Prototyper, prototyper, prototyper och ännu fler prototyper. Kul, intressant och spännande tycker många. Bortkastade pengar tycker jag.
 
T TommyC skrev:
Prototyper, prototyper, prototyper och ännu fler prototyper. Kul, intressant och spännande tycker många. Bortkastade pengar tycker jag.
Det får man dessvärre leva med än så länge, det är lite som att köpa grisen i säcken fortfarande. Men om 10år eller så tror jag elbilarna kommer vara kanon.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
https://carup.se/upptackten-i-kinesiska-batterier-katastrofala/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Jo EX30 verkar ha redig förbrukning för att vara så liten. Bilen drogs väl också likt övriga Volvo på nya plattformen med stora problem med mjukvaran.

Överlag tror jag den hade en viss efterfrågan som tjänstebil men tror väldigt få är intresserade av en 3-4 år gammal EX30 på andrahandsmarknaden…
Ja, inget förvånar, alla här som så tvärsäkert uttalar sig om framtida värdeminskning har såklart fel och det verkar som att alla bilar kan drabbas av fel också, rimliga utgångspunkter.

Man får helt enkelt välja en bil man tycker om, då är det lättare att stå ut med bägge delarna :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, inget förvånar, alla här som så tvärsäkert uttalar sig om framtida värdeminskning har såklart fel och det verkar som att alla bilar kan drabbas av fel också, rimliga utgångspunkter.

Man får helt enkelt välja en bil man tycker om, då är det lättare att stå ut med bägge delarna :)
Det är inte ok om elbilens batterier varesig går att reparera eller håller under 12000 mil.
Då snackar vi allvarlig tveksamhet till elbilar.
 
D
K karlmb skrev:
Det är inte ok om elbilens batterier varesig går att reparera eller håller under 12000 mil.
Detta är en sak man bara vet i efterhand, om det nu skulle vara så (dessutom lär det bytas på garanti), vid köptillfället får man aldrig reda på vare sig framtida värdeförlust eller fel.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är en sak man bara vet i efterhand, om det nu skulle vara så (dessutom lär det bytas på garanti), vid köptillfället får man aldrig reda på vare sig framtida värdeförlust eller fel.
Det går uppenbarligen att ha lite koll så som EVCLINIC.
Precis som med misslyckade kamremmar o kedjor tex på vanliga bilar.
Särskilt nuförtiden med det världsomspännande nätverket...
 
D
K karlmb skrev:
Det går uppenbarligen att ha lite koll så som EVCLINIC.
Precis som med misslyckade kamremmar o kedjor tex på vanliga bilar.
Tja, vi köpte en äldre begagnad bil för någon månad sedan och om man är tillräckligt petig så kan man inte köpa någonting alls, alla bilar jag var intresserad av beskrivs i diverse forum vara behäftade med så pass stora seriemässiga brister att de när som helst kan rasa slutgiltigt.

Ska man vara så orolig så får man antingen köpa nyare bilar med garanti/maskinskadeförsäkring, eller välja hyrbil. Du hittar helt enkelt ingen bil utan framtida fel eller värdeminskning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, vi köpte en äldre begagnad bil för någon månad sedan och om man är tillräckligt petig så kan man inte köpa någonting alls, alla bilar jag var intresserad av beskrivs i diverse forum vara behäftade med så pass stora seriemässiga brister att de när som helst kan rasa slutgiltigt.

Ska man vara så orolig så får man antingen köpa nyare bilar med garanti/maskinskadeförsäkring, eller välja hyrbil. Du hittar helt enkelt ingen bil utan framtida fel eller värdeminskning.
Det stämmer inte. Risken för stora o dyra problem är inte jämnt fördelad. Det går att kolla upp mkt.
 
D djac skrev:
Tja, vi köpte en äldre begagnad bil för någon månad sedan och om man är tillräckligt petig så kan man inte köpa någonting alls, alla bilar jag var intresserad av beskrivs i diverse forum vara behäftade med så pass stora seriemässiga brister att de när som helst kan rasa slutgiltigt.

Ska man vara så orolig så får man antingen köpa nyare bilar med garanti/maskinskadeförsäkring, eller välja hyrbil. Du hittar helt enkelt ingen bil utan framtida fel eller värdeminskning.
Håller man sig borta från VAG så undviker man de allra flesta allvarliga seriemässiga brister.
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Håller man sig borta från VAG så undviker man de allra flesta allvarliga seriemässiga brister.
Vi tittade på, och köpte, äldre Mercedes och i princip alla de motorerna påstås i diverse forum vara så plågade av kamkedjeproblem att varje tur är en lott. Däremot delas det inte riktigt av oberoende mercedescerkstad här nere. Bara ett exempel, jag är ju själv lite lagd åt det nördiga håller och visst kan jag nämna typfel på de bilar jag haft, tittar man bara tillräckligt nära och noggrant så är det så med alla.

Det finns säker de som är helt omöjliga, jag har exempelvis haft tre Alfa Romeo :)
 
D
K karlmb skrev:
Det stämmer inte. Risken för stora o dyra problem är inte jämnt fördelad. Det går att kolla upp mkt.
Jo, det kan man försöka kolla men det är omöjligt att normalisera uppgifterna, exempelvis Tesla, du hittar nog inte en större andel nördägare i något märke, det innebär att forumen är nedlusade av nördobservationer, man tävlar i att upptäcka och påtala buggar och upplevda fel. Om jag ska raljera så märker väl inte den genomsnitliga Toytaföraren om fönstret är uppe eller nere vid färd och få har ens internet.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Håller man sig borta från VAG så undviker man de allra flesta allvarliga seriemässiga brister.
Måste vara därför man såg så många brinnande Passat:er efter vägarna för några år sedan 😉.
 
D djac skrev:
Jo, det kan man försöka kolla men det är omöjligt att normalisera uppgifterna, exempelvis Tesla, du hittar nog inte en större andel nördägare i något märke, det innebär att forumen är nedlusade av nördobservationer, man tävlar i att upptäcka och påtala buggar och upplevda fel. Om jag ska raljera så märker väl inte den genomsnitliga Toytaföraren om fönstret är uppe eller nere vid färd och få har ens internet.
Nu tänkte jag på seriösa verkstäder som EVclinic, Riksapan mfl. De sprider idag info globalt som knappt kom utanför verkstäderna förr. En mkt stor gamechanger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.