D djac skrev:
Fast du måste hålla med om att detta grumlar hela resonemanget, varför skulle en tredjepartsverkstad i stor utsträckning bli ombedd att göra dyra reparationer på batterier som är under garanti?

Visst kan man påstå att någon kanske inte vet att de har garanti men om nu verkstaden är så seriös så antar jag att de berättar det för kunden, det står ju dessutom på displayen i en Tesla och om det är något det varit fokus på runt elbilar så är det väl batteriets garanti och hållbarhet.
Du kan inte gå till Tesla och begära att de lagar ditt batteri på garanti ifall det har varit en olycka med bilen. Många ggr får man batteriproblem efter att tex en airbag löst ut, Inget avancerat egentligen, ngn pyrosäkring som råkar sitta inne i batteriet bara. Det är från dessa reparationer, samt från bilar som gått längre man har fått datan.

• Haha
Majgårdarna
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Du kan inte gå till Tesla och begära att de lagar ditt batteri på garanti ifall det har varit en olycka med bilen. Många ggr får man batteriproblem efter att tex en airbag löst ut, Inget avancerat egentligen, ngn pyrosäkring som råkar sitta inne i batteriet bara. Det är från dessa reparationer, samt från bilar som gått längre man har fått datan.
Det håller inte heller, då är det ju försäkringen som går in. Kvar finns det några som krockat och skadat batteriet, om nu resonemanget ska hålla, och av olika anledningar vill undanhålla detta och därför betalar hundratusentals kronor för detta hemlighållandet, nu är vi nere på ena handens fingrar.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det håller inte heller, då är det ju försäkringen som går in. Kvar finns det några som krockat och skadat batteriet, om nu resonemanget ska hålla, och av olika anledningar vill undanhålla detta och därför betalar hundratusentals kronor för detta hemlighållandet, nu är vi nere på ena handens fingrar.
Alla har inte täckande försäkring, och en en del länder börjar försäkringsbolagen givetvis att ifrågasätta de auktoriserade verkstädernas konstnadsförslag som i princip ger antingen byt batteri för 100' + eller skrota bilen. Sen har du vanliga bilägare som missat en service med 10 mil och därför står utanför garanti. Hur många bilar tror de inte det handlar om?

D
K karlmb skrev:
Alla har inte täckande försäkring, och en en del länder börjar försäkringsbolagen givetvis att ifrågasätta de auktoriserade verkstädernas konstnadsförslag som i princip ger antingen byt batteri för 100' + eller skrota bilen. Sen har du vanliga bilägare som missat en service med 10 mil och därför står utanför garanti. Hur många bilar tror de inte det handlar om?
Jag tror vi är nere på väldigt få, beaktar man dessutom att det är ett litet bolag men få verkstäder så vill jag nog påstå att det inte går att dra några slutsatser alls av deras observationer.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror vi är nere på väldigt få, beaktar man dessutom att det är ett litet bolag men få verkstäder så vill jag nog påstå att det inte går att dra några slutsatser alls av deras observationer.
Samtidigt är det en av få som faktiskt jobbar med detta. Hur värderar du det?

D
K karlmb skrev:
Samtidigt är det en av få som faktiskt jobbar med detta. Hur värderar du det?
Alltså egentligen ingenting, det finns säkert motsvarande företag i USA, som då ser en större flotta men jag anser bara att det blir för lite underlag och får inget grepp om hur de anser att de ser detta.

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Ditt resonemang haltar betänkligt.

EVclinic pratar om batterier i Teslabilar som har 19.200 mil garanti.
Det finns inga krav över huvud taget på någon typ av service på Teslas bilar. Alla garantier gäller ändå.
Inget seriöst företag "lagar" krockskadade batterier. EVclinic byter enstaka celler i kraftigt degradering batterier. Alltså batterier som tappat mycket i kapacitet.

EVclinic vill inte redovisa siffrorna bakom deras slutsatser. Det tyder på att det ligger en hund begraven.

Har du någon personlig koppling till EVclinic, eller varför håller du dem så högt i trovärdighet och seriositet?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:

Det finns inga krav över huvud taget på någon typ av service på Teslas bilar. Alla garantier gäller ändå.
Inget seriöst företag "lagar" krockskadade batterier. EVclinic byter enstaka celler i kraftigt degradering batterier. Alltså batterier som tappat mycket i kapacitet.

EVclinic vill inte redovisa siffrorna bakom deras slutsatser. Det tyder på att det ligger en hund begraven.

Har du någon personlig koppling till EVclinic, eller varför håller du dem så högt i trovärdighet och seriositet?
Tror kopplingen mer är till IF Metall...

• Haha
  • Wow
witten och 2 till
  • Laddar…

De redovisar väl hur de kommit fram till sina slutsatser? Jag har inget med dem att göra men du har ju en Tesla tydligen.
Har den kina-celler?

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Tror kopplingen mer är till IF Metall...
What? Jag ger inte mkt för svensk fackförening.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
De redovisar väl hur de kommit fram till sina slutsatser? Jag har inget med dem att göra men du har ju en Tesla tydligen.
Har den kina-celler?
Okej så du har alltså inte läst deras "rapport"?🙄
Nej de redovisar ingenting alls. Och det är där trovärdighetsproblemet ligger.
De hävdar bara att LG-batterier med kinesiska NMC-celler är dåliga, baserat på de batterier de fått in. De vill inte redovisa hur många batterier de undersökt och heller inte ålder eller hur långt bilarna rullat.

Rent logiskt borde bilarna de kommer i kontakt med ha rullat över 20.000 mil i nästan samtliga fall med tanke på garantin. Och hur stor andel av den totala flottan det handlar om med dåliga batterier är heller inget de vill redovisa.

Ja jag har en Tyskbyggd Tesla Model Y Performance med LG-batteri. Alla Model Y Long Range och Performance i Europa har LG-batterier med NMC-celler. Var de individuella cellerna är tillverkade vet jag inte. LG har tillverkning av den typen av celler på många platser, även Europa.

Du kanske vet var dom är tillverkade?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Okej så du har alltså inte läst deras "rapport"?🙄
Nej de redovisar ingenting alls. Och det är där trovärdighetsproblemet ligger.
De hävdar bara att LG-batterier med kinesiska NMC-celler är dåliga, baserat på de batterier de fått in. De vill inte redovisa hur många batterier de undersökt och heller inte ålder eller hur långt bilarna rullat.

Rent logiskt borde bilarna de kommer i kontakt med ha rullat över 20.000 mil i nästan samtliga fall med tanke på garantin. Och hur stor andel av den totala flottan det handlar om med dåliga batterier är heller inget de vill redovisa.

Ja jag har en Tyskbyggd Tesla Model Y Performance med LG-batteri. Alla Model Y Long Range och Performance i Europa har LG-batterier med NMC-celler. Var de individuella cellerna är tillverkade vet jag inte. LG har tillverkning av den typen av celler på många platser, även Europa.

Du kanske vet var dom är tillverkade?
Det går väl att ta reda på var de är tillverkade?
Om du tycker de är oseriösa så ställ de frågor du har till den så får vi se ifall de svarar.
Jag gillar Tesla så det handlar inte om det.
Skulle gärna sitta i en gammal Model S med degenererat batteri efter massa mil. Finns massor av bra saker med den bilen.
De vet vi att de går att fixa till rimliga pengar med lite kompetens.
Därav mitt inägg.

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Det går väl att ta reda på var de är tillverkade?
Om du tycker de är oseriösa så ställ de frågor du har till den så får vi se ifall de svarar.
Jag gillar Tesla så det handlar inte om det.
Skulle gärna sitta i en gammal Model S med degenererat batteri efter massa mil. Finns massor av bra saker med den bilen.
De vet vi att de går att fixa till rimliga pengar med lite kompetens.
Därav mitt inägg.
Hur då?
Jag vet inte hur man tar reda på var cellerna är tillverkade. Därför frågade jag dig.

Oseriösa har jag inte sagt att de är. Bara att det blir ett trovärdihetsproblem när de går ut med väldigt avvikande uppgifter, utan att backa sina slutsatser med bakomliggande fakta.

Det är många som frågat dem om statistiskt underlag och andra fakta. Ingen har fått svar, så att jag också skulle fråga är ju meningslöst.

Nä tror inte du vill sitta i en gammal Model S. Been there, done that!
Batteridegraderingen är det minsta problemet skulle jag säga. De degraderar förhållandevis lite Laddhastigheten är däremot väldigt låg när batterierna blir gamla. Också är det långt ifrån världens driftsäkraste bil när de kommit till åren.
Men det är en bekväm och fin bil i övrigt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
En liten reflektion kring det här med laddning, det dyker ju upp lite trådar då och då med folk som inte kan ladda hemma..

Eftersom det här är en helt ny värld för mig så satt jag och tittade runt i Chargefinder på laddstolpar i min närhet och såg att vattenfall har "incharge"-laddare i centrum i byn jag bor i, där man kan ladda 11 kWh för 2 kr per kW... Mitt eget snitt i SE3 (rörligt månadsmedelpris) ligger hittills i år på 2,31 kr per kWh, och bottennoteringen är 2,08 kr i april...

Jag trodde det var helt omöjligt att hitta såpass billig laddning, och jag behöver uppenbarligen räkna på om det är värt att byta till kvartsdebitering... 🤔

• Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mitt eget snitt i SE3 (rörligt månadsmedelpris) ligger hittills i år på 2,31 kr per kWh, och bottennoteringen är 2,08 kr i april...
Hur räknar du då? Mitt toala rörliga pris i SE3 i April blev 1:30 per kWh.

Elhandel månadsmedel: 38,69 öre/kWh
Elhandel påslag: 11,08 öre/kWh
Elcertifikat: 1,4 öre/kWh
Rörlig elnätskostnad: 9,6 öre/kWh
Energiskatt: 43,9 öre/kWh
Totalt 104,67 öre/kWh
Totalt inklusive moms: 130,8 öre/kWh.

Totalt inklusive alla fasta kostnader betalade jag 3273:- för 1838 kWh, dvs 1:78 / kWh. Men de fasta kostnaderna försvinner ju inte för att man laddar bilen någon annan stans...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.