S Staffan-N skrev:
Fysiken talar emot FWD för bankörning. Att snedställda ett par framhjul för att svänga utsätter dem för större sidokrafter än raka bakhjul som "rullar med" i en sväng. Om du sätter drivningen på bakhjulen så kan du ge lite mer gas i kurvorna innan det släpper, och ligga närmare både framhjulens och bakhjulens teoretiska maxgrepp. På en framhjulsdriven bil så kommer inte alla hjul jobba lika hårt för att hålla bilen på banan, framvagnens grepp blir begränsningen.
Jag skulle säga tvärs om… en bakhjulsdriven bil vill ”trycka” bilen rakt fram. Dvs det skapas energi som framhjulen måste ta upp. Jag tror fördelen med en bakhjulsdriven bil ligger i att föraren kan balansera bilen genom att ligga precis på gränsen till sladd hela tiden.
En fwd bil hade man istället kunna få all kraft åt rätt håll. Men jag tror vi människor är för dåliga på att köra bil för att det skall löna sig om det ens gör det. Hade oavsett varit kul att få veta.
Men om vi istället tänker snö så vill man inte ligga och balansera med sladd hela tiden. Eller jo det vill man ;) men man bör inte.
Så där blir den ligga drivkraften som finns riktad åt rätt håll.
Fyrhjulssvängning kanske ? Har jag på min bil.
 
K karlmb skrev:
Han håller väl på med dragsters..
Kolla på youtubeklippet… säg mig om du tycker f1 bilen är snabb 0-100 i den filmen? Snabb i relation med en ID4 absolut men den får rätt mycket stryk av en ”vanlig” serietillverkad elbil.
Hur tror du varvtiden på bana hade sett ut mellan dessa bilar? Därav min kommentar att en f1 bil är inte så snabb 0-100 för det är inte dess styrka. En rallycross bil var på den tiden snabbare.
 
P PHPersson skrev:
Kolla på youtubeklippet… säg mig om du tycker f1 bilen är snabb 0-100 i den filmen? Snabb i relation med en ID4 absolut men den får rätt mycket stryk av en ”vanlig” serietillverkad elbil.
Hur tror du varvtiden på bana hade sett ut mellan dessa bilar? Därav min kommentar att en f1 bil är inte så snabb 0-100 för det är inte dess styrka. En rallycross bil var på den tiden snabbare.
Bilarna är bra på det dom optimeras för, därför är F1 bilar och Dragster tämligen irrelevanta när vi pratar vardagsbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bilarna är bra på det dom optimeras för, därför är F1 bilar och Dragster tämligen irrelevanta när vi pratar vardagsbilar.
Exakt, håller med till 100%. Och därför kan man inte ta in en f1 bil och jämföra med som Karl gör anser jag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hade man haft nytta lägre tider på 0-100 på en F1 bil hade man väl kunnat ha det? Effekten lär väl finnas men utväxling o andra inställningar lär väl vara optimerat för hur ett lopp går till?
 
S Staffan-N skrev:
Fysiken talar emot FWD för bankörning. Att snedställda ett par framhjul för att svänga utsätter dem för större sidokrafter än raka bakhjul som "rullar med" i en sväng. Om du sätter drivningen på bakhjulen så kan du ge lite mer gas i kurvorna innan det släpper, och ligga närmare både framhjulens och bakhjulens teoretiska maxgrepp. På en framhjulsdriven bil så kommer inte alla hjul jobba lika hårt för att hålla bilen på banan, framvagnens grepp blir begränsningen.
Det är i utgången av kurvan som det är störst skillnad, i mitten av kurvan är det främst steady state och man åker bara med, viss modulering görs, och där är möjligen en fwd lite enklare att kontrollera, men vid utgång ur kurvan vill man föra över kurvhållningskraften och styrkraften till acceleration och när vi väl accelererar får vi en tryckförskjutning mot bakhjulen.
Lika vid inbromsning där bromsförskjutning och bromsgrepp skall överföras till sväng. Man kan teoretiskt använda bromsförskjutningen för extra grepp vid instyrning, svår timing.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Då får du nog läsa en gång till
Isåfall var det obegripligt, kan du utveckla?
 
