391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
100%.L Liljeros skrev:Har kört framhjulsdrivet i princip hela min bilkarriär. Har dock alltid strikt tillämpat bästa hjulen fram vid däckskifte mot alla rekommendationer och personligen ändå föredragit bakhjulsdrift, jag kan på ett mycket bättre sätt hantera överstyrning än understyrning. Inom körskole och bilvärlden verkar forfarande överstyrning vara det värsta som kan hända.
Framhjulsdrift kanske har en lite bättre förmåga att tugga sig fram i snö men efter att kört i fjällen 2 vintrar med bakhjulsdrift och även till mina föräldrar dit det är 5km ren grusväg med blankis som följd många vinterdagar så upplever jag det inte som ett problem. Har aldrig ställts inför någon situation där jag känner att nu hade jag behövt FWD eller AWD bortsett från en gång i stan då jag inte kom in i en P-ficka på grund av dålig snöröjning, jag bet då i det sura äpplet och tog P-garage istället den gången och det är garanterat billigare än att köpa AWD.
En F1 förare har precis samma problem med greppet som vi här på vintern.
Även om de är mer tränade att ligga på gränsen hela tiden så har de givetvis uppfattning om vilket som är enklast att hantera när det krisar.
De skulle knappast vilja köra FWD på banan.
Det är helt enkelt bättre balans och handling med RWD.
Inom rally verkar dock FWD vara ett vinnande koncept. Dom är ju dock av en annan kaliber än vad man själv är bakom rattenK karlmb skrev:100%.
Även om de är mer tränade att ligga på gränsen hela tiden så har de givetvis uppfattning om vilket som är enklast att hantera när det krisar.
Dåligt över tid kan jag berätta.M Myckling skrev:
Dörrsidor, instrumentpanel mm var pressat papper klädd med vinyl, tyg, el skinn på VAG bilarna, det har inte bäst hållbarhet med tiden, särskilt då alla bilar från koncernen läkte in vatten, vatten och papper är inte bästa kompisar. Limmade klips på pappret lossnade ofta när man tex skulle ta bort dörrsidor för att laga lås eller trasiga fönsterhissar.
Jag har skruvat mycket med dessa bilar
Men när de var nya var de som sagt väldigt trevliga.
Du tog upp detta fullständigt irrelevanta argument förra gången också. F1-bilar har bakhjulsdrift av precis samma anledning som dragsters har det. För att maximera accelerationen. Ja det är överlägset bäst med bakhjulsdrift i de tillämpningarna. Nej det är inte samma sak som är bäst i F1 som i vinterväglag på väg.K karlmb skrev:100%.
Öh, nej. I precis alla lägen vill en F1 förare ha väggrepp, inte bara som en dragster vid acceleration. Har du aldrig tänkt på det?A Avemo skrev:Du tog upp detta fullständigt irrelevanta argument förra gången också. F1-bilar har bakhjulsdrift av precis samma anledning som dragsters har det. För att maximera accelerationen. Ja det är överlägset bäst med bakhjulsdrift i de tillämpningarna. Nej det är inte samma sak som är bäst i F1 som i vinterväglag på väg.
Fast en f1 bil är inte speciellt snabb 0-100 utan dess enorma potential kommer i att hålla hastigheter i kurvor och accelerera ut ur kurvorna ihop med att bromsa. Merparten av detta beror på marktrycket från aerodynamiken. Således är din jämförelse tyvärr skev, du kan inte dra upp en f1 bil som jämförelse.K karlmb skrev:
Rally är mer en sport där man har att använda de bilar som finns på marknaden. Om marknaden försöker sälja billiga FWD-bilar så blir det i hög grad det som hamnar på specialsträckorna.L Liljeros skrev:
Med det sagt så har rallyförare sedan Erik Carlssons tid till fullo utvecklat vänsterbromsandet för att trots understyrningen kunna få in bilen i kurvorna. Det man gör är att bromsa/låsa bakhjulen för att provocera fram en sladd.
Det är 1. inget som den vanlige bilisten håller på med i svensk vintertrafik då det kräver en del fart och man vågar helt enkelt inte (gör du?)
2. Omöjligt att göra nästan, i rallybilar har man en bromsvåg, man kan ställa in mer bromskraft på bakhjulen än på framhjulen, det skulle aldrig bli godkänt på besiktningen och ger inte kortast möjliga bromssträcka.
Så en dussinbil med FWD kan inte köras på samma sätt som en rally FWD.
Även om jag älskar min FWD Fiat 500e, som har erkänt fina vägegenskaper på barmark, så blev jag besviken som vanligt idag igen när jag halkade runt på snö och is.
Och trots bra dubbdäck kom jag faktiskt heller inte upp för en liten, liten uppförsbacke där jag hade tvingats stanna pga möte med en dåre som tog upp 2/3 av den smala vägen.
Jag var tvungen att backa några meter för att ta sats.
Och tidigare på dagen hade jag lystet sett en Volvo EC40 dra iväg lite inspirerat från sin parkering, med RWD. Gissa vem som gjort ritningarna till den drivenheten?
Men det är tomt mellan bakhjulen på Fiaten så man kanske kan sätta en motor där också...🤓
Jo det kan jag för dels har man begränsat marktrycket från aero, dels är det samma förhållanden ändå, man ligger på gränsen oavsett om man har hjälp av vingar och superdäck eller ej. En Gokart tex har ingen downforce, och där får man lära sig att hushålla med väggreppet.P PHPersson skrev:Fast en f1 bil är inte speciellt snabb 0-100 utan dess enorma potential kommer i att hålla hastigheter i kurvor och accelerera ut ur kurvorna ihop med att bromsa. Merparten av detta beror på marktrycket från aerodynamiken. Således är din jämförelse tyvärr skev, du kan inte dra upp en f1 bil som jämförelse.
Typ alla F1 förare har en gång börjat med Gokart pga detta.
Håller inte alls med dig av flera anledningar. 1. Det finns ingen begränsning av marktryck med aero på en f1 bil. 2. En f1 bil ”kräver hastighet” för att vara snabb eftersom friktionen är relativt linjär mot hastigheten. Dvs är du lite för feg kommer du straffas mångfalt för det. 3. Finns såvitt jag vet ingen fakta om att en fwd f1 bil skulle vara långsammare än en rwd. Visa gärna på den informationen om du vet att den finns.K karlmb skrev:Jo det kan jag för dels har man begränsat marktrycket från aero, dels är det samma förhållanden ändå, man ligger på gränsen oavsett om man har hjälp av vingar och superdäck eller ej. En Gokart tex har ingen downforce, och där får man lära sig att hushålla med väggreppet.
Typ alla F1 förare har en gång börjat med Gokart pga detta.
Det tror jag, eftersom fet-däcken måste sitta fram då.P PHPersson skrev:Håller inte alls med dig av flera anledningar. 1. Det finns ingen begränsning av marktryck med aero på en f1 bil. 2. En f1 bil ”kräver hastighet” för att vara snabb eftersom friktionen är relativt linjär mot hastigheten. Dvs är du lite för feg kommer du straffas mångfalt för det. 3. Finns såvitt jag vet ingen fakta om att en fwd f1 bil skulle vara långsammare än en rwd. Visa gärna på den informationen om du vet att den finns.
Det finns ingen magi mellan bak och framhjulsdrift. Det är bara friktion på drivande hjul som spelar roll (ihop med motståndet såklart). Dvs om vi leker med tanken att alla förutsättningar är lika kommer fwd / rwd vara exakt lika bra på att starta i snö. Mer vikt fram gör fwd bättre och vice versa. Ju brantare backa desto mer fördel för rwd. Ofta har fwd en liten fördel eftersom det redan finns ett spår för bakhjulen. Diff fram eller bak förbättrar såklart avsevärt.K karlmb skrev:Rally är mer en sport där man har att använda de bilar som finns på marknaden. Om marknaden försöker sälja billiga FWD-bilar så blir det i hög grad det som hamnar på specialsträckorna.
Med det sagt så har rallyförare sedan Erik Carlssons tid till fullo utvecklat vänsterbromsandet för att trots understyrningen kunna få in bilen i kurvorna. Det man gör är att bromsa/låsa bakhjulen för att provocera fram en sladd.
Det är 1. inget som den vanlige bilisten håller på med i svensk vintertrafik då det kräver en del fart och man vågar helt enkelt inte (gör du?)
2. Omöjligt att göra nästan, i rallybilar har man en bromsvåg, man kan ställa in mer bromskraft på bakhjulen än på framhjulen, det skulle aldrig bli godkänt på besiktningen och ger inte kortast möjliga bromssträcka.
Så en dussinbil med FWD kan inte köras på samma sätt som en rally FWD.
Även om jag älskar min FWD Fiat 500e, som har erkänt fina vägegenskaper på barmark, så blev jag besviken som vanligt idag igen när jag halkade runt på snö och is.
Och trots bra dubbdäck kom jag faktiskt heller inte upp för en liten, liten uppförsbacke där jag hade tvingats stanna pga möte med en dåre som tog upp 2/3 av den smala vägen.
Jag var tvungen att backa några meter för att ta sats.
Och tidigare på dagen hade jag lystet sett en Volvo EC40 dra iväg lite inspirerat från sin parkering, med RWD. Gissa vem som gjort ritningarna till den drivenheten?
Men det är tomt mellan bakhjulen på Fiaten så man kanske kan sätta en motor där också...🤓