357 772 läst ·
6 067 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
4WD ger en falsk trygghet tyvärr. Men klarar man av chocken när alla 4 släpper så kan man köra fortast förstås. Kostar ju dock både pengar o förbrukning.A AndersS skrev:
Inga problem, kan både "styra" och har pengarna.👍 Så ingen falsk trygghet bara bättre för mig.😎K karlmb skrev:
Och kan även vara ett måste vid viss körning, inte att förringa och krav vid val av elbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
RWD har lite bättre accelerationsgrepp, och bättre grepp upp för backar. Men det har egentligen inte med valet att göra.S Staffan-N skrev:Varför har bilindustrin tvärvänt och börjat föredra RWD framför FWD med elbilarnas intåg, när FWD valdes för säkertheten under flera decennier?
Jag trodde det var för att RWD har potential till bättre väghållning (få ner elbilarnas starka vridmoment i backen, bättre kruvtagning), och att moderna styrsystem till slut har blivit mogna att kompensera för en "dålig" förare?
Snällaste bilen jag haft när det kom till att tappa greppet var dock en FWD. Men den var balanserad för att köra på bana. Släppte fint med alla fyra hjulen samtidigt och tog bara en lite vidare kurva när greppet svek. Men provocerade man genom att gasa eller brosma understryrde den. Jag tycker nog att biltillverkare har fegat för mycket och balanserat sina bilar för att understyra mycket mer än nödvändigt.
FWD har man för att motorn sitter fram, det är en effektivare packning med färre och mindre delar.
Med el, spelar det mindre roll var motorn sitter dä den rnkelt får plats under bagagerumsgolvet.
Bakhjulen behöver inte svänga så man kan ha enklare drivknutar och spindlar.
En del billigare elbilar kör fortfarande FWD, med allt packeterat fram direkt på motorn. Nära till kylare etc.
Ja RWD var ju simplare mekaniskt även på frammotortiden. Men man får en kardantunnel genom åbäket och grundare baklucka. Tillverkarna kanske passade på att återgå nu när det gjordes nya plattformar, samt att man slipper kardanen.Dan_Johansson skrev:
Du är närmare sanningen än du tror.Dan_Johansson skrev:
Den enkla slutsatsen man drog på 70-talet var att de nya kraven på arbetsmiljö och rationell montering av bilar ledde till att man ville förmontera hela drivlinan o chassit på en palett innan giftet, där karossen sänks ner på linan. Då blir det billigare om man slipper en kardan och allt kring det och man kan även spara in och bygga en enklare bakaxel än om den är driven. Stel bakaxel blev snabbt omodernt så det gick mkt pengar till mulitlinkaxlar av olika slag på den tiden.
Hela palettens innehåll skuvvas sedan automatiskt ihop med karossen utan några jobiga underupp-moment alls.
Att avgassystem, avgasrening och motorrum blev tillkrånglade och trånga vägde lätt när man kunde korta monteringstiden med flera minuter, ta bort 2-3 man på det tunga underupp momentet, och nog gick det att få journalister som Glenning i vareviga bilttest att prata om de nya "moderna" chassina med FWD som säkra och framtiden trots extremt kasande o understyrning på många framtunga modeller.
Nu har vi ingen kardan längre och motorerna är så små att de ryms under golvet mellan bakhjulen så det är helt naturligt att man då flyttar dem dit igen ifall man inte har 4WD.
Då kan alla enkelt bygga bilar med viktfördelning 50/50 utan att det kostar som en Merca.
Det blir tom billigare för framvagnen kan nu göras enklare och mindre kompromissad när den inte behöver både driva och styra längre.
Elektroniken, ja den hjälper förstås till, men tillbaka till F1 så har man inget sånt men väljer ändå RWD när greppet alltid är för litet.
