P PHPersson skrev:
Då går det inte att spara in eftersom all tid försvinner men om vi ökar sträckan till det dubbla (20mil) så måste du ladda i snitt med 85kW för att ta samma tid.

Edit: fel av mig, glömde att du skrev 50%. Då blir det 171kW.
Ja det var lite det jag menade… omöjligt speciellt på vintern. Sedan är ju en ebilsladdning så beroende av många faktorer så du får ju inte samma hastighet varje gång direkt varierar mellan 20-140 per timme. Beroende på hur varmt det är ute hur du kört osv

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är vi massa personer som gör.

Att man behöver ladda i 1,5–3 timmar för att köra 40 mil.

Jag tror ytterst få elbilar sålda de senaste 3–4 åren tarvar mer än en halvtimmes laddning för det under normsla omständigheter.

Jag vet att du var tidigt ute och därför hamnade i en del extrema situationer, vi har haft den här diskussionen förr, men de är inte representativa för dagens verklighet.
Varför skriver du sånt här som du själv vet inte stämmer? On du står med tommt batteri och ska ldda till 40 mil så tar det minst en timme med en id 4 på sommaren, dessutom så tror jag inte du kommer 40 mil med den i praktiken, så du får ladda igen. Min ska gå 45 mil på fulladd, i praktiken 35 på sommaren.

J jocke31 skrev:
Jag kör i princip alltid påbjuden hastighet, dvs den hastighet som står på skylten. Bor ju i Sthlmstrakten och åker då och då söderut på E4:an. Där finns det en hel drel 120-sträckor och då kör jag 120. I denna hastighet drar bilen förstås mer än om man kör 100, men knappast de fantasisiffror som anges ovan på över 3 kWh/mil. Inte ens på vintern.
På en resa ned till t ex Malmö så blir det normalt 2 laddstopp, och då på kanske en halvtimme styck. Kan bli 3 stycken om det är riktigt kallt.
Men det beror också på att man normalt sett inte laddar mer än till 80%.
Så laddningen ser ut som följer: vid start 100%, sedan laddning ca 15-20% upp till 80% 2 gånger á 30 minuter.
Och då laddar inte ens min bil speciellt snabbt.
Sommar eller vinter? Vilket bilmärke? Jag sa 3 kw per mil vid 130. Vid 110 runt 2

A Andreas Mur skrev:
Vad kör du för märke?
Tesla MY standard range

A Andreas Mur skrev:
Jag har inte sett till någon växellåda🙂 första servicen är efter 2 år och då är det bara bromsvätska som ska bytas vad jag vet. Och kanske kolla om gångjärnen till dörrarna behöver smörjas.
På Tesla är det växellåda, alltså bara en växel, sen är det luftfilter till kupen mm

L Liljeros skrev:
Tesla MY standard range
Ja då är det annorlunda säkerligen, vilken laddhastighet brukar du komma upp till på sommaren / vinter

P PHPersson skrev:
Nu pratade jag om laddtiden för att komma vidare. Inte första stinten.
76kW med förvärmt batteri måste ändå vara katastrof 2025
Så du tycker att det är rimligt att tala om vad man har för tid att ladda för att köra 40 mil från tomt batteri?

Sorry, men jag tycket inte att det är ett meningsfullt utgångsläge att börja i. Vill du prata om tider för att köra 60 eller 70 mil från fullt batteri så kan jag vara med, men jag tycker inte din premiss att börja med ett tomt batteri är relevant.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Kollade idag 3..1kw/per mil i 130 stämde rätt bra.
Helt otroligt, varaktiga siffror över 3 har jag bara kommit upp i med större släp. Lilla kåpsläpet på jobbet ligger jag runt 2,5kWh/mil om jag håller 90-95km/h, 3m bromsat med glasfiberkåpa. Kan dock snålköra på 2,2-2,3 om man håller hastighetsgränsen och är lugn med gasen.

returen returen skrev:
den upplevda sanningen överträffar sektens religiösa sanning
Ditt prat om sekt är trams.
returen returen skrev:
att hacka ner på #PHP för att inte din inbillning anammas är ju rätt ofint
Tyck du det, jag tycker som sagt att hans premiss är ointressant hur ofint det än är.
returen returen skrev:
men tyvärr en härskarteknik som utbreder sig snabbt på BH
Det är inte jag som slänger mig med ord som sekt om andra så en titt i spegeln skulle göra dig gott innan du beskyller andra för härskartekniker.

Att jag ser ner på din medverkan i tråden är däremot sant, så jag är förstås inte så bra jag heller.

• Gilla
  • Älska
Nicke Nyfiken och 5 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Du kanske inte har bra laddmöjlighet dit du kommer?? Kan det vara anledningen? Så du viill kunna köra en 10 mil till för att ha tills du ska ladda inför hemfärd?
Visst kan det vara så, men angiven sträcka var Umeå–Uppsala. Det är städer med god infrastruktur.

Vill man prata om exceptionella omständigheter kan man förstås göra det, men då är det ju snyggt om man säger det innan ens första argument skjuts ner.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Ja då är det annorlunda säkerligen, vilken laddhastighet brukar du komma upp till på sommaren / vinter
175kW oavsett om det är +25 eller -25, fördelen med SR är att den levererar 175kW nästan oavsett laddningsnivå, ska jag stanna till och toppa upp bilen med 70-80% på mätaren så trycker den på med 175kW upp till alla fall närmare 90%.

