M Myckling skrev:
Uppenbarligen kan det ju inte vara några jätteproblem att äga elbil idag.
Ingen har väl ens antytt att det skulle vara ett problem för de som inte har några problem med att äga en elbil? Men de flesta verkar även inse att det inte passar speciellt bra med en elbil om man inte kan ladda den hemma och det inser väl du också antar jag? Så ärligt talat förstår jag inte vad du vill säga med ditt inlägg. 🤔
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
"Lite" dyrare än en klassisk reservdunk, men det borde räcka för att få bilen att rulla till närmaste laddstolpe/eluttag:
[länk]
Det finns ju vettiga elbilar med V2L så då kan man ladda andra bilen även om det är max 3,6 kW.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har väl ens antytt att det skulle vara ett problem för de som inte har några problem med att äga en elbil? Men de flesta verkar även inse att det inte passar speciellt bra med en elbil om man inte kan ladda den hemma och det inser väl du också antar jag? Så ärligt talat förstår jag inte vad du vill säga med ditt inlägg. 🤔
Det är nog det som skulle göra elbilsägandet mest besvärligt, jag känner folk med elbil som har det så, de tycker det är ok men jag vet inte.

Det behöver ju inte vara ”hemma” men någon form av destinationsladdning i närheten av ens boende vill man ha.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag va på Lidl idag för rn snabbhandling. Dom har bara 50kW på sin laddare så på den lilla stunden kunde man laddat 29kWh. Så om man bara laddar medans man handlar funkar det ändå för väldigt många, speciellt dom där som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma ännu, för visst pendlar man kortare sträcka om man bor i lägenhet?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag va på Lidl idag för rn snabbhandling. Dom har bara 50kW på sin laddare så på den lilla stunden kunde man laddat 29kWh. Så om man bara laddar medans man handlar funkar det ändå för väldigt många, speciellt dom där som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma ännu, för visst pendlar man kortare sträcka om man bor i lägenhet?
Var du över 30 minuter på Lidl när du snabbhandlade? Låter extremt länge för de Lidl butiker jag besökt
 
A ajn82 skrev:
Låter extremt länge för de Lidl butiker jag besökt
Om min fru ändå bara nöjde sig med 30 minuter. Och då bryr hon sig inte ens om de intressanta prylarna...
 
  • Haha
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om min fru ändå bara nöjde sig med 30 minuter. Och då bryr hon sig inte ens om de intressanta prylarna...
Alfredo… det var Lidl han pratade om…
 
  • Haha
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Var du över 30 minuter på Lidl när du snabbhandlade? Låter extremt länge för de Lidl butiker jag besökt
Jag snabbveckohandlar lite spontant. Skulle aldrig gå för mig att fastna vid verktygen. 😅
 
ullberg ullberg skrev:
Har du någon info om Business edition på ix3 (för du menar ix3 neue klasse och inte ”gamla” ix3 antar jag)? Jag ser bara utrustningspaketen fully charged och supercharged (samt då modellvarianter m sport & m sport pro). pressat förmånsvärde är alltid intressant
Ingen info

Mer en förhoppning och tro om att BMW vill få ut en massa bilar på förmånsbilssidan. Kanske dröjer till MY-27 kan jag gissa...
 
ullberg
Ah, missade den lilla detaljen om ”möjligt framtidsscenario” :)

/U
 
Vi Bilägare satsade 2025 på Volvo EX30 och Kia EV3 (Förutom fosildrivna Suzuki Swift, Dacia Duster och Skoda Kodiaq)
"Volvos värde varar" brukar det heta, nu blev det raka motsatsen, EX30 är den dyraste bilen de kört i långtest någonsin, de hamnade på 77 kronor milen, värdeminskningen var ruggig, 243.000:- /46%. Volvon kom sist i testen över 4000 mil på 1 år, medioker farkost med sportbilsprestanda var väl samanställningen.
Förstaplatsen tog Kia EV3, den var inte problemfri, men hade allt Volvon saknade. Som längst kom de 61 mil på en laddning, Volvon hade svårt att komma över 30 mil trots stora batteriet.

Lite OT var att förhandsfavoriten Kodiaq kom näst sist beroende på massa problem och en verkstadsorganisation som inte hade lust att hjälpa till, de provade 6 olika verkstäder utan framgång !!!
 
Isakare Isakare skrev:
Vi Bilägare satsade 2025 på Volvo EX30 och Kia EV3 (Förutom fosildrivna Suzuki Swift, Dacia Duster och Skoda Kodiaq)
"Volvos värde varar" brukar det heta, nu blev det raka motsatsen, EX30 är den dyraste bilen de kört i långtest någonsin, de hamnade på 77 kronor milen, värdeminskningen var ruggig, 243.000:- /46%. Volvon kom sist i testen över 4000 mil på 1 år, medioker farkost med sportbilsprestanda var väl samanställningen.
Förstaplatsen tog Kia EV3, den var inte problemfri, men hade allt Volvon saknade. Som längst kom de 61 mil på en laddning, Volvon hade svårt att komma över 30 mil trots stora batteriet.

Lite OT var att förhandsfavoriten Kodiaq kom näst sist beroende på massa problem och en verkstadsorganisation som inte hade lust att hjälpa till, de provade 6 olika verkstäder utan framgång !!!
Jo EX30 verkar ha redig förbrukning för att vara så liten. Bilen drogs väl också likt övriga Volvo på nya plattformen med stora problem med mjukvaran.

Överlag tror jag den hade en viss efterfrågan som tjänstebil men tror väldigt få är intresserade av en 3-4 år gammal EX30 på andrahandsmarknaden…
 
L Liljeros skrev:
Jo EX30 verkar ha redig förbrukning för att vara så liten. Bilen drogs väl också likt övriga Volvo på nya plattformen med stora problem med mjukvaran.

Överlag tror jag den hade en viss efterfrågan som tjänstebil men tror väldigt få är intresserade av en 3-4 år gammal EX30 på andrahandsmarknaden…
Volvon snittade 22,1 Kian 20,2 mätt över ett helt år.
 
Isakare Isakare skrev:
Volvon snittade 22,1 Kian 20,2 mätt över ett helt år.
Ja det är ganska högt, framförallt om det är enligt bilens mätare. Är det mitt laddad energi är det väl mer ok men vid tester verkar den också vara törstig och snarare förbruka som betydligt större bilar.
 
Såg att EVCLINIC nu varnar för Tesla Y ifall bilen har kinesiska batterier.
De håller inte mer än 10-12000 mil och är omöjliga att fixa med byte av defekta celler.
Bilar med amerikanska Panasonic-celler är däremot riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.