P PHPersson skrev:
Menar du att greppet i fram är bättre på en RWD?
Ja självklart, om fram bara måste styra så kan ju all friktion användas till det.
 
K karlmb skrev:
Ja självklart, om fram bara måste styra så kan ju all friktion användas till det.
Det kan det inte… finns tröghet i rullningen och masströghet vid hastighetsförändringar. Är bilen fwd är det lättare att undvika att den plogar genom att lägga lite drivkraft på hjulen. Med bakhjulsdrift måste man isf köra lite överstyrt och så vill man nog inte framföra en bil i vardagen. Så tycker man att en framhjulsdriven bil går rakt fram misstänker jag att man 1. Inte är van 2. Inte är så bra på att köra fwd.
Men vi tycker olika och jag föredrar en rwd absolut men att säga att en fwd går rakt fram anser jag bara är okunskap / ovana.

”När man pratar med riktiga rallyförare så föredrar de FWD på riktiga etapper. Det ger snabbare tider eftersom bilen är mer kontrollerbar i ...”
Bara saxat från chat i rallyforum så säger inte att det är sanningen.
 
S sinuslinus skrev:
Kopplas inte den främre motorn ur vid normal körning? 0,1-0,2 kWh låter som lite för stor skillnad.


Vi har ett årssnitt på 1,87 kWh/ mil. Snittet i oktober var nog 1,7. Bilen jobbpendlar 6 mil ToR varav hälften är 100-väg.
Är osäker på exakt när fyrhjulsdriften är aktiv. Men eftersom jag har haft båda varianterna så har jag rätt bra koll på skillnaden. Är även med i några Mach-e-grupoer/-forum både i Sverige och USA och har sett samma erfarenheter där.
 
P PHPersson skrev:
En fundering… helt plötsligt går de (enligt dem själva) flesta bilar 70mil + som kommer. Är det pga av mätteknik eller har de verkligen blivit 20mil effektivare.
Skall bli intressant att se tex IX3s ”verkliga” räckvidd.
Om man kollar på EV-database så får man denna info om verklig räckvidd för BMW iX3 50 xDrive (MY26):

Information om verklig räckvidd för BMW iX3 50 xDrive 2026, med olika räckvidder för kallt och milt väder samt stad och motorväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Förra året tog det seriöst en vecka innan gatorna inne i bostadsområdena blev röjda. När det snöade flera dagar i rad så verkade hela plogbilsflottan vara upptagen med att köra fram och tillbaka på de stora prioriterade vägarna. Det blir ganska halt när en decimeter oplogad snö blir tilltryckt och polerad över flera dagar :-)
Håller helt med. Vi har prio 4 på snöröjningen på gatan utanför och en rejäl backe och när det ligger 1 dm snö så är faktiskt fyrhjulsdriften tämligen användbar. Har hänt några gånger att det dröjt 3-4 dagar innan snöröjningen kommit till oss. Dessutom så har Nacka kommun i princip slutat sanda utan kör bara med salt istället.
 
A Avemo skrev:
Precis. Och det är en liten irriterande detalj. Jag kan inte komma på någonting som blir bättre av att rattknapparna är ersatta av touchkontroller. Det är bara sämre på alla sätt.
Håller helt med. Klassiska spakar och riktiga knappar för centrala funktioner var en dealbreaker för min del. Och bakrutetorkare när man bor i ett land där det är snöslask stora delar av året.
 
P PHPersson skrev:
Det kan det inte… finns tröghet i rullningen och masströghet vid hastighetsförändringar. Är bilen fwd är det lättare att undvika att den plogar genom att lägga lite drivkraft på hjulen. Med bakhjulsdrift måste man isf köra lite överstyrt och så vill man nog inte framföra en bil i vardagen. Så tycker man att en framhjulsdriven bil går rakt fram misstänker jag att man 1. Inte är van 2. Inte är så bra på att köra fwd.
Men vi tycker olika och jag föredrar en rwd absolut men att säga att en fwd går rakt fram anser jag bara är okunskap / ovana.

