A Andreas Mur skrev:
Sedan är det så att du ska svänga av vägen, du ska sätta in laddaren i bilen, du ska pilra med appen, och du kommer inte upp på 60 direkt utan det kan ta en bra stund speciellt med tanke på om det är vinter och du har en audi utan förvärmning av batteit. Sedan om det är vinter så är förbrukningen högre och jag skulle tro att skillnaden är större än 50%.

Så du kan med lätthet lägga till 10 min till. Hur ser kalkylen ut då?

På sommaren är det riktigt att skillnaden inte blir lika tydlig.
Då går det inte att spara in eftersom all tid försvinner men om vi ökar sträckan till det dubbla (20mil) så måste du ladda i snitt med 85kW för att ta samma tid.

Edit: fel av mig, glömde att du skrev 50%. Då blir det 171kW.

Redigerat:
A Andreas Mur skrev:
Jag kör elbil själv så jag vet hur det är
Det gör jag med.
A Andreas Mur skrev:
Måste faktiskt le åt dig, du kanske skulle följa med på en tur någon gång så du får reda på hur det är i verkligheten.
Verkligheten känner jag till. Din bild av den är inte representativ.
A Andreas Mur skrev:
Umeå - uppsala. I alla fall tre laddstopp på minst 2,5 timme sammanlagt, 6 timmar bilkörning, ja det är en resa på 9 timmar om man har tur. .
Det är under 60 mil. Behöver du tre laddstopp på det på 2,5 timmar samtidigt som du snittar under 100 km/h har du antingen en omodern bil (gissar på pre 2021 i så fall) eller så har du en typstäcka med både sträng kyla och dåligt väglag samt en bil som laddar dåligt.

Under rimliga förhållanden borde du komma i alla fall 25 mil på ett fullt batteri även om du kör 130. Sen har du då ytterligare drygt 30 mil som du alltså påstår att du måste ladda 2,5 h för att ta dig.

Byt bil. Det där kan du inte ens skylla på tyskar för.

Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör jag med.

Det är under 60 mil. Behöver du tre laddstopp på det på 2,5 timmar samtidigt som du snittar under 100 km/h har du antingen en omodern bil (gissar på pre 2021 i så fall) eller så har en typstäcka med både sträng kyla och dåligt väglag samt en bil som laddar dåligt.

Under rimliga förhållanden borde du komma i alla fall 25 mil på ett fullt batteri även om du kör 130. Sen har du då ytterligare drygt 30 mil som du alltså påstår att du måste ladda 2,5 h för att ta dig.

Själv kör jag en tesla med gratis snabbladdning. Gör mig nada att det tar lite tid att komma fram, för det är gratis, och bilen är avbetald - kan inte bli bättre. Åkte i somras 500 mil till frankrike ToR. Året innan runt skandinavien 500 mil. Har också åkt flertal gånger på skidsemester i norge och sverige, då blir det oftare laddstopp - men jsg kan bjuda alla i bilen på både lunch fika och snacks istället för att pröjsa elräkningar, så glads miner ändå!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Då går det inte att spara in eftersom all tid försvinner men om vi ökar sträckan till det dubbla (20mil) så måste du ladda i snitt med 85kW för att ta samma tid.
Det gör jag med.

Det är under 60 mil. Behöver du tre laddstopp på det på 2,5 timmar samtidigt som du snittar under 100 km/h har du antingen en omodern bil (gissar på pre 2021 i så fall) eller så har en typstäcka med både sträng kyla och dåligt väglag samt en bil som laddar dåligt.

Men då kanske du kör tesla eller inte en audi q4 2023 eller vw id4 iaf, för den är ju faktiskt ännu värre. Q4 fungerar ok på sommaren, på vintern laddar den väldigt långsamt bland annat för att den inte har någon förvärmning. Jag har dock inte klagat på elbilar generellt jag har bara sagt hur det är och att elbilsförare tenderar att dra net på farten för att spara räckvidd för att slipp ladda extra mycket. Du verkar inte tycka det så då tycker vi olika. Jag brukar köra första stop antingen i hudik (vinter eller sundvall (sommar). Sedan du som elbilsförare vet få också att du inte står och laddar till 100% på snabbladdstationen utan du åker när effekten har droppat för mycket.. ja då kan det bli 3 stopp, två definitivt . Du vill inte heller stå med tomt batteri utanför harmånger så då blir det så att du laddar i hudik har kanske 17% kvar, laddar till 75% sedan tröttnar du och åker vidare.. min drar 30% på 10 mil. Sedan har jag runt 63 mil att köra

P PHPersson skrev:

Edit: fel av mig, glömde att du skrev 50%. Då blir det 171kW.
Jag menade att du räknade med 2kw per mil i 100 och 3kw per mil i 130. Jag skulle tro skillnaden är större speciellt på vintern, då bilen drar mer, rullar sämre och laddar långsammare. 2,2 mot 3,5-4 kanske.

Att få ett snitt pä 85 på vintern är nästan en omöjlighet för mig med Audi eller VW Då ska man verkligen ha tur. På sommaren kan man hoppas på det.

Ska kolla i morgon var det ligger på i 130 men nu ör det ju ganska varmt ute ännu.

A Andreas Mur skrev:
Men då kanske du kör tesla eller inte en audi q4 2023 eller vw id4 iaf, för den är ju faktiskt ännu värre.
Jag kör en ID4 utan förvärmning, så jag befinner mig ungefär i samma båt då.
A Andreas Mur skrev:
jag har bara sagt hur det är och att elbilsförare tenderar att dra net på farten för att spara räckvidd för att slipp ladda extra mycket. Du verkar inte tycka det så då tycker vi olika.
Jag har bara sagt att det är ett samband som generellt inte stämmer. Det gjorde jag iofs. innan jag visste att du utgick från Umeå vilket förstås påverkar just din situation jämfört med andras i varmare trakter, men jag uttslade mig som sagt generellt.
A Andreas Mur skrev:
Jag brukar köra första stop antingen i hudik (vinter eller sundvall (sommar). Sedan du som elbilsförare vet få också att du inte står och laddar till 100% på snabbladdstationen utan du åker när effekten har droppat för mycket.. ja då kan det bli 3 stopp, två definitivt . Du vill inte heller stå med tomt batteri utanför harmånger så då blir det så att du laddar i hudik har kanske 17% kvar, laddar till 75% sedan tröttnar du och åker vidare.. min drar 30% på 10 mil.
Inget extremt i något av detta. Men att det skulle kräva tre stopp om vardera 50 minuter för att ladda 3*30 % sticker ut.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Jag menade att du räknade med 2kw per mil i 100 och 3kw per mil i 130. Jag skulle tro skillnaden är större speciellt på vintern, då bilen drar mer, rullar sämre och laddar långsammare. 2,2 mot 3,5-4 kanske.

Att få ett snitt pä 85 på vintern är nästan en omöjlighet för mig med Audi eller VW Då ska man verkligen ha tur. På sommaren kan man hoppas på det.

Ska kolla i morgon var det ligger på i 130 men nu ör det ju ganska varmt ute ännu.
Ja tyvärr verkar de bilarna så dåliga, inte bara du säger det, att de inte fungerar vid långkörning på vintern. Galet att de släpper ut så dåliga bilar på marknaden.

Min första Tesla, en X från 2016 (90D) laddade ca 70-80 på vintern i snitt. Maxade 120 på sommaren. Den andra Xen 2018 som var en 100D laddade 90 ca på vintern och 142 som max.

Jag kör en ID4 utan förvärmning, så jag befinner mig ungefär i samma båt då.

Jag har bara sagt att det är ett samband som generellt inte stämmer. Det gjorde jag iofs. innan jag visste att du utgick från Umeå vilket förstås påverkar just din situation jämfört med andras i varmare trakter, men jag uttslade mig som sagt generellt.

Inget extremt i något av detta. Men att det skulle kräva tre stopp om vardera 50 minuter för att ladda 3*30 % sticker ut.
Utgick från andra hållet från uppsala men det har ingen betydelse. Men att jag skulle räkna med att snitta 85 kw i en laddning för att spara energiförlusten från in 100 till 130 det stämmer inte speciellt inte på vintern och det kan du rimligen inte heller göra. Många på jobbet har id4 och de upplever ännu sämre ladd prestanda än vad jag gör. Jag brukar normalt köra enligt hastighetssylten numera i elbilen. Så varierande mellan 100 till 120. Sedan blir det 6*30 eller räknar du med att jag har 100 i från början…? Vill inte gärna komma fram med tomt batteri heller 63 mil senare. Så det är minst 4*30 jag ska ladda.

A Andreas Mur skrev:
Men att jag skulle räkna med att snitta 85 kw i en laddning för att spara energiförlusten från in 100 till 130 det stämmer inte speciellt inte på vintern och det kan du rimligen inte heller göra.
Jag kör sällan så långt som du, men 35 kWh på 20 minuter eller 64 på 43 minuter är verkliga siffror jag har från nu i sommar. Snitt på 90–100 alltså. Sommartid.