Den falska tryggheten enligt mig, består i att man glömmer bort att man har samma kassa bromssträcka som alla andra när inbromsning är nödvändig.K karlmb skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Även om det kanske är lite utanför trådens område (jag är rätt säker på att ytterst lite teknikutveckling från F1 hamnar i vanliga bilar nuförtiden, och el-formula-tävlingar känns "sådär" än sålänge) så är ju en faktor som diskussionen ovan utelämnar, att F1 numera är underhållning lika mycket som "bygga bästa bilen". Även om FWD skulle kapa varvtider så tror jag att avåkningarna skulle vara för tråkiga att titta på...
Har nog hänt ibland att man närmat sig en kurva med för hög ingångshastighet då man inte märkt att det är halt.S Snikholt skrev:
Där är också RWD bäst, varnar bäst när man bara svänger lite. FWD kan också ge en falsk trygghet, märkte det senast igår.
LOL, skulle det vara kul att se RWD köra i 8or runt FWD kanske...?Dan_Johansson skrev:
Även om det kanske är lite utanför trådens område (jag är rätt säker på att ytterst lite teknikutveckling från F1 hamnar i vanliga bilar nuförtiden, och el-formula-tävlingar känns "sådär" än sålänge) så är ju en faktor som diskussionen ovan utelämnar, att F1 numera är underhållning lika mycket som "bygga bästa bilen". Även om FWD skulle kapa varvtider så tror jag att avåkningarna skulle vara för tråkiga att titta på...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Jag lägger mig inte i FWD vs RWD diskussionen, jag är varken ingenjör eller nån som plöjer massor av mil i olika bilar, så jag vet inget om vad som är bäst...
Även en allvetare som du kan ha ngt att bidra med!Dan_Johansson skrev:
Bilar är väldigt intressanta för alla har använt dem nästan och det är mördande konkurrens.
På 90-talet pratade charlataner som PG Gyllenhammar om bilmärkenas död och att det snart bara skulle vara 3-4 stora drakar kvar. Se hur fel han hade.
Inte bara Tesla utan alla nya kinamärken samt andra länder som ploppar upp.
Så utvecklingen blir ibland väldigt snabb om man jämför med vilka andra konsumentprodukter som helst.
BIltillverkare måste alltid tänka mycket på hur deras kunder upplever produkterna.
Annars kan det gå fort utför.
Fysiken talar emot FWD för bankörning. Att snedställda ett par framhjul för att svänga utsätter dem för större sidokrafter än raka bakhjul som "rullar med" i en sväng. Om du sätter drivningen på bakhjulen så kan du ge lite mer gas i kurvorna innan det släpper, och ligga närmare både framhjulens och bakhjulens teoretiska maxgrepp. På en framhjulsdriven bil så kommer inte alla hjul jobba lika hårt för att hålla bilen på banan, framvagnens grepp blir begränsningen.
Exakt. Rätt självklart om man tänker efter.S Staffan-N skrev:Fysiken talar emot FWD för bankörning. Att snedställda ett par framhjul för att svänga utsätter dem för större sidokrafter än raka bakhjul som "rullar med" i en sväng. Om du sätter drivningen på bakhjulen så kan du ge lite mer gas i kurvorna innan det släpper, och ligga närmare både framhjulens och bakhjulens teoretiska maxgrepp. På en framhjulsdriven bil så kommer inte alla hjul jobba lika hårt för att hålla bilen på banan, framvagnens grepp blir begränsningen.
Var ju ingen elbil, men jag tittade på dåtidens sändningar och med en framhjulsdriven kombi 😂S Staffan-N skrev:Fysiken talar emot FWD för bankörning. Att snedställda ett par framhjul för att svänga utsätter dem för större sidokrafter än raka bakhjul som "rullar med" i en sväng. Om du sätter drivningen på bakhjulen så kan du ge lite mer gas i kurvorna innan det släpper, och ligga närmare både framhjulens och bakhjulens teoretiska maxgrepp. På en framhjulsdriven bil så kommer inte alla hjul jobba lika hårt för att hålla bilen på banan, framvagnens grepp blir begränsningen.
Påstås ju att humor inte ska kunna flyga i teorin😉 eller om det är en skröna.