357 156 läst ·
6 044 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nej, det var det inte. Premissen var 57 mil i en marschfart på 100 km/h. Och att det var minst 2,5 h laddning om du hade tur. Att det skulle vara vinter skrevs heller inget om.A Andreas Mur skrev:
Du skrev:
Men säg då vinter och 3 kWh/mil för att räkna högt (det tror jag inte msn gör av med i 100 km/h och det skulle ju ta 6 h att köra, så det är farten det blir). Minns inte om det var en bil specad, men ta min ID4. Och säg att du laddar i snitt 60 kW.A Andreas Mur skrev:
På 1,5 h har du då laddat 90 kWh, ta en kvart till så har du 15 till. 105 kWh för ytterligare 35 mils räckvidd, 60 mil totalt. Tillräckligt för den specade resan vintertid.
Så även under relativt dåliga förhållanden går det nästan en tredjedel fortare än ditt minimum.
Det är som sagt helt ok att tycka att det är för dåligt och att man hellre kör diesel, men det är de facto den typen av siffror det rimligen handlar om, även med en relativt långsamtladdande bil med hög vinterförbrukning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Ska man köra långt på vintern är en ID4a utan förvärmning inte den bästa bilen att välja.
Själv var jag fullt medveten om det när jag köpte min ID4a.
Själv var jag fullt medveten om det när jag köpte min ID4a.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det beror förstås på hur långt man ska. Jag kör ytterst sällan längre än 50 mil. Och som jag skrivit tidigare gör få andra det heller.A Andreas Mur skrev:
Då ger en halvtimmes stopp med typ tomt batteri 50 kWh för totalt 127 kWh. Då kan man köra på i rätt bra marschfart även med en ID4 och komma sina 50 mil.
Återigen, visst kan man tycka att en halvtimme är väl länge och istället vilja äta och pissa på en kvart. Men då har man mer bråttom än jag.
Men detta gäller inte i minusgrader… hur ser det ut då vid samma resa?Nötegårdsgubben skrev:
Det beror förstås på hur långt man ska. Jag kör ytterst sällan längre än 50 mil. Och som jag skrivit tidigare gör få andra det heller.
Då ger en halvtimmes stopp med typ tomt batteri 50 kWh för totalt 127 kWh. Då kan man köra på i rätt bra marschfart även med en ID4 och komma sina 50 mil.
Återigen, visst kan man tycka att en halvtimme är väl länge och istället vilja äta och pissa på en kvart. Men då har man mer bråttom än jag.
Har kört 4 vintrar med 4 olika elbilar i hushållet och har inte någonsin haft problem med att öppna dörrarna på någon av bilarna. Inte ens på de Mach-E jag haft och som har en knapp för dörröppning.S sinuslinus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Var i Vemdalen och åkte skidor på sportlovet. Full bil, ingen takbox, strax under 50 mil. Minns inte uppresan, men gissar på lunch i Tönnebro och ett kort stopp i Sveg eller Ljusdal. Hem var det lunch i Bollnäs och sen ett 10 minutersstopp i Uppsala.P PHPersson skrev:
Hade laddarna legat optimalt hade det nog gått att lösa med ett stopp per riktning, men har gärna lite marginaler på vintern.
Någon ren ”höghastighetsresa” som Stockholm–Göteborg vet jag inte om jag gjort vintertid, men gissar att även en sådan skulle kräva två stopp. Ett halvtimmes och ett tiominuters.
Men då laddar du alltså bara halvabatteriet och räknar med ett snitt på 127. Det är ju inga siffror som din bil brukar komma upp i (om inte extrem sommarhetta) och så är det samma här. Andra får inte utgå från ett tomt batter men du tar ett matstopp och laddar halva batteriet.. då kan jag säga samma jag kör 35 mil på fullt batteri och sedan tar jag ett 15 min stop och laddar.. så då får jag det som att låta som jag laddar bilen på 15 min.. bara bullshit..Nötegårdsgubben skrev:
Det beror förstås på hur långt man ska. Jag kör ytterst sällan längre än 50 mil. Och som jag skrivit tidigare gör få andra det heller.
