Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det säger ju inte statistiken något om, de kanske bara gör 5 resor a 200 mil? 😉😄
Ja, de måste ju få in till byn och handla någon gång. Så fem gånger om året är väl rimligt..
Och självklart tar de då med det fullastade skotersläpet, så det blir helt omöjligt med elbil. 😂
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, de måste ju få in till byn och handla någon gång. Så fem gånger om året är väl rimligt..
Och självklart tar de då med det fullastade skotersläpet, så det blir helt omöjligt med elbil. 😂
Nu finns det ju inga bensinmackar i städerna längre, så för att vara stringent i jämförelsen så måste det till tanktiden läggas körtid från fiktiv bostad mitt i Stockholm ut till en station, resan fram och tillbaks ska då, för att jämförelsen ska läggas på elbilsladdningsdiskussionsnivå, företas under rusningstid, åt bägge hållen.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu finns det ju inga bensinmackar i städerna längre, så för att vara stringent i jämförelsen så måste det till tanktiden läggas körtid från fiktiv bostad mitt i Stockholm ut till en station, resan fram och tillbaks ska då, för att jämförelsen ska läggas på elbilsladdningsdiskussionsnivå, företas under rusningstid, åt bägge hållen.
Nu förstår jag faktiskt inte vad du försöker framföra här, oavsett om du skämtar eller inte.
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du försöker framföra här, oavsett om du skämtar eller inte.
När folk ska förklara varför det inte går att ha elbil så får man alltid något fiktivt exempel baserat på extremer, ofta jämförs då med en tankning som sker på sekunder. Vi ser aldrig samma fiktiva extremgrunder när man pratar fossilbilar, då bor alla plötsligt på bensinmacken.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var ironi... Många hävdar att man inte kan ha elbil i norra Sverige eftersom man kör så förbannat långt jämt. Till skillnad från stockholmare som bara kör några km fram och tillbaks till jobbet.
En annan aspekt är att många leasingbolag liggee i Stockholm. Tex min bil hamnar i statistiken i Stockholm fast jag bor på västkusten. Dvs tabellen säger ingenting relevant vad gäller företagsägda bilar.
Statistik går att läsa som man vill och snittet är också relativt ointressant eftersom det finns massor av bilar som står still. Snittet för bilar som faktiskt brukas normalt ligger såklart högre än vad tabellerna visar.
Så raljera över människor i norra Sverige med meningslös data som bakgrund är inte direkt det mest intelligenta man kan göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
Bor man i glesbebyggd så kan ju avståndet till närmsta mack vara flera mil dock så spelar det ju ingen roll för man måste ju handla mat ändå någon gång i månaden och då brukar det ju finnas en mack på vägen.


Klart elbil funkar i norr speciellt om man kör långa sträckor varje dag och kan ladda hemma..

Bor du i lägenhet och parkerar på gatan så spelar det ingen roll om du bor i Pajala eller Malmö elbil är inget för dig (ur ekonomisk synvinkel iallafall).
 
P Pin skrev:
Inte Taycan?
Taycan är väldigt fin och speciellt den uppdaterade versionen är bra ihop med att den är trevlig att köra. Men den blir dessvärre lite för opraktisk, även turismon.
Lägger man in politiska värderingar försvinner kanske både Tesla och Porsche (även VW). Men min lista la ingen värdering i det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Bor man i glesbebyggd så kan ju avståndet till närmsta mack vara flera mil dock så spelar det ju ingen roll för man måste ju handla mat ändå någon gång i månaden och då brukar det ju finnas en mack på vägen.
Då är ju en elbil avsevärt mycket bättre eftersom den kan "tankas" hemma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
En annan aspekt är att många leasingbolag liggee i Stockholm. Tex min bil hamnar i statistiken i Stockholm fast jag bor på västkusten. Dvs tabellen säger ingenting relevant vad gäller företagsägda bilar.
Gäller det alla privatleasade bilar? På alla förmåns-/tjänstebilar jag har haft har arbetsgivaren stått som ägare även om finansieringsformen är leasing.
 
useless useless skrev:
Gäller det alla privatleasade bilar? På alla förmåns-/tjänstebilar jag har haft har arbetsgivaren stått som ägare även om finansieringsformen är leasing.
På företagsbilar är det olika beroende på leasingbolag.
 
G
useless useless skrev:
Då är ju en elbil avsevärt mycket bättre eftersom den kan "tankas" hemma.
Beror ju helt på hur ofta man åker längre sträckor. Skulle själv inte orka med att tanka på stan var och varannan helg.
 
D djac skrev:
Vi ser aldrig samma fiktiva extremgrunder när man pratar fossilbilar, då bor alla plötsligt på bensinmacken.
När jag pratar om laddning kontra tankning finns det inget fiktivt utan för mig är verkligheten att jag inte kan ladda hemma och har ett flertal mackar på kort avstånd hemifrån.
 
useless useless skrev:
Då är ju en elbil avsevärt mycket bättre eftersom den kan "tankas" hemma.
Jag har mycket lättare att tanka en fossilbil hemma än vad jag har att ladda en elbil.
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har mycket lättare att tanka en fossilbil hemma än vad jag har att ladda en elbil.
Fast du hade ju inte flera mil till närmsta mack?
 
useless useless skrev:
Fast du hade ju inte flera mil till närmsta mack?
Nej men även om jag haft det hade det varit möjligt att tanka en fossilbil hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.