358 858 läst ·
6 084 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Antar att personen provkört en sådan? Den är ganska högljudd, påverkar komforten i bilen ganska mycket skulle jag säga.Fairlane skrev:
En bekant till mig har bestämt sig för att köpa en Kia Niro, elbilen, inte hybriden. Tänkt pris 200'-250' ungefär. Finns det något särskilt man ska tänka på att på med/undvika på dessa? Är det bättre att välja en 2021 med lite mer mil än en 2019 med färre? Etc. Jag kan nästan inget om dessa bilar så jag är inte mycket till hjälp.
Personen har mest ett intresse av att kunna ta sig från A till B, kommer inte dra släp utan vill bara ha något som fungerar. Några tips?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det vet jag faktiskt inte. Det finns en önskan om elbil och Tesla och Kinesiska bilar går bort av olika skäl. Bilen kommer mest rulla runt Stockholm även om enstaka resor säkert kan bli längre.tveksamt skrev:
Det är förstås mer märkbart om man kör lite högre hastigheter, men jag tycker den lever om lite väl mycket även i (70-)90-hastigheter. Blev lite besviken på mina föräldrars bil i det hänseendet.Fairlane skrev:
Men det är väl ett generellt råd, att alltid provköra en bilmodell innan man köper. 🙃
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
2020 verkar det vara. Det kan vara intressant faktiskt. Effektavgiften kommer nog inte påverka något som den är ut att utformas. En fördel är ju att man kan ladda ned samma hastighet men med fler faser också om man är orolig för det.Rabbithole skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Så är det såklart. Jag vet inte om personen testat bilen eller inte. Vi är ju olika känsliga också, men visst kan det bli så att personen blir missnöjd efter en provkörning, en en sådan inte gjorts.tveksamt skrev:
Nu vet jag iallafall att man kanske ska sikta på en 2020 eller nyare, bra information.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Jag tycker inte den är extremt bullrig, men heller inte tyst.Fairlane skrev:
Har man redan valt märke och modell så blir det väl lättare att jämföra. ;-)
Hur lång tid är det kvar på garantin, och speciellt då på högspänningsbatteriet?
Hur är hälsan på högspänningsbatteriet?
Finns det Hälsotestvärden?
Det är inte något standardiserat test, men jämföra går ju.
Läste nått om bilfirmor som ville ta mer betalt för bilar med bättre batteristatus.
Hur lång tid är det kvar på garantin, och speciellt då på högspänningsbatteriet?
Hur är hälsan på högspänningsbatteriet?
Finns det Hälsotestvärden?
Det är inte något standardiserat test, men jämföra går ju.
Läste nått om bilfirmor som ville ta mer betalt för bilar med bättre batteristatus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden