P PHPersson skrev:
Det finns ingen magi mellan bak och framhjulsdrift. Det är bara friktion på drivande hjul som spelar roll (ihop med motståndet såklart). Dvs om vi leker med tanken att alla förutsättningar är lika kommer fwd / rwd vara exakt lika bra på att starta i snö. Mer vikt fram gör fwd bättre och vice versa. Ju brantare backa desto mer fördel för rwd. Ofta har fwd en liten fördel eftersom det redan finns ett spår för bakhjulen. Diff fram eller bak förbättrar såklart avsevärt.
Du glömmer bort kördynamiken..
Ett fordon måste hantera mkt mer än bara acceleration och broms.
Att starta i snö är bara en aspekt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Från Wikipedia:
"This enables a modern F1 car to accelerate from 0 to 60 mph (0 to 97 km/h) in 1.8 seconds"

Vad krävs för att du ska anse en bil vara snabb?
F1 är bilarnas bil och de är snabbast på i princip allt men inte 0-100 och det faktum att de är snabbare 100-200 som regel visar på hur viktigt marktrycket är. De får helt enkelt inte ner kraften.
Titta på den här filmen tex.

 
K karlmb skrev:
Du glömmer bort kördynamiken..
Ett fordon måste hantera mkt mer än bara acceleration och broms.
Att starta i snö är bara en aspekt.
Jag glömmer inte, jag svarade på det du skrev. Och en bakhjulsdriven EC40 är inte bättre än någon annan bil med samma förutsättningar.
 
P PHPersson skrev:
F1 är bilarnas bil och de är snabbast på i princip allt men inte 0-100 och det faktum att de är snabbare 100-200 som regel visar på hur viktigt marktrycket är. De får helt enkelt inte ner kraften.
Titta på den här filmen tex.

[media]
Vad menar du att det har för relevans? Har du inte svårt att få ner kraften när det är halt?
 
P PHPersson skrev:
Jag glömmer inte, jag svarade på det du skrev. Och en bakhjulsdriven EC40 är inte bättre än någon annan bil med samma förutsättningar.
?? Är alla bilar lika bra i alla egenskaper?
 
K karlmb skrev:
Vad menar du att det har för relevans? Har du inte svårt att få ner kraften när det är halt?
Hur många andra fordon är snabbare 100-200 än 0-100? Relevansen ligger i att en bil med vingar / andra aerodetaljer som ger marktryck inte går att jämföra med en vanlig bil.
 
K karlmb skrev:
?? Är alla bilar lika bra i alla egenskaper?
Nej
 
Bakhjulen kliver ut i sidled om man svänger och spinner samtidigt på en RWD bil, det är klart det känns otäckt om man inte är van vid det.
FWD bara hasar, kanske är lite mer av en falsk trygghet men odramatiskt glider man ner i diket istället för att snurra runt.

AWD är ändå ganska trevligt 😉

Jag hade lätt valt RWD EC40n över FWD EC40n
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag säger som Christer Glenning när han testade BMW 5 serie E39, tror det var 1997.
"Det ska bra mycket till för att för att köra av vägen med den här" och menade på att bilen var minst lika vägsäker som en framhjulsdriven bil.
(Eller nått liknande, jag mins inte de exakta orden)
E39 var först med antislir och antisladd som standard.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Från Wikipedia:
"This enables a modern F1 car to accelerate from 0 to 60 mph (0 to 97 km/h) in 1.8 seconds"

Vad krävs för att du ska anse en bil vara snabb?
Han håller väl på med dragsters..
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag säger som Christer Glenning när han testade BMW 5 serie E39, tror det var 1997.
"Det ska bra mycket till för att för att köra av vägen med den här" och menade på att bilen var minst lika vägsäker som en framhjulsdriven bil.
(Eller nått liknande, jag mins inte de exakta orden)
E39 var först med antislir och antisladd som standard.
En av få saker Klänning fick till.
 
Varför har bilindustrin tvärvänt och börjat föredra RWD framför FWD med elbilarnas intåg, när FWD valdes för säkertheten under flera decennier?
Jag trodde det var för att RWD har potential till bättre väghållning (få ner elbilarnas starka vridmoment i backen, bättre kruvtagning), och att moderna styrsystem till slut har blivit mogna att kompensera för en "dålig" förare?

Snällaste bilen jag haft när det kom till att tappa greppet var dock en FWD. Men den var balanserad för att köra på bana. Släppte fint med alla fyra hjulen samtidigt och tog bara en lite vidare kurva när greppet svek. Men provocerade man genom att gasa eller brosma understryrde den. Jag tycker nog att biltillverkare har fegat för mycket och balanserat sina bilar för att understyra mycket mer än nödvändigt.
 
P PHPersson skrev:
Nej
Du skrev ju det.
 
S Staffan-N skrev:
Varför har bilindustrin tvärvänt och börjat föredra RWD framför FWD med elbilarnas intåg, när FWD valdes för säkertheten under flera decennier?
Jag trodde det var för att RWD har potential till bättre väghållning (få ner elbilarnas starka vridmoment i backen, bättre kruvtagning), och att moderna styrsystem till slut har blivit mogna att kompensera för en "dålig" förare?

Snällaste bilen jag haft när det kom till att tappa greppet var dock en FWD. Men den var balanserad för att köra på bana. Släppte fint med alla fyra hjulen samtidigt och tog bara en lite vidare kurva när greppet svek. Men provocerade man genom att gasa eller brosma understryrde den. Jag tycker nog att biltillverkare har fegat för mycket och balanserat sina bilar för att understyra mycket mer än nödvändigt.
Jag är såpass cynisk så jag tror de flesta valen biltillverkare gör nuförtiden endera handlar om att tjäna pengar, eller uppfylla lagstadgade säkerhetskrav.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Om man väljer en fyrhjulsdriven så slipper man fundera över det, lite understyrning först och sedan lyfter den lite fint ut bakdelen om man kopplat ur antisladd/spinn (går inte helt ta bort det funktionen).😉
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.