Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte, men jag tror inte att det främst har med elbilar att göra, även om det säkert påverkar på marginalen.

Att man blir medveten om skillnaden i att snabbladda dör 5–6 kr/kWh och att ladda hemma för en femtedel och att körmönstret påverkar kostnaden spelar säkert in, men även tidigare har de flesta vetat att det kostar att köra fort.

Vad folk säger att de gör (exempelvis i snabbladdningstråden här) och hur mycket en normal bil rullar. Även om man skulle lägga på 50 % mot snittbilen så är man runt 2.000 mil per år.

1.500 mil till landet och kanske 500 till på övriga långresor gör att du äter upp den potten utan en en enda jobbresa eller tur till Ica. Min bedömning är att ditt körmönster sticker ut rejält

Jag kör också klart mer än de 2.000 milen, men jag känner ytterst få andra som gör det. Och för dem som gör det är det vardagen som sticker ut, du verkar köra mycket både vardag och helg, vilket du rimligen vet är ovanligt.

Jag säger inte emot, men de flesta verkar trots allt inte köra så.
Det är ju en himmla tur det för de flesta bör inte alls framföra bil och än mindre i hastigheter över 70km/h
 
returen returen skrev:
Det är ju en himmla tur det för de flesta bör inte alls framföra bil och än mindre i hastigheter över 70km/h
Så kan man väl tycka. Själv tycker jag att de flesta bilförare beter sig utmärkt. Det finns förstås beteenden jag stör mig på, men det jag bedömer som oansvarigt och farligt är definitivt koncentrerat till en väldigt liten grupp.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P PHPersson skrev:
Han kanske räknade in hybrider dit?
Kanske, men tveksamt med den inställningen.

Så svårt är det inte att hitta fördelar med elbilar.
Det inte heller svårt att hitta nackdelar.

Det är bara så otroligt löjligt att låtsas om att det inte finns några fördelar.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte, men jag tror inte att det främst har med elbilar att göra, även om det säkert påverkar på marginalen.

Att man blir medveten om skillnaden i att snabbladda dör 5–6 kr/kWh och att ladda hemma för en femtedel och att körmönstret påverkar kostnaden spelar säkert in, men även tidigare har de flesta vetat att det kostar att köra fort.

Vad folk säger att de gör (exempelvis i snabbladdningstråden här) och hur mycket en normal bil rullar. Även om man skulle lägga på 50 % mot snittbilen så är man runt 2.000 mil per år.

1.500 mil till landet och kanske 500 till på övriga långresor gör att du äter upp den potten utan en en enda jobbresa eller tur till Ica. Min bedömning är att ditt körmönster sticker ut rejält

Jag kör också klart mer än de 2.000 milen, men jag känner ytterst få andra som gör det. Och för dem som gör det är det vardagen som sticker ut, du verkar köra mycket både vardag och helg, vilket du rimligen vet är ovanligt.

Jag säger inte emot, men de flesta verkar trots allt inte köra så.
Med elbil blir det så att man kör långsammare för att dra ner förbrukningen per mil, det beror inte på kostnaden som du gissar utan det beror på att man vill komma fram så snabbt som möjligt och då ska man ladda så få gånger på sin resa. Men om det är så att du laddar hemma För att du inte kör så öpngt så du behöver ladda ja då blir det en annan dynamik. Så jag själv kör mycket fortare på dagspendlingen 5 mil tur per dag på jobbet än om jag ska p en långresa. Det som frsmförallt tar tid med elbilsåkningen är laddningen så den vill man minimera.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men tveksamt med den inställningen.

Så svårt är det inte att hitta fördelar med elbilar.
Det inte heller svårt att hitta nackdelar.

Det är bara så otroligt löjligt att låtsas om att det inte finns några fördelar.
En stor fördel tycker jag är att slippa stå vid pump och slabba runt med diesel eller bensin..

Den största är accelerationen, piggheten, också superbra för att dra upp båten ur vattnet.

Nackdel laddtid vid långresor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
A Andreas Mur skrev:
En stor fördel tycker jag är att slippa stå vid pump och slabba runt med diesel eller bensin..

Den största är accelerationen, piggheten, också superbra för att dra upp båten ur vattnet.

Nackdel laddtid vid långresor.
Ungefär så eller om man kör släp så blir även kortare resor (inte korta) sämre och så krävs ofta B96 eller BE. Som sagt inte svårt alls att hitta både fördelar och nackdelar, om man vill. Vill man inte så går det inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär så eller om man kör släp så blir även kortare resor (inte korta) sämre och så krävs ofta B96 eller BE. Som sagt inte svårt alls att hitta både fördelar och nackdelar, om man vill. Vill man inte så går det inte.
Ja långt är ju inte så bra även om man har sett en hel del som tar husvagnen efter elbilen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men tveksamt med den inställningen.