P PHPersson skrev:
Snabb i relation med en ID4 absolut men den får rätt mycket stryk av en ”vanlig” serietillverkad elbil.
Vad är en ”vanlig” serietillverkad elbil om inte exempelvis en ID4? 🤔
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag skulle säga tvärs om… en bakhjulsdriven bil vill ”trycka” bilen rakt fram. Dvs det skapas energi som framhjulen måste ta upp. Jag tror fördelen med en bakhjulsdriven bil ligger i att föraren kan balansera bilen genom att ligga precis på gränsen till sladd hela tiden.
En fwd bil hade man istället kunna få all kraft åt rätt håll. Men jag tror vi människor är för dåliga på att köra bil för att det skall löna sig om det ens gör det. Hade oavsett varit kul att få veta.
Men om vi istället tänker snö så vill man inte ligga och balansera med sladd hela tiden. Eller jo det vill man ;) men man bör inte.
Så där blir den ligga drivkraften som finns riktad åt rätt håll.
Fyrhjulssvängning kanske ? Har jag på min bil.
En mkt stor fördel som inte alla vet om är att det känns direkt i ratten när det börjar släppa bak på RWD. Det går då lite, lite lättare att svänga.
Det är där och i baken(man bygger ett riktigt chassi runt förarens röv) man känner att man börjar närma sig gränsen i just den farten, kurvradien och underlaget.
Fråga en gokartförare.
De säkraste bilarna vintertid är de där detta känns mest eftersom man nästan aldrig blir överraskad. (Vilket är problemet i 95% av alla halkolyckor)
I en RWD har man märkt att det är halt flera km innan man kan göra det i en FWd eller 4WD vid luriga förhållanden.
 
K karlmb skrev:
LOL, skulle det vara kul att se RWD köra i 8or runt FWD kanske...?
En RWD är såklart snabbare på att accelerera men i övrigt undrar jag om inte FWD är bättre.
På snö tas dessutom den effekten bort eftersom greppet är så dåligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är en ”vanlig” serietillverkad elbil om inte exempelvis en ID4? 🤔
Rimac… kostar förvissa 20 miljoner men en f1 bil kan du köra 100m för samma pengar. Så i den relationen är det en vanlig bil.
 
K karlmb skrev:
En mkt stor fördel som inte alla vet om är att det känns direkt i ratten när det börjar släppa bak på RWD. Det går då lite, lite lättare att svänga.
Det är där och i baken(man bygger ett riktigt chassi runt förarens röv) man känner att man börjar närma sig gränsen i just den farten, kurvradien och underlaget.
Fråga en gokartförare.
De säkraste bilarna vintertid är de där detta känns mest eftersom man nästan aldrig blir överraskad. (Vilket är problemet i 95% av alla halkolyckor)
I en RWD har man märkt att det är halt flera km innan man kan göra det i en FWd eller 4WD vid luriga förhållanden.
Håller med delvis men personligen känner jag halkan direkt i en fwd bil också eftersom spårningen märks tydligt. Men resterande är jag helt överens om.
 
P PHPersson skrev:
En RWD är såklart snabbare på att accelerera men i övrigt undrar jag om inte FWD är bättre.
På snö tas dessutom den effekten bort eftersom greppet är så dåligt.
Nu pratade vi om F1. På snö är likande, ifall du inte är Stig Blomkvist och håller på med vänsterbromsande så går din bil rakt fram i snödrivan.
 
P PHPersson skrev:
Håller med delvis men personligen känner jag halkan direkt i en fwd bil också eftersom spårningen märks tydligt. Men resterande är jag helt överens om.
Det är alltid en mindre känslig framvagn med FWD så det är alltid svagare signaler i ratten från ev spår, halka och liknande.
 
K karlmb skrev:
Nu pratade vi om F1. På snö är likande, ifall du inte är Stig Blomkvist och håller på med vänsterbromsande så går din bil rakt fram i snödrivan.
Menar du att greppet i fram är bättre på en RWD?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.