357 772 läst ·
6 067 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Betalar 1100 i skatt för min dieselbil. Den drar 0,44 blandad körning. Inköp 45 000 kr för 5 år sedan. 18 000 mil på mätaren.Fairlane skrev:
Vad kostade din elbil? Hur mycket kostar dina reservdelar.
En elbil kommer aldrig ekonomiskt i närheten av en diesel/bensin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Dvs mer än vad man betalar i skatt för en elbil.Solhemsgatan skrev:
Eftersom du inte kunde se någon fördel med elbilen så ...
Jaha, vilket såklart inte har något med ditt påstående att göra, att du inte kan se någon fördel. Synen kanske inte var så bra?Solhemsgatan skrev:
Noll, jag har ingen elbil.Solhemsgatan skrev:
Du drar en del slutsatser utan kunskap.
Det vet jag först när grejerna går sönder.Solhemsgatan skrev:
Aldrig?Solhemsgatan skrev:
Beror inte det på vilken elbil man jämför med vilken bensinbil eller dieselbil?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag vet inte, men jag tror inte att det främst har med elbilar att göra, även om det säkert påverkar på marginalen.useless skrev:
Att man blir medveten om skillnaden i att snabbladda dör 5–6 kr/kWh och att ladda hemma för en femtedel och att körmönstret påverkar kostnaden spelar säkert in, men även tidigare har de flesta vetat att det kostar att köra fort.
Vad folk säger att de gör (exempelvis i snabbladdningstråden här) och hur mycket en normal bil rullar. Även om man skulle lägga på 50 % mot snittbilen så är man runt 2.000 mil per år.A Andreas Mur skrev:
1.500 mil till landet och kanske 500 till på övriga långresor gör att du äter upp den potten utan en en enda jobbresa eller tur till Ica. Min bedömning är att ditt körmönster sticker ut rejältA Andreas Mur skrev:
Jag kör också klart mer än de 2.000 milen, men jag känner ytterst få andra som gör det. Och för dem som gör det är det vardagen som sticker ut, du verkar köra mycket både vardag och helg, vilket du rimligen vet är ovanligt.
Jag säger inte emot, men de flesta verkar trots allt inte köra så.returen skrev:
Var och provkörde en BMW I5 M60. Måste säga att den tyvärr känns helt kass. Den hade gått 3000mil ca och kändes redan gammal och ”slut”. BMW absolut starkaste sida tidigare tycker jag har varit att de känns fräscha ända upp till 20 000mil +.
Utöver att den kändes sliten så imponerade inte drivlinan alls på mig, Tesla känns sjukt mycket mer modern. Körde även en Model S long range och den var enligt mig bättre på alla punkter.
Min ”gamla” X5a känns otroligt mycket mer välbyggd och som en BMW än I5an. Upplever också I4an som bättre än I5an. Fler som är besvikna på I5an?
Utöver att den kändes sliten så imponerade inte drivlinan alls på mig, Tesla känns sjukt mycket mer modern. Körde även en Model S long range och den var enligt mig bättre på alla punkter.
Min ”gamla” X5a känns otroligt mycket mer välbyggd och som en BMW än I5an. Upplever också I4an som bättre än I5an. Fler som är besvikna på I5an?