A Andreas Mur skrev:
Så då är jag uppe på i alla fall 2 timmar i laddning.. på resan uppsala umeå med dina ladd siffror.. var det inte det som jag sa ungefär från början?
Nej, det var det inte. Premissen var 57 mil i en marschfart på 100 km/h. Och att det var minst 2,5 h laddning om du hade tur. Att det skulle vara vinter skrevs heller inget om.

Du skrev:
A Andreas Mur skrev:
Umeå - uppsala. I alla fall tre laddstopp på minst 2,5 timme sammanlagt, 6 timmar bilkörning, ja det är en resa på 9 timmar om man har tur. .
Men säg då vinter och 3 kWh/mil för att räkna högt (det tror jag inte msn gör av med i 100 km/h och det skulle ju ta 6 h att köra, så det är farten det blir). Minns inte om det var en bil specad, men ta min ID4. Och säg att du laddar i snitt 60 kW.

På 1,5 h har du då laddat 90 kWh, ta en kvart till så har du 15 till. 105 kWh för ytterligare 35 mils räckvidd, 60 mil totalt. Tillräckligt för den specade resan vintertid.

Så även under relativt dåliga förhållanden går det nästan en tredjedel fortare än ditt minimum.

Det är som sagt helt ok att tycka att det är för dåligt och att man hellre kör diesel, men det är de facto den typen av siffror det rimligen handlar om, även med en relativt långsamtladdande bil med hög vinterförbrukning.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ska man köra långt på vintern är en ID4a utan förvärmning inte den bästa bilen att välja.
Själv var jag fullt medveten om det när jag köpte min ID4a.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Sommar eller vinter? Vilket bilmärke? Jag sa 3 kw per mil vid 130. Vid 110 runt 2
Sommar 2,2-2,3, vinter 2,8-2,9 kWh/mil. Mustang Mach-E LR AWD. I 120 km/tim.
Den RWD jag hade förut drog ca 0,2 kWh mindre/mil.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Om du hinner ladda fortare än en matpaus så måste dina matpauser vara väldigit långa med de laddsiffror du visade, och jag vet att du laddar inte snabbare än så.
Det beror förstås på hur långt man ska. Jag kör ytterst sällan längre än 50 mil. Och som jag skrivit tidigare gör få andra det heller.

Då ger en halvtimmes stopp med typ tomt batteri 50 kWh för totalt 127 kWh. Då kan man köra på i rätt bra marschfart även med en ID4 och komma sina 50 mil.

Återigen, visst kan man tycka att en halvtimme är väl länge och istället vilja äta och pissa på en kvart. Men då har man mer bråttom än jag.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror förstås på hur långt man ska. Jag kör ytterst sällan längre än 50 mil. Och som jag skrivit tidigare gör få andra det heller.

Då ger en halvtimmes stopp med typ tomt batteri 50 kWh för totalt 127 kWh. Då kan man köra på i rätt bra marschfart även med en ID4 och komma sina 50 mil.

Återigen, visst kan man tycka att en halvtimme är väl länge och istället vilja äta och pissa på en kvart. Men då har man mer bråttom än jag.
Men detta gäller inte i minusgrader… hur ser det ut då vid samma resa?

S sinuslinus skrev:
Inget bekymmer på min Ioniq 5 och om det skulle frysa så kan man trycka upp dem i framkanten. Det enda som jag upplevt är att man kan behöva rensa lite snö bakom handtaget för att de ska stängas helt. Men det påverkar inte låsningen eller så.
Har kört 4 vintrar med 4 olika elbilar i hushållet och har inte någonsin haft problem med att öppna dörrarna på någon av bilarna. Inte ens på de Mach-E jag haft och som har en knapp för dörröppning.
Närbild på dörrknapp för en elbil, troligen en Ford Mach-E, med reflektioner av träd och lyktstolpar på fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aproopå räckvidd - real lifesiffror från EV Database på min bil:
Skärmbild från EV Database som visar räckviddsuppskattning för en bil, mellan 250-505 km beroende på väderförhållanden och körstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P PHPersson skrev:
Men detta gäller inte i minusgrader… hur ser det ut då vid samma resa?
Var i Vemdalen och åkte skidor på sportlovet. Full bil, ingen takbox, strax under 50 mil. Minns inte uppresan, men gissar på lunch i Tönnebro och ett kort stopp i Sveg eller Ljusdal. Hem var det lunch i Bollnäs och sen ett 10 minutersstopp i Uppsala.

Hade laddarna legat optimalt hade det nog gått att lösa med ett stopp per riktning, men har gärna lite marginaler på vintern.