Då ger en halvtimmes stopp med typ tomt batteri 50 kWh för totalt 127 kWh. Då kan man köra på i rätt bra marschfart även med en ID4 och komma sina 50 mil.
Återigen, visst kan man tycka att en halvtimme är väl länge och istället vilja äta och pissa på en kvart. Men då har man mer bråttom än jag.
Nu kanske man inte köper en bil för att den håller värdet? Jag köper för att det ska fungera, det finns de som har 7 år garanti och som fungerar klockrent, jag har min tredjeR Rolle85 skrev:
Få andra, tycker du?? Du utgår från dig själv och tänker att andra gör lika.. ganska respekt löst mot alla som bor i vårt avlånga land. Finns mängder av folk som kör mer än de 3000 per år som jag kör.Nötegårdsgubben skrev:
Det beror förstås på hur långt man ska. Jag kör ytterst sällan längre än 50 mil. Och som jag skrivit tidigare gör få andra det heller.
Då ger en halvtimmes stopp med typ tomt batteri 50 kWh för totalt 127 kWh. Då kan man köra på i rätt bra marschfart även med en ID4 och komma sina 50 mil.
Återigen, visst kan man tycka att en halvtimme är väl länge och istället vilja äta och pissa på en kvart. Men då har man mer bråttom än jag.
Plus 10 mil till men vad är problemet du kommer ju till samma siffra so jag sa innan att du måste ladda minst två timmar. Två och en halv också om du ska ha den marginal som jag ville ha (10 mil kvar för att kunna köra in till stan igen, och en total resa på 63 mil som jag sa.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det var det inte. Premissen var 57 mil i en marschfart på 100 km/h. Och att det var minst 2,5 h laddning om du hade tur. Att det skulle vara vinter skrevs heller inget om.
Du skrev:
Men säg då vinter och 3 kWh/mil för att räkna högt (det tror jag inte msn gör av med i 100 km/h och det skulle ju ta 6 h att köra, så det är farten det blir). Minns inte om det var en bil specad, men ta min ID4. Och säg att du laddar i snitt 60 kW.
På 1,5 h har du då laddat 90 kWh, ta en kvart till så har du 15 till. 105 kWh för ytterligare 35 mils räckvidd, 60 mil totalt. Tillräckligt för den specade resan vintertid.
Så även under relativt dåliga förhållanden går det nästan en tredjedel fortare än ditt minimum.
Det är som sagt helt ok att tycka att det är för dåligt och att man hellre kör diesel, men det är de facto den typen av siffror det rimligen handlar om, även med en relativt långsamtladdande bil med hög vinterförbrukning.
På tal om överdrivna exempelP PHPersson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Va? 50 kWh laddning utöver fullt batteri ger 64 % extra laddning. Det tror jag att jag laddar på en halvtimme. Och med totalt 127 kWh på 50 mil har jag en möjlig snittförbrukning på över 2,5 kWh/mil.A Andreas Mur skrev:
Jag tror du missförstått siffrorna. Medvetet eller ej.A Andreas Mur skrev:
Att jag börjar med fullt batteri är dels helt normalt, dels något jag varit tydlig med hela tiden att det är så jag tycker man ska räkna.A Andreas Mur skrev:
Vill någon börja en resa med tomt batteri förklarar de lämpligen det i förutsättningarna, eftersom det är ett besynnerligt val.
Kör jag till Göteborg startar jag med fullt batteri och räknar med att stanna och äta något i typ Jönköping och ladda samtidigt. Att räkna eller resonera på ett annat sätt vore mig främmande och jag tror det gäller de flesta elbilsförare. Att börja dagen med batteriet fullt med billig hemladdad el är ju en av de stora fördelarna med elbil.
Jag beklagar om dina argument är slut.A Andreas Mur skrev:
