A Andreas Mur skrev:
Inga roliga sommar siffror du har
Det är en fyra år gammal bil. Den toppar på 135 kW. Det är inget speciellt, nej, men jag kör ytterst sällan mer än 50 mil och med ett enkelt matstopö på en sådan resa är bilen ofta mer än tillräckligt klar att köras vidare innan pausen är klar. Till och från Vemdalen på vintern har det ofta krävts två stopp för att ha bättre marginaler och för att laddarna inte alltid ligger optimalt.
A Andreas Mur skrev:
jag beklagar men tyskarna ligger inte i framkant
Väl känt, men de bygger tysta, bekväma bilar. Man får inte alltid allt på en begränsad budget.
A Andreas Mur skrev:
i sommras toppade jag på 150 kw på när det var riktigt varmt, problemet uppstår dock på vintern…
Vad man ser som problem är tydligen olika. Men jag är medveten om att min inställning att exempelvis en ID4 funkar bra nog sommar som vinter inte delas av alla. Det borde dock kunna framföras utan överdrivna exempel.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Varför skriver du sånt här som du själv vet inte stämmer?
För att förutsättningarna för detta konstruerade exempel gick mig förbi. Ingen räknar räckvidd från en bil med tomt batteri. Anger man en sträcka och laddtid för den är den rimliga presumtionen att man börjar med fullt batteri.
A Andreas Mur skrev:
On du står med tommt batteri och ska ldda till 40 mil så tar det minst en timme med en id 4 på sommaren, dessutom så tror jag inte du kommer 40 mil med den i praktiken, så du får ladda igen. Min ska gå 45 mil på fulladd, i praktiken 35 på sommaren.
Som sagt, premissen är ointressant.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en fyra år gammal bil. Den toppar på 135 kW. Det är inget speciellt, nej, men jag kör ytterst sällan mer än 50 mil och med ett enkelt matstopö på en sådan resa är bilen ofta mer än tillräckligt klar att köras vidare innan pausen är klar. Till och från Vemdalen på vintern har det ofta krävts två stopp för att ha bättre marginaler och för att laddarna inte alltid ligger optimalt.

Väl känt, men de bygger tysta, bekväma bilar. Man får inte alltid allt på en begränsad budget.

Vad man ser som problem är tydligen olika. Men jag är medveten om att min inställning att exempelvis en ID4 funkar bra nog sommar som vinter inte delas av alla. Det borde dock kunna framföras utan överdrivna exempel.
Säg mig… är inte ett överdrivet exempel att säga som du att det är ett större problem med trasiga pumpar än laddare? Jag har kört ca 8000mil per år i snitt under 30år och aldrig råkat ut för att alla pumparna på en mack var trasiga. Medans vad gäller laddare är det inte direkt ovanligt…

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Vi har en zeeker x. Har visat sig fungerar dåligt i svensk vinter. Bilen behöver defrostas en stund i appen innan man får upp bilen om handtagen har frusit igen och bagageluckan har ingen uppvärmning alls för öppningsmekanismen så där får man hacka sig igenom isen för att kunna öppna. Samma problem med 7x och 001?

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Och ändå behöver jag inte ladda 1,5–3 h för att köra 40 mil. Hans exempel var falskt. Efteråt har det visat sig att det var ett konstruerat exempel med 40 mol från tomt batteri, men så jämför ingen.

Det kan knappast vara så med en hel laddare. Det kan börja så med ett kallt batteri, men då laddar bilen successivt fortare.

Ok, sp du har råkat ut för en defekt laddare en gång. Det är inte ett irrelevant problem, men säg då det.

Jag håller med om att det är ett problem att snabbladdare är trasiga ibland. Även om att det är ett större problem att bensinpumpar är trasiga.

Jag har inte farit med någon osanning.

Det går med de flesta elbilar som du startar från varmgarage eller laddar precis före avfärd så du på så sätt har ett hyfsat varmt batteri. Även på vintern.

Att bilen drar mer på vintern är sant, och det gäller alla hastigheter. I södra halvan av Sverige innebär dock vinter normalt max en handfull minusgrader. Vill du prata –30 så var så god, då har jag dock inte mycket att tillföra. Mer än kanske att en stor mängd avgasbilar står still då och inte går att få igång.
Det här är ju bara trams, med dina tider så får du också ladda i minst två timmar upp till umeå. Hur ofta är en bensinpump trasig ?? Och vad har det ens med denna disk att göra? Jag vill inte byts till en bensinare, jag skulle vilja byta från en tysl till mågon slm vill bygga elbilar tex trsla även lm jag inte gillar musk eller till polestar som jag tror är hyfsade eller bolvos som ändå är volvos.. men du presenterar saker som om du kör en super bil men du kör en lika dålig om inte sämre än min men vill inte erkänna det utan försöker tuta inden stackare somlöser det att id4 är en super bil. Sluta med det, det är inte ärligt.