”När man pratar med riktiga rallyförare så föredrar de FWD på riktiga etapper. Det ger snabbare tider eftersom bilen är mer kontrollerbar i ...”
Bara saxat från chat i rallyforum så säger inte att det är sanningen.
Som sagt, vid tävling har man bromsvåg.
Fråga vad de tycker om en std-bil...
 
J jocke31 skrev:
Och bakrutetorkare när man bor i ett land där det är snöslask stora delar av året.
Ett måste om man har den biltypen t.ex. en kombi, det räcker med att det är våt asfalt så drar det upp.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Upptäcker nu när man följt trådar om elbilar att vi måste vara mera noggranna att kolla funktioner vid kommande byte till elbil. Fram tills nu har vi bytt till nya bilar och inte ens provkört, men med samma fabrikat har utvecklingen gjort att de nya haft de funktioner som man önskat och lite nytt.
 
A AndersS skrev:
Ett måste om man har den biltypen t.ex. en kombi, det räcker med att det är våt asfalt så drar det upp.
Behöver inte ens vara en kombi. Vi har också en liten Ora (elbil) som är typ en kombicupé och där sknas bakrutetorkare vilket är rätt irriterande när det är slaskigt.
 
D
A AndersS skrev:
Ett måste om man har den biltypen t.ex. en kombi, det räcker med att det är våt asfalt så drar det upp.
Jag kan lite gubbigt reagera på hur mycket sämre bilarna är designade idag i detta hänseende. De bättre bilarna förr var formade så att sidorutor, backspeglar och bakruta, sedan, i princip alltid var rena, oavsett väder, baklyktorna utformade så att de tålde lite skit men ändå var synliga osv. Idag tycker jag även premiumbilar är skräp i detta avseende.
 
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag kan lite gubbigt reagera på hur mycket sämre bilarna är designade idag i detta hänseende. De bättre bilarna förr var formade så att sidorutor, backspeglar och bakruta, sedan, i princip alltid var rena, oavsett väder, baklyktorna utformade så att de tålde lite skit men ändå var synliga osv. Idag tycker jag även premiumbilar är skräp i detta avseende.
Handlar en del o aerodynamik. Man har högre krav på Cd idag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Handlar en del o aerodynamik. Man har högre krav på Cd idag.
Har du något belägg för det eller killgissar du? Borde vara tvärs om eftersom det främst är turbulent luft från sidan och bakifrån som flyttar det smutsiga vattnet uppåt. Turbulent luft är inget man primärt önskar runt bilen utan snarare laminär. En sedan, med lägre luftmotstånd, ser man sällan smutsigare än en kombi :). Raka motsatsen mot vatten runt båtar (OT). Iaf var det vad som lärdes ut på Chalmers för sidodär 25år sedan :).
 
P PHPersson skrev:
Har du något belägg för det eller killgissar du? Borde vara tvärs om eftersom det främst är turbulent luft från sidan och bakifrån som flyttar det smutsiga vattnet uppåt. Turbulent luft är inget man primärt önskar runt bilen utan snarare laminär. En sedan, med lägre luftmotstånd, ser man sällan smutsigare än en kombi :). Raka motsatsen mot vatten runt båtar (OT). Iaf var det vad som lärdes ut på Chalmers för sidodär 25år sedan :).
Jag gissar att man inte har tid att jobba bort dessa problem idag. Förr kunde man lägga månader på såna problem och det var ok med några 10-delars sämre Cd om man lyckades styra undan ett flöde från sidorutan tex.
 
K karlmb skrev:
Jag gissar att man inte har tid att jobba bort dessa problem idag. Förr kunde man lägga månader på såna problem och det var ok med några 10-delars sämre Cd om man lyckades styra undan ett flöde från sidorutan tex.
Det tror jag du har helt rätt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.