357 278 läst ·
6 049 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nu finns det ju inga bensinmackar i städerna längre, så för att vara stringent i jämförelsen så måste det till tanktiden läggas körtid från fiktiv bostad mitt i Stockholm ut till en station, resan fram och tillbaks ska då, för att jämförelsen ska läggas på elbilsladdningsdiskussionsnivå, företas under rusningstid, åt bägge hållen.tveksamt skrev:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du försöker framföra här, oavsett om du skämtar eller inte.D djac skrev:Nu finns det ju inga bensinmackar i städerna längre, så för att vara stringent i jämförelsen så måste det till tanktiden läggas körtid från fiktiv bostad mitt i Stockholm ut till en station, resan fram och tillbaks ska då, för att jämförelsen ska läggas på elbilsladdningsdiskussionsnivå, företas under rusningstid, åt bägge hållen.
När folk ska förklara varför det inte går att ha elbil så får man alltid något fiktivt exempel baserat på extremer, ofta jämförs då med en tankning som sker på sekunder. Vi ser aldrig samma fiktiva extremgrunder när man pratar fossilbilar, då bor alla plötsligt på bensinmacken.tveksamt skrev:
En annan aspekt är att många leasingbolag liggee i Stockholm. Tex min bil hamnar i statistiken i Stockholm fast jag bor på västkusten. Dvs tabellen säger ingenting relevant vad gäller företagsägda bilar.useless skrev:
Statistik går att läsa som man vill och snittet är också relativt ointressant eftersom det finns massor av bilar som står still. Snittet för bilar som faktiskt brukas normalt ligger såklart högre än vad tabellerna visar.
Så raljera över människor i norra Sverige med meningslös data som bakgrund är inte direkt det mest intelligenta man kan göra.
Redigerat:
Bor man i glesbebyggd så kan ju avståndet till närmsta mack vara flera mil dock så spelar det ju ingen roll för man måste ju handla mat ändå någon gång i månaden och då brukar det ju finnas en mack på vägen.
Klart elbil funkar i norr speciellt om man kör långa sträckor varje dag och kan ladda hemma..
Bor du i lägenhet och parkerar på gatan så spelar det ingen roll om du bor i Pajala eller Malmö elbil är inget för dig (ur ekonomisk synvinkel iallafall).
Klart elbil funkar i norr speciellt om man kör långa sträckor varje dag och kan ladda hemma..
Bor du i lägenhet och parkerar på gatan så spelar det ingen roll om du bor i Pajala eller Malmö elbil är inget för dig (ur ekonomisk synvinkel iallafall).
Taycan är väldigt fin och speciellt den uppdaterade versionen är bra ihop med att den är trevlig att köra. Men den blir dessvärre lite för opraktisk, även turismon.P Pin skrev:
Lägger man in politiska värderingar försvinner kanske både Tesla och Porsche (även VW). Men min lista la ingen värdering i det.
Då är ju en elbil avsevärt mycket bättre eftersom den kan "tankas" hemma.G Greger_08 skrev:
Gäller det alla privatleasade bilar? På alla förmåns-/tjänstebilar jag har haft har arbetsgivaren stått som ägare även om finansieringsformen är leasing.P PHPersson skrev:
När jag pratar om laddning kontra tankning finns det inget fiktivt utan för mig är verkligheten att jag inte kan ladda hemma och har ett flertal mackar på kort avstånd hemifrån.D djac skrev: