L Liljeros skrev:
Ja det är ganska högt, framförallt om det är enligt bilens mätare. Är det mitt laddad energi är det väl mer ok men vid tester verkar den också vara törstig och snarare förbruka som betydligt större bilar.
ViB redovisar laddad energi.
De redovisar även under olika tidsperioder, både Volvon och Kian drog 23,8 dec-feb, när det blev varmare drog Kian mindre.

Notera att denna varningen endast gäller de kinesiska packen. Model Y från Berlin ska tydligen inte ha detta problem och det står inget om det är specifika årsmodeller och ingen redovisad statistik.

Sen är det garanti på batteriet som bör täckas om det nu är såpas tidiga fel som 12.000mil?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Notera att denna varningen endast gäller de kinesiska packen. Model Y från Berlin ska tydligen inte ha detta problem och det står inget om det är specifika årsmodeller och ingen redovisad statistik.

Sen är det garanti på batteriet som bör täckas om det nu är såpas tidiga fel som 12.000mil?
Ja, det gäller vissa Tesla.

D

Tittade lite snabbt och kan inte se att det fått någon större uppmärksamhet, däremot en del mothugg, Carup är ju inte direkt Nature, de publicerar ju alla möjliga saker, mest snask.

Lite OT, men vi har fått problem med UPS batterier från Kina senaste åren.
Tidigare höll dessa batterier 5-10 år, nu har en del gett upp innan 2 år.

• Gilla
z_bumbi och 1 till
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Lite OT, men vi har fått problem med UPS batterier från Kina senaste åren.
Tidigare höll dessa batterier 5-10 år, nu har en del gett upp innan 2 år.
Ja, jag vet inte vad det beror på men jag har också haft otroligt kort livslängd på mina här hemma.

D djac skrev:
Ja, jag vet inte vad det beror på men jag har också haft otroligt kort livslängd på mina här hemma.
Är man konspiratoriskt lagd kan man gissa att de prioriterar sina inhemska produkter och blir det lite lagom mycket problem för alla andra så kanske människor köper kinesiskt.

Majgårdarna

Det är väl samma batterier i Berlin tillverkade som i den kinesiska.
Här är en bra sida där man kan se degraderingen för de olika cellerna.

https://docs.google.com/spreadsheet...R8qZhQ/edit?pli=1&gid=483668531#gid=483668531
En höna av en fjäder..

K
T TommyC skrev:
Prototyper, prototyper, prototyper och ännu fler prototyper. Kul, intressant och spännande tycker många. Bortkastade pengar tycker jag.
Så vilken elbil tycker du att man ska satsa på 2025?

/Krille

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Majgårdarna Majgårdarna skrev:

[länk]
En höna av en fjäder..
Hur vet man vad man har?

D
K Krille4 skrev:
Så vilken elbil tycker du att man ska satsa på 2025?

/Krille
Givet oron för värdeminskning, kommer ske, och fel, kommer också hända, så är väl rekommendationen att ta det allra billigaste som är tillgängligt på privatleasing, alternativt hyra en bil?

D
Majgårdarna Majgårdarna skrev:

[länk]
En höna av en fjäder..
Och självklart förresten, man kan utgå ifrån att om det nämns på Carup så är det falskt, eller åtminstone missförstått och förvrängt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Och självklart förresten, man kan utgå ifrån att om det nämns på Carup så är det falskt, eller åtminstone missförstått och förvrängt.
Det är därför du ska läsa vad EVCLINIC skriver istället.

D
K karlmb skrev:
Det är därför du ska läsa vad EVCLINIC skriver istället.
Ja, jo men det var rätt sparsmakat och som sagt så verkar det inte så svartvitt heller.

D djac skrev:
Ja, jo men det var rätt sparsmakat och som sagt så verkar det inte så svartvitt heller.
Det var väldigt svartvitt i just detta fall. 100% failure tidigt om det är kinesiska celler i batteriet.
En annan svartvit historia är de misslyckade höghastihetstätningarna som Tesla använde i tidiga motorer. Tyvärr "lärde" de VAG o Mercedes detta så de är också dömda på förhand. Kylvätska läcker in via rotoraxeln och förstör lager o lindningar. Man märker inget innan det är försent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.