Se i stället vad killen med teslan har för laddhastigheter, 175 både sommar och vinter, de är hastigheter som både du och jag bara kan drömma om. Så att du skulle köra ikapp högre förbrukning på sommaren eller vintern egentligen kan inte stämma.. var ärlig i stället.

R Röksvamp skrev:
Vi har en zeeker x. Har visat sig fungerar dåligt i svensk vinter. Bilen behöver defrostas en stund i appen innan man får upp bilen om handtagen har frusit igen och bagageluckan har ingen uppvärmning alls för öppningsmekanismen så där får man hacka sig igenom isen för att kunna öppna. Samma problem med 7x och 001?
Det är väl ett problem på alla bilar med släta handtag som är mode för att se cleant ut

• Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Säg mig… är inte ett överdrivet exempel att säga som du att det är ett större problem med trasiga pumpar än laddare?
Sorry, min poäng var motsatsen, men jag missade ett än i det jag skrev, så möjligen blev det något otydligt, även om andemeningen borde ha framgått ändå. Jag har hur som helst rättat.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
För att förutsättningarna för detta konstruerade exempel gick mig förbi. Ingen räknar räckvidd från en bil med tomt batteri. Anger man en sträcka och laddtid för den är den rimliga presumtionen att man börjar med fullt batteri.

Som sagt, premissen är ointressant.
Det är den väl inte vi pratar om laddhastigheten

A Andreas Mur skrev:
Se i stället vad killen med teslan har för laddhastigheter, 175 både sommar och vinter, de är hastigheter som både du och jag bara kan drömma om.
Nej, jag drömmer faktiskt inte ens om det. Jag hinner alltid ladda fortare än en matpaus och tar gärna en sån efter 2,5–3 h. Att det gpr att ha en bil med bättre prestanda vet jag, men högre laddhastighet är inte ett behov jag har. 50 eller 100 hästar till skulle jag dock uppskatta.
A Andreas Mur skrev:
Så att du skulle köra ikapp högre förbrukning på sommaren eller vintern egentligen kan inte stämma.. var ärlig i stället.
Och ändå gör man det.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nej, jag drömmer faktiskt inte ens om det. Jag hinner alltid ladda fortare än en matpaus och tar gärna en sån efter 2,5–3 h. Att det gpr att ha en bil med bättre prestanda vet jag, men högre laddhastighet är inte ett behov jag har. 50 eller 100 hästar till skulle jag dock uppskatta.

Och ändå gör man det.
En tesla kanske men inte du med din id4,

Och ändå gör man det.
Om du hinner ladda fortare än en matpaus så måste dina matpauser vara väldigit långa med de laddsiffror du visade, och jag vet att du laddar inte snabbare än så.

S
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är väl ett problem på alla bilar med släta handtag som är mode för att se cleant ut
Inget bekymmer på min Ioniq 5 och om det skulle frysa så kan man trycka upp dem i framkanten. Det enda som jag upplevt är att man kan behöva rensa lite snö bakom handtaget för att de ska stängas helt. Men det påverkar inte låsningen eller så.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Allihopa! , det är här skillnaden är mellan tex tesla och tyskarna, så vad är det vi diskuterar ?? Kör du vw eller audi id3 / ID4 / Q4 så kan du omöjligt komma upp i dessa hastigheter! Varken sommar eller verkligen inte vinter då kan du ta bort första 1:an.
Jag kommer oftast direkt upp i 130-140kW med min fyra år gamla Audi (Q8) även på vintern men det är väl annan teknik i dem jfrt med Q4/VW. Batteriet värms ju av att man kör fort sista kvarten innan ladd.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
ID4 verkar inte heller brilliera med servicekostnader:

”Att serva elbilen Volkswagen ID.4 gick loss på 6350 kronor inklusive moms, enligt de uppgifter jag fick från Volkswagen i Kista. Det enda som har bytts på bilen är ett kupéfilter och bromsvätska. I övrigt stannar verkstadens insats vid kontroll av en mängd punkter, bland annat tutan, lyse, vindrutetorkare och bromsbelägg.”

”Jämfört med vad en tvåårsservice kostar på en motsvarande dieseldriven, fyrhjulsdriven Volkswagen Tiguan måste notan sägas vara riktigt saftigt. Tvåårsservicen på en fyrhjulsdriven Tiguan kostar 7850 kronor. Men då ingår 5,5 liter motorolja, luftfilter miljöavgift för den gamla motoroljan, specialolja till Haldexkopplingen och en del annat. ”

Tesla tex kräver ingen service alls, medans VW verkar kräva detta för att garantin skall gälla.

B bhus2021 skrev:
Jag kommer oftast direkt upp i 130-140kW med min fyra år gamla Audi (Q8) även på vintern men det är väl annan teknik i dem jfrt med Q4/VW. Batteriet värms ju av att man kör fort sista kvarten innan ladd.
Ja Q8 är väl lite mer premium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.