Vid Teslaladdare är det alltid max direkt, har dock haft lite problem med Recharge-stationen vid Gävlebro som är lite halvtröga att komma igång men i gengäld slipper man åka omvägen över till Teslaladdaren i norra körriktningen.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Du kanske inte har bra laddmöjlighet dit du kommer?? Kan det vara anledningen? Så du viill kunna köra en 10 mil till för att ha tills du ska ladda inför hemfärd?
Noterar också att du inte har bra Laddhatigheter på vintern heller, du laddar 21 på 23 min då har du snitt runt 60 där, så då kommer du kanske 8 mil till på vintern… där är jag i hsand från uppsala då men tomt batteri. Sedan laddar du
Jag kör sällan så långt som du, men 35 kWh på 20 minuter eller 64 på 43 minuter är verkliga siffror jag har från nu i sommar. Snitt på 90–100 alltså. Sommartid.

I februari laddade jag bl.a. 21 kWh på 23 min. och 57 på 35 min. Långsammare i snitt, men som sämst dubbelt så fort som det jag tolkar dina siffror som att det tar dig.

Ja, naturligtvis utgår jag från att du börjar med fullt batteri om du kör långt. Att komma fram med ett närmast tomt batteri ser jag som lämpligt om det inte är oväder. Jag förstår att det inte är i allas smak att komma fram med någon enstaka procent, men att vilja ha 30 % laddning när man kommer fram förstår jag mig inte på.
Noterar också att du inte har bra Laddhatigheter på vintern heller, du laddar 21 på 23 min då har du snitt runt 60 där, så då kommer du kanske 8 mil till på vintern… med din laddning + 100% vid start är jag strax norr om sundsvall då i med tomt batteri. Sedan laddar du 57 på 35 minuter då kommer jag upp till övik. Med i orincip tomt batter. Då har jag 15 mil till och ska då ladda 45 (+15 för att komma tillbaks till stan och ladda inför hemfärd) vilket då kan ta 45 (+15) minuter om man har normal tur. Så då är jag uppe på i alla fall 2 timmar i laddning.. på resan uppsala umeå med dina ladd siffror.. var det inte det som jag sa ungefär från början?

L Liljeros skrev:
175kW oavsett om det är +25 eller -25, fördelen med SR är att den levererar 175kW nästan oavsett laddningsnivå, ska jag stanna till och toppa upp bilen med 70-80% så trycker den på med 175kW upp till alla fall närmare 90%.

Vid Teslaladdare är det alltid max direkt, har dock haft lite problem med Recharge-stationen vid Gävlebro som är lite halvtröga att komma igång men i gengäld slipper man åka omvägen över till Teslaladdaren i norra körriktningen.
Allihopa! , det är här skillnaden är mellan tex tesla och tyskarna, så vad är det vi diskuterar ?? Kör du vw eller audi id3 / ID4 / Q4 så kan du omöjligt komma upp i dessa hastigheter! Varken sommar eller verkligen inte vinter då kan du ta bort första 1:an.

A Andreas Mur skrev:
Hur menar du då? Du har ju själv specat vad du har ID4 kommer knapast upp över 60 på vintern.
Och ändå behöver jag inte ladda 1,5–3 h för att köra 40 mil. Hans exempel var falskt. Efteråt har det visat sig att det var ett konstruerat exempel med 40 mil från tomt batteri, men så jämför ingen.
A Andreas Mur skrev:
Att han har laddastighet på 23 eller vad det var var ju tråkigt för honom där och då, men det kan ui vara så.
Det kan knappast vara så med en hel laddare. Det kan börja så med ett kallt batteri, men då laddar bilen successivt fortare.
A Andreas Mur skrev:
Jag hade lika senast jag var på tur, skulle ladda fick bara 23kw per timme på tesla snabbladdare, stod en stund, gick in på coop i närheten köpte en macka. Åkte sen vidare till en annan snabbladdare 5 mil närmare hem laddade där i stället kom där upp till cirka 80 initialt.
Ok, sp du har råkat ut för en defekt laddare en gång. Det är inte ett irrelevant problem, men säg då det.

Jag håller med om att det är ett problem att snabbladdare är trasiga ibland. Även om att det är ett större problem än att bensinpumpar är trasiga.
A Andreas Mur skrev:
Det är ju du som far med osanning so på står att du har laddprestanda som en tesla när du har en ID som omöjligt har det…
Jag har inte farit med någon osanning.
A Andreas Mur skrev:
Hela den här diskussion om att kunna köra 130 och kunna ladda ikapp energiförlusten kontra köra lagligt är ju bara trams, ja det går kanske med en tesla/polestar men det går definitivt inte med en ID4 eller Q4. Speciellt inte på vintern.
Det går med de flesta elbilar som du startar från varmgarage eller laddar precis före avfärd så du på så sätt har ett hyfsat varmt batteri. Även på vintern.

Att bilen drar mer på vintern är sant, och det gäller alla hastigheter. I södra halvan av Sverige innebär dock vinter normalt max en handfull minusgrader. Vill du prata –30 så var så god, då har jag dock inte mycket att tillföra. Mer än kanske att en stor mängd avgasbilar står still då och inte går att få igång.

Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Så du tycker att det är rimligt att tala om vad man har för tid att ladda för att köra 40 mil från tomt batteri?

Sorry, men jag tycket inte att det är ett meningsfullt utgångsläge att börja i. Vill du prata om tider för att köra 60 eller 70 mil från fullt batteri så kan jag vara med, men jag tycker inte din premiss att börja med ett tomt batteri är relevant.
Fast nu var det vad jag ville belysa… det var heller inte från tomt som du tjatar om utan den tid det tar att ”snabbladda” för att komma 40mil. Vi kan översätta det med 4,5km/minut / 2,3km/minut om det känns bättre?

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.