357 594 läst ·
6 063 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag gillar elbilar men jag fullkomligt hatar att säljare och kunder för den delen inte kan vara mer ärliga. Dessutom kan ingen erkänna att en elbil inte är för alla. Vad är det som inte är sant?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det är vi massa personer som gör.P PHPersson skrev:
Att man behöver ladda i 1,5–3 timmar för att köra 40 mil.P PHPersson skrev:
Jag tror ytterst få elbilar sålda de senaste 3–4 åren tarvar mer än en halvtimmes laddning för det under normsla omständigheter.
Jag vet att du var tidigt ute och därför hamnade i en del extrema situationer, vi har haft den här diskussionen förr, men de är inte representativa för dagens verklighet.
Jag kör i princip alltid påbjuden hastighet, dvs den hastighet som står på skylten. Bor ju i Sthlmstrakten och åker då och då söderut på E4:an. Där finns det en hel drel 120-sträckor och då kör jag 120. I denna hastighet drar bilen förstås mer än om man kör 100, men knappast de fantasisiffror som anges ovan på över 3 kWh/mil. Inte ens på vintern.
På en resa ned till t ex Malmö så blir det normalt 2 laddstopp, och då på kanske en halvtimme styck. Kan bli 3 stycken om det är riktigt kallt.
Men det beror också på att man normalt sett inte laddar mer än till 80%.
Så laddningen ser ut som följer: vid start 100%, sedan laddning ca 15-20% upp till 80% 2 gånger á 30 minuter.
Och då laddar inte ens min bil speciellt snabbt.
På en resa ned till t ex Malmö så blir det normalt 2 laddstopp, och då på kanske en halvtimme styck. Kan bli 3 stycken om det är riktigt kallt.
Men det beror också på att man normalt sett inte laddar mer än till 80%.
Så laddningen ser ut som följer: vid start 100%, sedan laddning ca 15-20% upp till 80% 2 gånger á 30 minuter.
Och då laddar inte ens min bil speciellt snabbt.
Fast nu gällde det en ID7 och den borde väl vara representativ?Nötegårdsgubben skrev:
Det är vi massa personer som gör.
Att man behöver ladda i 1,5–3 timmar för att köra 40 mil.
Jag tror ytterst få elbilar sålda de senaste 3–4 åren tarvar mer än en halvtimmes laddning för det under normsla omständigheter.
Jag vet att du var tidigt ute och därför hamnade i en del extrema situationer, vi har haft den här diskussionen förr, men de är inte representativa för dagens verklighet.
Fast du rätt i att det finns många andra mycket bättre alternativ.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Ja. Och det finns en knapp för förvärmning. Den kan man ju möjligen tänka sig att trycka på om det är kallt.P PHPersson skrev:
Så säg att du skulle komma så kort som 20 mil på grundladdningen och sen ladda för att komma resten av sträckan. Då har du en timmes laddning.
Jag säger inte att det är bra, bara att det är något annat än det du påstår.
Nu pratade jag om laddtiden för att komma vidare. Inte första stinten.Nötegårdsgubben skrev:
Ja. Och det finns en knapp för förvärmning. Den kan man ju möjligen tänka sig att trycka på om det är kallt.
Så säg att du skulle komma så kort som 20 mil på grundladdningen och sen ladda för att komma resten av sträckan. Då har du en timmes laddning.
Jag säger inte att det är bra, bara att det är något annat än det du påstår.
76kW med förvärmt batteri måste ändå vara katastrof 2025
den upplevda sanningen överträffar sektens religiösa sanningNötegårdsgubben skrev:
att hacka ner på #PHP för att inte din inbillning anammas är ju rätt ofint.
men tyvärr en härskarteknik som utbreder sig snabbt på BH
Du kanske inte har bra laddmöjlighet dit du kommer?? Kan det vara anledningen? Så du viill kunna köra en 10 mil till för att ha tills du ska ladda inför hemfärd?Nötegårdsgubben skrev:
Jag kör sällan så långt som du, men 35 kWh på 20 minuter eller 64 på 43 minuter är verkliga siffror jag har från nu i sommar. Snitt på 90–100 alltså. Sommartid.
I februari laddade jag bl.a. 21 kWh på 23 min. och 57 på 35 min. Långsammare i snitt, men som sämst dubbelt så fort som det jag tolkar dina siffror som att det tar dig.
