D
K karlmb skrev:
Det var väldigt svartvitt i just detta fall. 100% failure tidigt om det är kinesiska celler i batteriet.
En annan svartvit historia är de misslyckade höghastihetstätningarna som Tesla använde i tidiga motorer. Tyvärr "lärde" de VAG o Mercedes detta så de är också dömda på förhand. Kylvätska läcker in via rotoraxeln och förstör lager o lindningar. Man märker inget innan det är försent.
Vi får se om de har rätt, finns ju rätt mycket bilar därute och som du ser så är Teslaägarna en nördig grupp, du kan hitta statistik på allt, det verkar inte vara att det blir så men vi får väl se.
 
D djac skrev:
Vi får se om de har rätt, finns ju rätt mycket bilar därute och som du ser så är Teslaägarna en nördig grupp, du kan hitta statistik på allt, det verkar inte vara att det blir så men vi får väl se.
Detta är ju inte Teslanördar som gnäller, utan en seriös verkstad.
De var förresten på SKF här i Göteborg idag.
 
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Detta är ju inte Teslanördar som gnäller, utan en seriös verkstad.
De var förresten på SKF här i Göteborg idag.
Jag vet men som sagt så får vi väl se om det blir så att alla batterier havererar, vi vet ju snart.
 
D djac skrev:
Jag vet men som sagt så får vi väl se om det blir så att alla batterier havererar, vi vet ju snart.
Ja.
 
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Det är väl samma batterier i Berlin tillverkade som i den kinesiska.
Här är en bra sida där man kan se degraderingen för de olika cellerna.

[länk]
En höna av en fjäder..
De har använt olika batterier i Berlin, inte bara kinesiska.
Var har du hittat den sammanställningen, vad är det för statisitiskt underlag?
EVCLINIC har nog koll, det hänger inte ut en tillverkare utan att ha på fötterna.
 
Majgårdarna
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Det är väl samma batterier i Berlin tillverkade som i den kinesiska.
Här är en bra sida där man kan se degraderingen för de olika cellerna.

[länk]
D djac skrev:
Hur vet man vad man har?
Alla 3 och Y LR från 2022 har LG
K karlmb skrev:
De har använt olika batterier i Berlin, inte bara kinesiska.
Var har du hittat den sammanställningen, vad är det för statisitiskt underlag?
EVCLINIC har nog koll, det hänger inte ut en tillverkare utan att ha på fötterna.
Vad har de använt mer för batterier i LR i Berlin?

EVCLINIC Ja de får jätte mycket uppmärksamhet, likt rostskydds experten i Norge..

Utbildningsmaterial
https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-model-y-cybertruck/107641
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
EVCLINIC Ja de får jätte mycket uppmärksamhet, likt rostskydds experten i Norge..
Menar du att EVCLINIC svamlar?
 
D
K karlmb skrev:
Menar du att EVCLINIC svamlar?
Nu ska bara bilarna lyda EVClinic också, de har ju en tendens att vara lite egensinniga.
 
D djac skrev:
Nu ska bara bilarna lyda EVClinic också, de har ju en tendens att vara lite egensinniga.
Hur menar du? Jag tror få har samma statistiska underlag som EVclinic. De ser skiten dagligen. Och vad som fungerar.
 
D
K karlmb skrev:
Hur menar du? Jag tror få har samma statistiska underlag som EVclinic. De ser skiten dagligen. Och vad som fungerar.
Just vad det gäller Tesla så har nog många mer statistik men vi får se, det skulle ju innebära att man inte ser några äldre Teslor alls i trafik snart?
 
D djac skrev:
Just vad det gäller Tesla så har nog många mer statistik men vi får se, det skulle ju innebära att man inte ser några äldre Teslor alls i trafik snart?
Nej, du får läsa igen, det är vissa av Teslas batterier som är dömda, vissa (inte alla) celler från Kina. Men många äldre av andra fabrikat har visat sig mkt tåliga enligt EVClinic.
 
D
K karlmb skrev:
Nej, du får läsa igen, det är vissa av Teslas batterier som är dömda, vissa (inte alla) celler från Kina. Men många äldre av andra fabrikat har visat sig mkt tåliga enligt EVClinic.
Jo men om nu alla dör (batterier alltså) samtidigt så kommer de ju antingen tas på garantin och då spelar det ju ingen roll, eller så kommer du se en tsunami av skriverier och artiklar om människor som nu inte har vare sig råd att reparera eller möjlighet att sälja bilen. Hur som helst så skulle det vara en noterbar skräll om det blir så, allt kan ju hända och om de nu alltid har alla rätt så kommer det ju absolut att ske, eller?
 
Premiär!
Bilens instrumentbräda sedd inifrån bilen; exteriör belysning och laddstation synlig i mörker utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohnBergq och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Såg att EVCLINIC nu varnar för Tesla Y ifall bilen har kinesiska batterier.
De håller inte mer än 10-12000 mil och är omöjliga att fixa med byte av defekta celler.
Bilar med amerikanska Panasonic-celler är däremot riktigt bra.
Var ifrån kommer siffrorna 10-12000 mil?

EVclinic lär inte få in några batteriet med det miltalet eftersom garantin är 19200 mil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Premiär!
[bild]
Kul! Vad blev det?

Ser ut som en Megane?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.