I februari laddade jag bl.a. 21 kWh på 23 min. och 57 på 35 min. Långsammare i snitt, men som sämst dubbelt så fort som det jag tolkar dina siffror som att det tar dig.
A Andreas Mur skrev:
Sedan blir det 6*30 eller räknar du med att jag har 100 i från början…? Vill inte gärna komma fram med tomt batteri heller 63 mil senare. Så det är minst 4*30 jag ska ladda.
Ja, naturligtvis utgår jag från att du börjar med fullt batteri om du kör långt. Att komma fram med ett närmast tomt batteri ser jag som lämpligt om det inte är oväder. Jag förstår att det inte är i allas smak att komma fram med någon enstaka procent, men att vilja ha 30 % laddning när man kommer fram förstår jag mig inte på.

A Andreas Mur skrev:
Men då kanske du kör tesla eller inte en audi q4 2023 eller vw id4 iaf, för den är ju faktiskt ännu värre. Q4 fungerar ok på sommaren, på vintern laddar den väldigt långsamt bland annat för att den inte har någon förvärmning. Jag har dock inte klagat på elbilar generellt jag har bara sagt hur det är och att elbilsförare tenderar att dra net på farten för att spara räckvidd för att slipp ladda extra mycket. Du verkar inte tycka det så då tycker vi olika. Jag brukar köra första stop antingen i hudik (vinter eller sundvall (sommar). Sedan du som elbilsförare vet få också att du inte står och laddar till 100% på snabbladdstationen utan du åker när effekten har droppat för mycket.. ja då kan det bli 3 stopp, två definitivt . Du vill inte heller stå med tomt batteri utanför harmånger så då blir det så att du laddar i hudik har kanske 17% kvar, laddar till 75% sedan tröttnar du och åker vidare.. min drar 30% på 10 mil. Sedan har jag runt 63 mil att köra
Utgår från Stockholm när jag ska till fjällen, brukar också köra laddstopp i Hudik men sen kommer jag normalt fram. Har ca 50 mil totalt och ett 55kWh batteri.

3-3,5 låter helt absurt i förbrukning för att ligga 130. Farsan är gasglad och håller ofta 130 när vi åker upp , då får vi ta en 5min pisspaus i Gävlebro för att komma till hudik. 3,1kWh/ mil drar det om jag kör stora skotersläpet.

VAG gamla plattform verkar onekligen bedrövlig, att man inte som tillverkare går in och åtgärdar dessa bilar i efterhand är bedrövligt och känns som otroligt kortsiktigt. Hur många av dessa kunder kommer köpa en elbil från VAG igen efter att ha genomlidit första generationen?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
Jag inser att variablerna är så många, bil, batteriteknik, laddningsmöjligheter, väder, förarens personlighet, sov, att detta kan debatteras oändligt.

Men jag tycker inte att man ska hålla igen, kör som vanligt och planera laddningarna så att du tajmar urladdningen, dvs ladda först när du kört tomt, det är ok att komma in med 1% laddning,

A Andreas Mur skrev:
Med elbil blir det så att man kör långsammare för att dra ner förbrukningen per mil, det beror inte på kostnaden som du gissar utan det beror på att man vill komma fram så snabbt som möjligt och då ska man ladda så få gånger på sin resa. Men om det är så att du laddar hemma För att du inte kör så öpngt så du behöver ladda ja då blir det en annan dynamik. Så jag själv kör mycket fortare på dagspendlingen 5 mil tur per dag på jobbet än om jag ska p en långresa. Det som frsmförallt tar tid med elbilsåkningen är laddningen så den vill man minimera.
vet inte men när jag kör långt så blir jag kaffe och glassugen brukar lösa detta på en godtycklig mack
och har jag då i hög hastighet kört mer än 70 mil tankar jag oxå, har aldrig varit med om något blask av diesel, tycker nog mer synd om dessa som försöker få in elslangen och i snömodden halkar runt tappar plånboken i största vatten pölen mm.
fast vad vet jag numera kör jag sällan mer än 7000mil om året

A Andreas Mur skrev:
Ja långt är ju inte så bra även om man har sett en hel del som tar husvagnen efter elbilen.
Ja de stackarna

K karlmb skrev:
Nåja, ge det ett par kamkedjeras.
inga kamkedjor i batterileksaker eller för den skull moderna bensin och dieselbilar

A Andreas Mur skrev:
Det är just det också, inga verkstadsräkningar…
tycker att det klagas hejvilt på att verkstaden tar lika mycket betalt för en service oavsett drivlina

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.