lite mer noggrant på personalparkeringarna nästa gång.
Har jag redan gjort och verkligheten här ser inte ut så, inte ens på de flesta industrierna i mina områden där jag rör mig.
Men definitivt inte i de statliga yrkena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.