Ja, naturligtvis utgår jag från att du börjar med fullt batteri om du kör långt. Att komma fram med ett närmast tomt batteri ser jag som lämpligt om det inte är oväder. Jag förstår att det inte är i allas smak att komma fram med någon enstaka procent, men att vilja ha 30 % laddning när man kommer fram förstår jag mig inte på.
Det enda som skiljer är väl motorn (olja+filter) och om det är automat så är det olja i den efter 10’ mil eller liknande? Allt annat torde vara identiskt? Dvs skillnaden på en ny bil är försumbart.A Andreas Mur skrev:
Edit: misstänker att det är olja även i elbilens växellåda/lådor ?
Hur menar du då? Du har ju själv specat vad du har ID4 kommer knapast upp över 60 på vintern. Att han har laddastighet på 23 eller vad det var var ju tråkigt för honom där och då, men det kan ui vara så. Jag hade lika senast jag var på tur, skulle ladda fick bara 23kw per timme på tesla snabbladdare, stod en stund, gick in på coop i närheten köpte en macka. Åkte sen vidare till en annan snabbladdare 5 mil närmare hem laddade där i stället kom där upp till cirka 80 initialt.Nötegårdsgubben skrev:
Det är vi massa personer som gör.
Att man behöver ladda i 1,5–3 timmar för att köra 40 mil.
Det är ju du som far med osanning so på står att du har laddprestanda som en tesla när du har en ID som omöjligt har det…
Hela den här diskussion om att kunna köra 130 och kunna ladda ikapp energiförlusten kontra köra lagligt är ju bara trams, ja det går kanske med en tesla/polestar men det går definitivt inte med en ID4 eller Q4. Speciellt inte på vintern.
Kollade idag 3..1kw/per mil i 130 stämde rätt bra.L Liljeros skrev:Utgår från Stockholm när jag ska till fjällen, brukar också köra laddstopp i Hudik men sen kommer jag normalt fram. Har ca 50 mil totalt och ett 55kWh batteri.
3-3,5 låter helt absurt i förbrukning för att ligga 130. Farsan är gasglad och håller ofta 130 när vi åker upp , då får vi ta en 5min pisspaus i Gävlebro för att komma till hudik. 3,1kWh/ mil drar det om jag kör stora skotersläpet.
VAG gamla plattform verkar onekligen bedrövlig, att man inte som tillverkare går in och åtgärdar dessa bilar i efterhand är bedrövligt och känns som otroligt kortsiktigt. Hur många av dessa kunder kommer köpa en elbil från VAG igen efter att ha genomlidit första generationen?
Vad kör du för märke?L Liljeros skrev:Utgår från Stockholm när jag ska till fjällen, brukar också köra laddstopp i Hudik men sen kommer jag normalt fram. Har ca 50 mil totalt och ett 55kWh batteri.
3-3,5 låter helt absurt i förbrukning för att ligga 130. Farsan är gasglad och håller ofta 130 när vi åker upp , då får vi ta en 5min pisspaus i Gävlebro för att komma till hudik. 3,1kWh/ mil drar det om jag kör stora skotersläpet.
VAG gamla plattform verkar onekligen bedrövlig, att man inte som tillverkare går in och åtgärdar dessa bilar i efterhand är bedrövligt och känns som otroligt kortsiktigt. Hur många av dessa kunder kommer köpa en elbil från VAG igen efter att ha genomlidit första generationen?
Inga roliga sommar siffror du har, jag beklagar men tyskarna ligger inte i framkant, i sommras toppade jag på 150 kw på när det var riktigt varmt, problemet uppstår dock på vintern…Nötegårdsgubben skrev:
Jag kör sällan så långt som du, men 35 kWh på 20 minuter eller 64 på 43 minuter är verkliga siffror jag har från nu i sommar. Snitt på 90–100 alltså. Sommartid.
I februari laddade jag bl.a. 21 kWh på 23 min. och 57 på 35 min. Långsammare i snitt, men som sämst dubbelt så fort som det jag tolkar dina siffror som att det tar dig.
Ja, naturligtvis utgår jag från att du börjar med fullt batteri om du kör långt. Att komma fram med ett närmast tomt batteri ser jag som lämpligt om det inte är oväder. Jag förstår att det inte är i allas smak att komma fram med någon enstaka procent, men att vilja ha 30 % laddning när man kommer fram förstår jag mig inte på.
Jag har inte sett till någon växellåda🙂 första servicen är efter 2 år och då är det bara bromsvätska som ska bytas vad jag vet. Och kanske kolla om gångjärnen till dörrarna behöver smörjas.P PHPersson skrev: