358 697 läst ·
6 084 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det är ju en himmla tur det för de flesta bör inte alls framföra bil och än mindre i hastigheter över 70km/hNötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte, men jag tror inte att det främst har med elbilar att göra, även om det säkert påverkar på marginalen.
Att man blir medveten om skillnaden i att snabbladda dör 5–6 kr/kWh och att ladda hemma för en femtedel och att körmönstret påverkar kostnaden spelar säkert in, men även tidigare har de flesta vetat att det kostar att köra fort.
Vad folk säger att de gör (exempelvis i snabbladdningstråden här) och hur mycket en normal bil rullar. Även om man skulle lägga på 50 % mot snittbilen så är man runt 2.000 mil per år.
1.500 mil till landet och kanske 500 till på övriga långresor gör att du äter upp den potten utan en en enda jobbresa eller tur till Ica. Min bedömning är att ditt körmönster sticker ut rejält
Jag kör också klart mer än de 2.000 milen, men jag känner ytterst få andra som gör det. Och för dem som gör det är det vardagen som sticker ut, du verkar köra mycket både vardag och helg, vilket du rimligen vet är ovanligt.
Jag säger inte emot, men de flesta verkar trots allt inte köra så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Så kan man väl tycka. Själv tycker jag att de flesta bilförare beter sig utmärkt. Det finns förstås beteenden jag stör mig på, men det jag bedömer som oansvarigt och farligt är definitivt koncentrerat till en väldigt liten grupp.returen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Med elbil blir det så att man kör långsammare för att dra ner förbrukningen per mil, det beror inte på kostnaden som du gissar utan det beror på att man vill komma fram så snabbt som möjligt och då ska man ladda så få gånger på sin resa. Men om det är så att du laddar hemma För att du inte kör så öpngt så du behöver ladda ja då blir det en annan dynamik. Så jag själv kör mycket fortare på dagspendlingen 5 mil tur per dag på jobbet än om jag ska p en långresa. Det som frsmförallt tar tid med elbilsåkningen är laddningen så den vill man minimera.Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte, men jag tror inte att det främst har med elbilar att göra, även om det säkert påverkar på marginalen.
Att man blir medveten om skillnaden i att snabbladda dör 5–6 kr/kWh och att ladda hemma för en femtedel och att körmönstret påverkar kostnaden spelar säkert in, men även tidigare har de flesta vetat att det kostar att köra fort.
Vad folk säger att de gör (exempelvis i snabbladdningstråden här) och hur mycket en normal bil rullar. Även om man skulle lägga på 50 % mot snittbilen så är man runt 2.000 mil per år.
1.500 mil till landet och kanske 500 till på övriga långresor gör att du äter upp den potten utan en en enda jobbresa eller tur till Ica. Min bedömning är att ditt körmönster sticker ut rejält
Jag kör också klart mer än de 2.000 milen, men jag känner ytterst få andra som gör det. Och för dem som gör det är det vardagen som sticker ut, du verkar köra mycket både vardag och helg, vilket du rimligen vet är ovanligt.
Jag säger inte emot, men de flesta verkar trots allt inte köra så.
En stor fördel tycker jag är att slippa stå vid pump och slabba runt med diesel eller bensin..Fairlane skrev:
Den största är accelerationen, piggheten, också superbra för att dra upp båten ur vattnet.
Nackdel laddtid vid långresor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Ungefär så eller om man kör släp så blir även kortare resor (inte korta) sämre och så krävs ofta B96 eller BE. Som sagt inte svårt alls att hitta både fördelar och nackdelar, om man vill. Vill man inte så går det inte.A Andreas Mur skrev:
Ja långt är ju inte så bra även om man har sett en hel del som tar husvagnen efter elbilen.Fairlane skrev:
Självklart finns det både för och nackdelar. Det är väl bara att för vissa är det väldigt få, för andra är det fler. Beror även på vilka bilar man jämför med.Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det här stämmer inte med objektiva observationer sv exempelvis Björn Nyland. Tvärtom går laddningen av en modern elbil så fort att man tjänar tid på att gasa på och ta ett extra laddstopp jämfört med att köra lugnt och spara energi.A Andreas Mur skrev:
Det är möjligt att fler tror som du och därför håller igen, men det är inte något man faktiskt tjänar tid på.
Att ladda få gånger är inte heller särskilt effektivt i sig. Ofta tjänar man på att ta fler korta stopp än få långa då bilen laddar snabbast med relativt tomt batteri.
Jag kör elbil själv så jag vet hur det är, sedan kan det skilja mellan bilar och som jag sagt tidigare i tråden så rekommenderar jag inte märken från Tyskland när det gäller elbilar just för att de inte har de bästa elbilarna.Nötegårdsgubben skrev:
Det här stämmer inte med objektiva observationer sv exempelvis Björn Nyland. Tvärtom går laddningen av en modern elbil så fort att man tjänar tid på att gasa på och ta ett extra laddstopp jämfört med att köra lugnt och spara energi.
Det är möjligt att fler tror som du och därför håller igen, men det är inte något man faktiskt tjänar tid på.
Att ladda få gånger är inte heller särskilt effektivt i sig. Ofta tjänar man på att ta fler korta stopp än få långa då bilen laddar snabbast med relativt tomt batteri.
Måste faktiskt le åt dig, du kanske skulle följa med på en tur någon gång så du får reda på hur det är i verkligheten.
Umeå - uppsala. I alla fall tre laddstopp på minst 2,5 timme sammanlagt, 6 timmar bilkörning, ja det är en resa på 9 timmar om man har tur. .
Det beror nog på vilken bil och enkelt att räkna på. Om bilen drar 2kW/mil och man kör i 100km/h så förbrukar man 20kWh på en timma. Ökar man till säg 130 så kanske den drar 3kW/mil och den extra förbrukningen på en timma är 10kW.Nötegårdsgubben skrev:
Det här stämmer inte med objektiva observationer sv exempelvis Björn Nyland. Tvärtom går laddningen av en modern elbil så fort att man tjänar tid på att gasa på och ta ett extra laddstopp jämfört med att köra lugnt och spara energi.
Men man kommer fram 14minuter tidigare och man måste således ladda 10kW på säg 10minuter om 4 minuter försvinner i att stanna. Så laddning på 60kW är break even i just detta exemplet.
Sedan är det så att du ska svänga av vägen, du ska sätta in laddaren i bilen, du ska pilra med appen, och du kommer inte upp på 60 direkt utan det kan ta en bra stund speciellt med tanke på om det är vinter och du har en audi utan förvärmning av batteit. Sedan om det är vinter så är förbrukningen högre och jag skulle tro att skillnaden är större än 50%.P PHPersson skrev:Det beror nog på vilken bil och enkelt att räkna på. Om bilen drar 2kW/mil och man kör i 100km/h så förbrukar man 20kWh på en timma. Ökar man till säg 130 så kanske den drar 3kW/mil och den extra förbrukningen på en timma är 10kW.
Men man kommer fram 14minuter tidigare och man måste således ladda 10kW på säg 10minuter om 4 minuter försvinner i att stanna. Så laddning på 60kW är break even i just detta exemplet.
Så du kan med lätthet lägga till 10 min till. Hur ser kalkylen ut då?
På sommaren är det riktigt att skillnaden inte blir lika tydlig.