357 156 läst ·
6 044 svar
357k läst
6,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det kan det inte… finns tröghet i rullningen och masströghet vid hastighetsförändringar. Är bilen fwd är det lättare att undvika att den plogar genom att lägga lite drivkraft på hjulen. Med bakhjulsdrift måste man isf köra lite överstyrt och så vill man nog inte framföra en bil i vardagen. Så tycker man att en framhjulsdriven bil går rakt fram misstänker jag att man 1. Inte är van 2. Inte är så bra på att köra fwd.K karlmb skrev:
Men vi tycker olika och jag föredrar en rwd absolut men att säga att en fwd går rakt fram anser jag bara är okunskap / ovana.
”När man pratar med riktiga rallyförare så föredrar de FWD på riktiga etapper. Det ger snabbare tider eftersom bilen är mer kontrollerbar i ...”
Bara saxat från chat i rallyforum så säger inte att det är sanningen.
Är osäker på exakt när fyrhjulsdriften är aktiv. Men eftersom jag har haft båda varianterna så har jag rätt bra koll på skillnaden. Är även med i några Mach-e-grupoer/-forum både i Sverige och USA och har sett samma erfarenheter där.S sinuslinus skrev:
Håller helt med. Vi har prio 4 på snöröjningen på gatan utanför och en rejäl backe och när det ligger 1 dm snö så är faktiskt fyrhjulsdriften tämligen användbar. Har hänt några gånger att det dröjt 3-4 dagar innan snöröjningen kommit till oss. Dessutom så har Nacka kommun i princip slutat sanda utan kör bara med salt istället.S Staffan-N skrev:Förra året tog det seriöst en vecka innan gatorna inne i bostadsområdena blev röjda. När det snöade flera dagar i rad så verkade hela plogbilsflottan vara upptagen med att köra fram och tillbaka på de stora prioriterade vägarna. Det blir ganska halt när en decimeter oplogad snö blir tilltryckt och polerad över flera dagar![]()
Håller helt med. Klassiska spakar och riktiga knappar för centrala funktioner var en dealbreaker för min del. Och bakrutetorkare när man bor i ett land där det är snöslask stora delar av året.A Avemo skrev:
Som sagt, vid tävling har man bromsvåg.P PHPersson skrev:Det kan det inte… finns tröghet i rullningen och masströghet vid hastighetsförändringar. Är bilen fwd är det lättare att undvika att den plogar genom att lägga lite drivkraft på hjulen. Med bakhjulsdrift måste man isf köra lite överstyrt och så vill man nog inte framföra en bil i vardagen. Så tycker man att en framhjulsdriven bil går rakt fram misstänker jag att man 1. Inte är van 2. Inte är så bra på att köra fwd.
Men vi tycker olika och jag föredrar en rwd absolut men att säga att en fwd går rakt fram anser jag bara är okunskap / ovana.
”När man pratar med riktiga rallyförare så föredrar de FWD på riktiga etapper. Det ger snabbare tider eftersom bilen är mer kontrollerbar i ...”
Bara saxat från chat i rallyforum så säger inte att det är sanningen.
Fråga vad de tycker om en std-bil...
Upptäcker nu när man följt trådar om elbilar att vi måste vara mera noggranna att kolla funktioner vid kommande byte till elbil. Fram tills nu har vi bytt till nya bilar och inte ens provkört, men med samma fabrikat har utvecklingen gjort att de nya haft de funktioner som man önskat och lite nytt.
Jag kan lite gubbigt reagera på hur mycket sämre bilarna är designade idag i detta hänseende. De bättre bilarna förr var formade så att sidorutor, backspeglar och bakruta, sedan, i princip alltid var rena, oavsett väder, baklyktorna utformade så att de tålde lite skit men ändå var synliga osv. Idag tycker jag även premiumbilar är skräp i detta avseende.A AndersS skrev:
Handlar en del o aerodynamik. Man har högre krav på Cd idag.D djac skrev:Jag kan lite gubbigt reagera på hur mycket sämre bilarna är designade idag i detta hänseende. De bättre bilarna förr var formade så att sidorutor, backspeglar och bakruta, sedan, i princip alltid var rena, oavsett väder, baklyktorna utformade så att de tålde lite skit men ändå var synliga osv. Idag tycker jag även premiumbilar är skräp i detta avseende.
Har du något belägg för det eller killgissar du? Borde vara tvärs om eftersom det främst är turbulent luft från sidan och bakifrån som flyttar det smutsiga vattnet uppåt. Turbulent luft är inget man primärt önskar runt bilen utan snarare laminär. En sedan, med lägre luftmotstånd, ser man sällan smutsigare än en kombiK karlmb skrev:
Jag gissar att man inte har tid att jobba bort dessa problem idag. Förr kunde man lägga månader på såna problem och det var ok med några 10-delars sämre Cd om man lyckades styra undan ett flöde från sidorutan tex.P PHPersson skrev:Har du något belägg för det eller killgissar du? Borde vara tvärs om eftersom det främst är turbulent luft från sidan och bakifrån som flyttar det smutsiga vattnet uppåt. Turbulent luft är inget man primärt önskar runt bilen utan snarare laminär. En sedan, med lägre luftmotstånd, ser man sällan smutsigare än en kombi. Raka motsatsen mot vatten runt båtar (OT). Iaf var det vad som lärdes ut på Chalmers för sidodär 25år sedan
.