357 957 läst ·
6 071 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det läggs en hel del på att få bort vindjud från dörrarna, då kanske man struntar i smutsiga sidorutor, för bakrutan är det bara till att köra sedan/fastback
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Har du någon info om Business edition på ix3 (för du menar ix3 neue klasse och inte ”gamla” ix3 antar jag)? Jag ser bara utrustningspaketen fully charged och supercharged (samt då modellvarianter m sport & m sport pro). pressat förmånsvärde är alltid intressantP PurreP skrev:Efter att ha resonerat med mig själv och Gemini har jag landat i ett tänkbart framtidsscenario
BMW gör en aggresiv Business Edition på iX3 som pressar ned förmånsvärdet, jag får lobba hårt på att få igenom extrakostnaden på företaget och får räkna med att det blir fler mil med takbox på.
Av mina 4000 är det kanske 800-1000 som är med full bil.
Det kan det vara värt mtp att BMWn laddar snabbare med 800V-teknik.
Mina övriga 3000 mil kommer bli betydligt bekvämare...
Jag skulle inte gå på tyskt, de ligger långt efter i utvecklingen generellt. Har en Q4 e-tron som jag kör, okej bil med teknikmässigt / ladd prestanda är de långt efter tesla.. du får tex kolla så du har ordentlig max laddhastighet och att det går att förvärma batteriet inför laddning när det är kalt. Annars är det lätt att bli besviken när man står där för att ladda efter vägen.Ludde Jakobsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det är ju en äldre modell. Kollar du på nyare Q6 så ligger den ganska bra till laddmässigt.A Andreas Mur skrev:Jag skulle inte gå på tyskt, de ligger långt efter i utvecklingen generellt. Har en Q4 e-tron som jag kör, okej bil med teknikmässigt / ladd prestanda är de långt efter tesla.. du får tex kolla så du har ordentlig max laddhastighet och att det går att förvärma batteriet inför laddning när det är kalt. Annars är det lätt att bli besviken när man står där för att ladda efter vägen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Turbulens skapar inte smuts 😉P PHPersson skrev:
Men, man kan styra luftflödet en del och välja var virvlarna hamnar, bort från listerna. En sådan sak är placeringen av backspeglarna, idag har man stora hjul och backspegelfäste nere på dörrplåten för att få mindre turbulens vid a-stolpen. Misstänker att den kombinationen kan ta upp en del bös från överkanten av framhjulet.
Den jag kör är en 2023 Q4 etron, så visst det är klart att än ny är nyare och bättre men de är fortfarande efter de märken som är intresserad av att göra el bilar. Min kan ladda upp till 150 kwh så på sommaren när man kommer upp i kanske 100-130 så fungerar det okej, men utan förvärmning på vinter så går det långsamt. Annars så är jag hyfsat nöjd med den, och elbilar generellt äe ju mycket piggare att köra än fossil.Rabbithole skrev:
om de nu är så mycket piggare varför hinner man alltid i kapp dessa på europavägarna då de håller 20kmh under hastighetsbegränsning?A Andreas Mur skrev:Den jag kör är en 2023 Q4 etron, så visst det är klart att än ny är nyare och bättre men de är fortfarande efter de märken som är intresserad av att göra el bilar. Min kan ladda upp till 150 kwh så på sommaren när man kommer upp i kanske 100-130 så fungerar det okej, men utan förvärmning på vinter så går det långsamt. Annars så är jag hyfsat nöjd med den, och elbilar generellt äe ju mycket piggare att köra än fossil.
A Andreas Mur skrev:Den jag kör är en 2023 Q4 etron, så visst det är klart att än ny är nyare och bättre men de är fortfarande efter de märken som är intresserad av att göra el bilar. Min kan ladda upp till 150 kwh så på sommaren när man kommer upp i kanske 100-130 så fungerar det okej, men utan förvärmning på vinter så går det långsamt. Annars så är jag hyfsat nöjd med den, och elbilar generellt äe ju mycket piggare att köra än fossil.
Läste på om Q6 som finns nu modell år 2025,Rabbithole skrev:
Laddhastighet upp till 270kwh men det gäller bara vid en 800 volts laddare, vid vanliga snabbladdare blir det max 120-130 kwh. Så det är alltså mindre / lika som den jag kör då.
Förvärmning går endast att få via navigatorn och det är ju riktigt dåligt, du vill ju ha en stor knapp som du trycker på manuellt 10-20 min eller vad det ska vara innan du kommer fram där du kommer på att du tänkt ladda. Inte hålla på att krångla med audis navigering där du inte själv kan styra vilka laddstationer som den planerar in…. Riktigt dåligt fortfarande…
nä jag skulle kolla på polstar, volvo, kia, (tesla även om jag inte gillar musk) och kanske även kinesiska beroende på hur man tänker om dom rent politiskt/säkerhetsmässigt.
Ja el bilar tenderar att köra långsammare efter motorvägen, jag pratar om piggare i accelerationsmässigt. Ingen fossilbil racear om en el bil accelarationsmässigt om de verkligen inte kämpar, så motorn hoppar, stånkar, frustar. En elbil är en elmotor, så inget av det utan den har all kraft direkt från första varvet..returen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Drygt 1 år gammalt test, men 9.30 på 1000km challenge är bra nog tycker jag. Och nästan alla nyare laddare är ändå 800v idag.A Andreas Mur skrev:Läste på om Q6 som finns nu modell år 2025,
Laddhastighet upp till 270kwh men det gäller bara vid en 800 volts laddare, vid vanliga snabbladdare blir det max 120-130 kwh. Så det är alltså mindre / lika som den jag kör då.
Förvärmning går endast att få via navigatorn och det är ju riktigt dåligt, du vill ju ha en stor knapp som du trycker på manuellt 10-20 min eller vad det ska vara innan du kommer fram där du kommer på att du tänkt ladda. Inte hålla på att krångla med audis navigering där du inte själv kan styra vilka laddstationer som den planerar in…. Riktigt dåligt fortfarande…
nä jag skulle kolla på polstar, volvo, kia, (tesla även om jag inte gillar musk) och kanske även kinesiska beroende på hur man tänker om dom rent politiskt/säkerhetsmässigt.
Jag har inte läst in mig på det testet men en snabb googling säger att priset är 1 miljon för bilen och laddhastighet 200… man gör som man vill men jag går inte på tyska bilar. Omodernt, tyskland är inte vad det var landet är på dekis.. många problem där…Rabbithole skrev:
Jag brukar köra lagligt med elbilem.. fosilkörare brukar väl ligga +20 (130) det beror också hur långt man ska köra om man ska maximera räckvidd eller ej. Det blir en anna logik i körningen med elbil än vid fosilkörningreturen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
När jag är ute och kör enligt skyltad hastighet så kör jag ofta om elbilar, till exempel VW Polo, Toyota Corolla och liknande 🙄