Någon ren ”höghastighetsresa” som Stockholm–Göteborg vet jag inte om jag gjort vintertid, men gissar att även en sådan skulle kräva två stopp. Ett halvtimmes och ett tiominuters.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…

Men då laddar du alltså bara halvabatteriet och räknar med ett snitt på 127. Det är ju inga siffror som din bil brukar komma upp i (om inte extrem sommarhetta) och så är det samma här. Andra får inte utgå från ett tomt batter men du tar ett matstopp och laddar halva batteriet.. då kan jag säga samma jag kör 35 mil på fullt batteri och sedan tar jag ett 15 min stop och laddar.. så då får jag det som att låta som jag laddar bilen på 15 min.. bara bullshit..

R Rolle85 skrev:
Att köpa Tesla känns riskabelt, inget jag hade vågat köpa i dessa dagar när värdet på dem sjunker som en sten.

En Volvo håller däremot värdet bra alltid.
Nu kanske man inte köper en bil för att den håller värdet? Jag köper för att det ska fungera, det finns de som har 7 år garanti och som fungerar klockrent, jag har min tredje ;)

J jocke31 skrev:
Sommar 2,2-2,3, vinter 2,8-2,9 kWh/mil. Mustang Mach-E LR AWD. I 120 km/tim.
Den RWD jag hade förut drog ca 0,2 kWh mindre/mil.
Ja det är ju vintern som är problemet.

Få andra, tycker du?? Du utgår från dig själv och tänker att andra gör lika.. ganska respekt löst mot alla som bor i vårt avlånga land. Finns mängder av folk som kör mer än de 3000 per år som jag kör.

Nej, det var det inte. Premissen var 57 mil i en marschfart på 100 km/h. Och att det var minst 2,5 h laddning om du hade tur. Att det skulle vara vinter skrevs heller inget om.

Du skrev:

Men säg då vinter och 3 kWh/mil för att räkna högt (det tror jag inte msn gör av med i 100 km/h och det skulle ju ta 6 h att köra, så det är farten det blir). Minns inte om det var en bil specad, men ta min ID4. Och säg att du laddar i snitt 60 kW.

På 1,5 h har du då laddat 90 kWh, ta en kvart till så har du 15 till. 105 kWh för ytterligare 35 mils räckvidd, 60 mil totalt. Tillräckligt för den specade resan vintertid.

Så även under relativt dåliga förhållanden går det nästan en tredjedel fortare än ditt minimum.

Det är som sagt helt ok att tycka att det är för dåligt och att man hellre kör diesel, men det är de facto den typen av siffror det rimligen handlar om, även med en relativt långsamtladdande bil med hög vinterförbrukning.
Plus 10 mil till men vad är problemet du kommer ju till samma siffra so jag sa innan att du måste ladda minst två timmar. Två och en halv också om du ska ha den marginal som jag ville ha (10 mil kvar för att kunna köra in till stan igen, och en total resa på 63 mil som jag sa.

P PHPersson skrev:
Säg mig… är inte ett överdrivet exempel att säga som du att det är ett större problem med trasiga pumpar än laddare? Jag har kört ca 8000mil per år i snitt under 30år och aldrig råkat ut för att alla pumparna på en mack var trasiga. Medans vad gäller laddare är det inte direkt ovanligt…
På tal om överdrivna exempel

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Men då laddar du alltså bara halvabatteriet och räknar med ett snitt på 127.
Va? 50 kWh laddning utöver fullt batteri ger 64 % extra laddning. Det tror jag att jag laddar på en halvtimme. Och med totalt 127 kWh på 50 mil har jag en möjlig snittförbrukning på över 2,5 kWh/mil.
A Andreas Mur skrev:
Det är ju inga siffror som din bil brukar komma upp i (om inte extrem sommarhetta) och så är det samma här.
Jag tror du missförstått siffrorna. Medvetet eller ej.
A Andreas Mur skrev:
Andra får inte utgå från ett tomt batter men du tar ett matstopp och laddar halva batteriet.. då kan jag säga samma jag kör 35 mil på fullt batteri och sedan tar jag ett 15 min stop och laddar.. så då får jag det som att låta som jag laddar bilen på 15 min..
Att jag börjar med fullt batteri är dels helt normalt, dels något jag varit tydlig med hela tiden att det är så jag tycker man ska räkna.

Vill någon börja en resa med tomt batteri förklarar de lämpligen det i förutsättningarna, eftersom det är ett besynnerligt val.

Kör jag till Göteborg startar jag med fullt batteri och räknar med att stanna och äta något i typ Jönköping och ladda samtidigt. Att räkna eller resonera på ett annat sätt vore mig främmande och jag tror det gäller de flesta elbilsförare. Att börja dagen med batteriet fullt med billig hemladdad el är ju en av de stora fördelarna med elbil.
A Andreas Mur skrev:
bara bullshit..
Jag beklagar om dina argument är slut.

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.