360 353 läst ·
6 109 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 421 inlägg
Jag drog hela räkningen delat på antal kWh, så kanske inte helt rättvist som jämförelse, men ändå...useless skrev:
Hur räknar du då? Mitt toala rörliga pris i SE3 i April blev 1:30 per kWh.
Elhandel månadsmedel: 38,69 öre/kWh
Elhandel påslag: 11,08 öre/kWh
Elcertifikat: 1,4 öre/kWh
Rörlig elnätskostnad: 9,6 öre/kWh
Energiskatt: 43,9 öre/kWh
Totalt 104,67 öre/kWh
Totalt inklusive moms: 130,8 öre/kWh.
Totalt inklusive alla fasta kostnader betalade jag 3273:- för 1838 kWh, dvs 1:78 / kWh. Men de fasta kostnaderna försvinner ju inte för att man laddar bilen någon annan stans...
Det har jag inte sett.Nicke Nyfiken skrev:
Men det är givetvis inte hundratals.
Dock är de typ störst oberoende elbilsverkstad i Europa, har massor att göra (och inlägget om kinabatterier gick väl också ut på att de skulle börja vägra ta emot dem för reparation) och de har många ggr höjt Tesla till skyarna så jag ser inte vad de skulle vinna på att plötsligt dissa Tesla.
De vill förstås visa att de har koll, liksom när Grufman skriver om Tesla.
Också där är han ju i grunden mkt positiv till Tesla och det är genom dessa 2 jag kommit fram till vilken elbil som i längden är bäst.
Ta bara detta med reservdelstillgång, priser och diagnosmöjligheter som konkurrenterna inte ens erbjuder dyra verkstäder, för alla.
Det de skriver om övriga iaf europeiska amatörelbilar som Mercedes, VW o Audi tex avskräcker ju totalt.
Med allt detta i åtanke tror jag säkert att man ska ta de negativa saker ang Tesla som dessa två berättar om, på största allvar.
Vilken by kostar det 2 kr i?Dan_Johansson skrev:
En liten reflektion kring det här med laddning, det dyker ju upp lite trådar då och då med folk som inte kan ladda hemma..
Eftersom det här är en helt ny värld för mig så satt jag och tittade runt i Chargefinder på laddstolpar i min närhet och såg att vattenfall har "incharge"-laddare i centrum i byn jag bor i, där man kan ladda 11 kWh för 2 kr per kW... Mitt eget snitt i SE3 (rörligt månadsmedelpris) ligger hittills i år på 2,31 kr per kWh, och bottennoteringen är 2,08 kr i april...
Jag trodde det var helt omöjligt att hitta såpass billig laddning, och jag behöver uppenbarligen räkna på om det är värt att byta till kvartsdebitering... 🤔
Måste vara nånstans de glömt höja...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 421 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden