357 156 läst ·
6 044 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det får man dessvärre leva med än så länge, det är lite som att köpa grisen i säcken fortfarande. Men om 10år eller så tror jag elbilarna kommer vara kanon.T TommyC skrev:
https://carup.se/upptackten-i-kinesiska-batterier-katastrofala/Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Ja, inget förvånar, alla här som så tvärsäkert uttalar sig om framtida värdeminskning har såklart fel och det verkar som att alla bilar kan drabbas av fel också, rimliga utgångspunkter.L Liljeros skrev:
Man får helt enkelt välja en bil man tycker om, då är det lättare att stå ut med bägge delarna
Det är inte ok om elbilens batterier varesig går att reparera eller håller under 12000 mil.D djac skrev:
Då snackar vi allvarlig tveksamhet till elbilar.
Det går uppenbarligen att ha lite koll så som EVCLINIC.D djac skrev:
Precis som med misslyckade kamremmar o kedjor tex på vanliga bilar.
Särskilt nuförtiden med det världsomspännande nätverket...
Tja, vi köpte en äldre begagnad bil för någon månad sedan och om man är tillräckligt petig så kan man inte köpa någonting alls, alla bilar jag var intresserad av beskrivs i diverse forum vara behäftade med så pass stora seriemässiga brister att de när som helst kan rasa slutgiltigt.K karlmb skrev:
Ska man vara så orolig så får man antingen köpa nyare bilar med garanti/maskinskadeförsäkring, eller välja hyrbil. Du hittar helt enkelt ingen bil utan framtida fel eller värdeminskning.
Det stämmer inte. Risken för stora o dyra problem är inte jämnt fördelad. Det går att kolla upp mkt.D djac skrev:Tja, vi köpte en äldre begagnad bil för någon månad sedan och om man är tillräckligt petig så kan man inte köpa någonting alls, alla bilar jag var intresserad av beskrivs i diverse forum vara behäftade med så pass stora seriemässiga brister att de när som helst kan rasa slutgiltigt.
Ska man vara så orolig så får man antingen köpa nyare bilar med garanti/maskinskadeförsäkring, eller välja hyrbil. Du hittar helt enkelt ingen bil utan framtida fel eller värdeminskning.
Håller man sig borta från VAG så undviker man de allra flesta allvarliga seriemässiga brister.D djac skrev:Tja, vi köpte en äldre begagnad bil för någon månad sedan och om man är tillräckligt petig så kan man inte köpa någonting alls, alla bilar jag var intresserad av beskrivs i diverse forum vara behäftade med så pass stora seriemässiga brister att de när som helst kan rasa slutgiltigt.
Ska man vara så orolig så får man antingen köpa nyare bilar med garanti/maskinskadeförsäkring, eller välja hyrbil. Du hittar helt enkelt ingen bil utan framtida fel eller värdeminskning.
Vi tittade på, och köpte, äldre Mercedes och i princip alla de motorerna påstås i diverse forum vara så plågade av kamkedjeproblem att varje tur är en lott. Däremot delas det inte riktigt av oberoende mercedescerkstad här nere. Bara ett exempel, jag är ju själv lite lagd åt det nördiga håller och visst kan jag nämna typfel på de bilar jag haft, tittar man bara tillräckligt nära och noggrant så är det så med alla.useless skrev:
Det finns säker de som är helt omöjliga, jag har exempelvis haft tre Alfa Romeo
Jo, det kan man försöka kolla men det är omöjligt att normalisera uppgifterna, exempelvis Tesla, du hittar nog inte en större andel nördägare i något märke, det innebär att forumen är nedlusade av nördobservationer, man tävlar i att upptäcka och påtala buggar och upplevda fel. Om jag ska raljera så märker väl inte den genomsnitliga Toytaföraren om fönstret är uppe eller nere vid färd och få har ens internet.K karlmb skrev:
Nu tänkte jag på seriösa verkstäder som EVclinic, Riksapan mfl. De sprider idag info globalt som knappt kom utanför verkstäderna förr. En mkt stor gamechanger.D djac skrev:Jo, det kan man försöka kolla men det är omöjligt att normalisera uppgifterna, exempelvis Tesla, du hittar nog inte en större andel nördägare i något märke, det innebär att forumen är nedlusade av nördobservationer, man tävlar i att upptäcka och påtala buggar och upplevda fel. Om jag ska raljera så märker väl inte den genomsnitliga Toytaföraren om fönstret är uppe eller nere vid färd och få har ens internet.