D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är en av dem (även om jag aldrig haft marschfart på över +30). Jag tror dock inte nämnvärt på analysen, då tjänstebilsinnehavare lika lite som någon annan kör så värst många långa sträckor (säg 20+ mil). Och om något bjuder i mina ögon exempelvis en Tesla in till fortkörning så länge räckvidden är en ickefråga.

I den mån färre kör för fort på motorvägar nu än förr tror jag det beror på annat än räckviddsfrågor.
Jag har ju en Model 3 och tycker att rimlig marschfart vid längre körning är 130-140, över det så är den sämre än tyska motorvägslok, för bullrigt och styrning för lätt enligt min uppfattning, jag har en LR, kanske en performance är stabilare men fortfarande bullrigt.

Jag är en av dem (även om jag aldrig haft marschfart på över +30). Jag tror dock inte nämnvärt på analysen, då tjänstebilsinnehavare lika lite som någon annan kör så värst många långa sträckor (säg 20+ mil). Och om något bjuder i mina ögon exempelvis en Tesla in till fortkörning så länge räckvidden är en ickefråga.

I den mån färre kör för fort på motorvägar nu än förr tror jag det beror på annat än räckviddsfrågor.
Vad bygger din sträckanalys på? Jag kör ofta (15-20 ggr per år) till stugan 35 mil bort, åker till släktingar 50 mil bort, åker till fjällen, åker på bilsemester, till jobbet 10 mil turretur. Med elbil kör jag långsammare för att det drar mycket ström att ligga över 120 och det blir då ett problem när man måste ladda efter vägen så då sänks farten. Fram och tillbaks till jobbet så finns inte det problemet utan då laddar jag ändå hemma. Så det varierar mellan personer.. men att tempot i trafiken har sjunkit pga av elbilsförare är tydligt för mig.

• Gilla
returen
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Vad beror det på då? För några år sedan började jag notera att fler och fler körde långsamt på motorvägen där jag pendlar. Tidigare fanns det också en del "gubbar i keps" som sölade, men nu var det även yngre män som brukar tillhöra fortkörarkategorin. Efter att ha studerat fenomenet ett tag kom jag fram till att de allra flesta bilar som körde långsamt var elektriska.
Ah, det började innan detta, förändringen inleddes när man fick upp bränsleförbrukningen i instrumentet. På den tiden pendlade jag till kontor norr om Köpenhamn och det blev märkbart hur många som började tuffa fram 10km/h under hastighetsgränsen.

useless useless skrev:
Vad beror det på då? För några år sedan började jag notera att fler och fler körde långsamt på motorvägen där jag pendlar. Tidigare fanns det också en del "gubbar i keps" som sölade, men nu var det även yngre män som brukar tillhöra fortkörarkategorin. Efter att ha studerat fenomenet ett tag kom jag fram till att de allra flesta bilar som körde långsamt var elektriska.
Jo men det är tydligt det är så. Ska du köra långt med elbil (behöva ladda efter vägen) sjunker farten,

A Andreas Mur skrev:
Jo men det är tydligt det är så. Ska du köra långt med elbil (behöva ladda efter vägen) sjunker farten,
Fast min analys gäller normal pendlartrafik morgon/kväll. Jag tror inte alla som kör långsammare än innan är ute på långresa kl 7 en onsdag.

Sen är väl förklaringen förmodligen inte "ångest", utan snarare en ökad medvetenhet när man har en bil där man kan påverka driftkostnaden mycket mer än på en fossilbil.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast min analys gäller normal pendlartrafik morgon/kväll. Jag tror inte alla som kör långsammare än innan är ute på långresa kl 7 en onsdag.

Sen är väl förklaringen förmodligen inte "ångest", utan snarare en ökad medvetenhet när man har en bil där man kan påverka driftkostnaden mycket mer än på en fossilbil.
Jag har inte sagt något om ångest, jag har aldrig haft ångest. Det är gott om laddställen och det tydligt i bilen hur långt man kommer så ingen anledning till ångest. Men om man vill komma längre utan att ladda, då får man sänka farten, och på långresa vill man ladda så lite som möjligt. Effekten hastighet vs förbrukning och vs tid det tar att ladda är bäldigt tydlig på vintern.

A Andreas Mur skrev:
Jag brukar köra lagligt med elbilem.. fosilkörare brukar väl ligga +20 (130) det beror också hur långt man ska köra om man ska maximera räckvidd eller ej. Det blir en anna logik i körningen med elbil än vid fosilkörning
det finns ju självklart de som kör lagligt men dessa upptäcker man ju inte iom att man själv kör lagligt
det är ju bara flasarna och lusarn men märker av

• Gilla
djac
  • Laddar…
Väldigt få ligger i 130 på exempelvis E4:an, oavsett drivlina. Folk i gemen kör förvånansvärt lagligt.

Ligger msn själv i den hastigheten märker man hur få andra som gör det.

Att man då behöver ladda lite oftare kanske bromsar ner några få, men samtidigt är det ju väldigt sällan folk i gemen kör så långt, så de flesta kör någ långsamt av andra skäl än laddstoppsoptimering.
de flesta som kör långsamt oavsett drivlina är för att de är osäkra och rädda och kommer från fjollträsk där det inte kör så mycket landsväg.

+130 är ju normalt när man har bråttom eller har tråkigt

OgJag är en av dem (även om jag aldrig haft marschfart på över +30). Jag tror dock inte nämnvärt på analysen, då tjänstebilsinnehavare lika lite som någon annan kör så värst många långa sträckor (säg 20+ mil). Och om något bjuder i mina ögon exempelvis en Tesla in till fortkörning så länge räckvidden är en ickefråga.

Hur som har det skett en skillnad på de 19 år jag har legat ute på vägarna.
Strömmen av Volvo, BMW, Audi som konstant for förbi är borta, om nån far förbi är bilen Polsk registrerad.
Jag håller GPS fart + 2-3 km/h på motorväg.
Ställer tex farthållaren på 130 på 120 väg, det är det 123 km/h GPS fart, och jag blir väldigt sällan omkörd.
För 15 år sen blev man nog omkörd 5 ggr per minut i den farten.

• Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
Elbil? Varför då? Kan inte se en enda fördel med elbil.

• Älska
returen
  • Laddar…
farthållare och bilar som visar lite för mkt (110 när det bara går i 100) samt mätare för förbrukning, både för bensin o el ger mer besparingsincitament. Har t ex en lågbetald släkting som kör 80-90 med bensinbilen för att det drar mindre.

D
Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Elbil? Varför då? Kan inte se en enda fördel med elbil.
Kolla synen!

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kolla synen!
Den är perfekt

• Gilla
returen
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Dessutom… redan 2016 när testet gjorde så tjänar man på att köra fort så länge det finns snabbladdare. Dvs man sparar inte tid på att ligga i 100 istället för 130. Möjligtvis om man kan spara in ett sista laddstopp.
kör du inom fjollträsk så är det obefintligt

men på lansdsväg om man kan hålla 30 över är det lätt en timme per 500km man spar in tex från stockholm till landets framsida gtb

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Japp, de som höll farten uppe, tjänstebils åkarna, åker idag elbil. Hålla 150-160 längre sträckor blir nog inget bra om man ska komma fram i tid.
här på vishan är det ingen tjänstebilsåkare som kör batterileksak
tom kommun har gett upp och använder gas

• Haha
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.