Så svårt är det inte att hitta fördelar med elbilar.
Det inte heller svårt att hitta nackdelar.

Det är bara så otroligt löjligt att låtsas om att det inte finns några fördelar.
Självklart finns det både för och nackdelar. Det är väl bara att för vissa är det väldigt få, för andra är det fler. Beror även på vilka bilar man jämför med.
 
Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
En elbil kommer aldrig ekonomiskt i närheten av en diesel/bensin.
Nåja, ge det ett par kamkedjeras.
 
  • Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nåja, ge det ett par kamkedjeras.
Det är just det också, inga verkstadsräkningar…
 
A Andreas Mur skrev:
Det är just det också, inga verkstadsräkningar…
Hahahaha, precis... för att inte vrida saker åt ett håll. Skulle dra det så långt som att säga att det är samma sak som att det inte finns några fördelar med en elbil.
 
A Andreas Mur skrev:
Med elbil blir det så att man kör långsammare för att dra ner förbrukningen per mil, det beror inte på kostnaden som du gissar utan det beror på att man vill komma fram så snabbt som möjligt och då ska man ladda så få gånger på sin resa.
Det här stämmer inte med objektiva observationer sv exempelvis Björn Nyland. Tvärtom går laddningen av en modern elbil så fort att man tjänar tid på att gasa på och ta ett extra laddstopp jämfört med att köra lugnt och spara energi.

Det är möjligt att fler tror som du och därför håller igen, men det är inte något man faktiskt tjänar tid på.

Att ladda få gånger är inte heller särskilt effektivt i sig. Ofta tjänar man på att ta fler korta stopp än få långa då bilen laddar snabbast med relativt tomt batteri.
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här stämmer inte med objektiva observationer sv exempelvis Björn Nyland. Tvärtom går laddningen av en modern elbil så fort att man tjänar tid på att gasa på och ta ett extra laddstopp jämfört med att köra lugnt och spara energi.

Det är möjligt att fler tror som du och därför håller igen, men det är inte något man faktiskt tjänar tid på.

Att ladda få gånger är inte heller särskilt effektivt i sig. Ofta tjänar man på att ta fler korta stopp än få långa då bilen laddar snabbast med relativt tomt batteri.
Jag kör elbil själv så jag vet hur det är, sedan kan det skilja mellan bilar och som jag sagt tidigare i tråden så rekommenderar jag inte märken från Tyskland när det gäller elbilar just för att de inte har de bästa elbilarna.

Måste faktiskt le åt dig, du kanske skulle följa med på en tur någon gång så du får reda på hur det är i verkligheten.

Umeå - uppsala. I alla fall tre laddstopp på minst 2,5 timme sammanlagt, 6 timmar bilkörning, ja det är en resa på 9 timmar om man har tur. .
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här stämmer inte med objektiva observationer sv exempelvis Björn Nyland. Tvärtom går laddningen av en modern elbil så fort att man tjänar tid på att gasa på och ta ett extra laddstopp jämfört med att köra lugnt och spara energi.

Det är möjligt att fler tror som du och därför håller igen, men det är inte något man faktiskt tjänar tid på.

Att ladda få gånger är inte heller särskilt effektivt i sig. Ofta tjänar man på att ta fler korta stopp än få långa då bilen laddar snabbast med relativt tomt batteri.
Det beror nog på vilken bil och enkelt att räkna på. Om bilen drar 2kW/mil och man kör i 100km/h så förbrukar man 20kWh på en timma. Ökar man till säg 130 så kanske den drar 3kW/mil och den extra förbrukningen på en timma är 10kW.
Men man kommer fram 14minuter tidigare och man måste således ladda 10kW på säg 10minuter om 4 minuter försvinner i att stanna. Så laddning på 60kW är break even i just detta exemplet.
 
P PHPersson skrev:
Det beror nog på vilken bil och enkelt att räkna på. Om bilen drar 2kW/mil och man kör i 100km/h så förbrukar man 20kWh på en timma. Ökar man till säg 130 så kanske den drar 3kW/mil och den extra förbrukningen på en timma är 10kW.
Men man kommer fram 14minuter tidigare och man måste således ladda 10kW på säg 10minuter om 4 minuter försvinner i att stanna. Så laddning på 60kW är break even i just detta exemplet.
Sedan är det så att du ska svänga av vägen, du ska sätta in laddaren i bilen, du ska pilra med appen, och du kommer inte upp på 60 direkt utan det kan ta en bra stund speciellt med tanke på om det är vinter och du har en audi utan förvärmning av batteit. Sedan om det är vinter så är förbrukningen högre och jag skulle tro att skillnaden är större än 50%.

Så du kan med lätthet lägga till 10 min till. Hur ser kalkylen ut då?

På sommaren är det riktigt att skillnaden inte blir lika tydlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.