391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Tror det primärt handlar om vana, exklusivt vet jag inte men man blir snabbt van att ha en karta på 10-12 tum. Den enda väsentliga informationen på en vanlig kördisplay/mätarkonsol är ju hastigheten och om den ligger bakom eller till höger om ratten är helt irrelevant, den är inom pereferiseendet så man har koll på den utan att släppa sikten på vägen.B bhus2021 skrev:
Kroppen är helt otroligt anpassningsbar, på någon vecka så har man vant sig vid dom flesta bilar. Frugans Leaf kommer jag nog dock aldrig bli vän med 😬 och då har den en uppsjö av fysiska knappar.
Kan nog bero på årsmodell. Jag har en Cupra Born (ID3) åm 25 och känner inte igen något av det du beskriver, förutom rattknapparma som är små, pilliga och otillräckligt "taktila" (men som kan användas som slider, det är nog en viktig del i designen). Vad jag förstår från diverse forum så var åm 24 och tidigare försedda med ett i stort sett hopplöst segt infotainmentsystem men det har de fixat i 25-orna. Kanhända en hel del annat också har fixats.A Avemo skrev:
Det var en årsmodell 2021 jag hade. Och många detaljer i menysystem och displayer blev mindre dåligt vid uppdateringar. Mitt intryck var att de haft bråttom och haft en för hög ambitionsnivå. Men det är ju sådant som går hyfsat enkelt att rätta till i ett senare skede. Att Volkswagen i grunden kan bygga bra bilar är i alla fall ingenting jag tvivlar på. Hur den uppför sig i halka borde dock sitta djupare än en uppdatering.svartöra skrev:
Kan nog bero på årsmodell. Jag har en Cupra Born (ID3) åm 25 och känner inte igen något av det du beskriver, förutom rattknapparma som är små, pilliga och otillräckligt "taktila" (men som kan användas som slider, det är nog en viktig del i designen). Vad jag förstår från diverse forum så var åm 24 och tidigare försedda med ett i stort sett hopplöst segt infotainmentsystem men det har de fixat i 25-orna. Kanhända en hel del annat också har fixats.
Som så ofta annars... och jag har fått ett intryck av att de måste leva med MEB lite längre än vad de tänkt sig.A Avemo skrev:
Vad gäller halka ligger väl en del i bakhjulsdriften och den fixar man inte med en uppdatering. Tyckte inte det var något problem förra vintern, men jag får se hur det funkar denna vinter.
Fick mig en funderare nu, våra bilar har ju "digitala" hastighetsmätare med visare men visar samtidigt hastighet med siffror (gåt att ställa in att man vill ha den också).L Liljeros skrev:
Jag tittar aldrig på den med visare utan enbart den som visar siffror så man anpassar sig, det i kombination med adaptiv farthållare som används till 90-95% av körning.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 273 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 273 inlägg
Jag tvingades köra en Cupra born i vinterväglag (halka och snö) och det var den absolut sämsta bil jag någonsin kört i halka. Tom mammas gamla VW Polo var bättre… på torrt fint väglag var den helt OK.A Avemo skrev:Det var en årsmodell 2021 jag hade. Och många detaljer i menysystem och displayer blev mindre dåligt vid uppdateringar. Mitt intryck var att de haft bråttom och haft en för hög ambitionsnivå. Men det är ju sådant som går hyfsat enkelt att rätta till i ett senare skede. Att Volkswagen i grunden kan bygga bra bilar är i alla fall ingenting jag tvivlar på. Hur den uppför sig i halka borde dock sitta djupare än en uppdatering.
Det hade jag sett som en uppgradering.A Avemo skrev:
Jag vill minnas att vi haft den diskussionen förr. Min erfarenhet är att en bakhjulsdriven ID4 är dålig i halka. Både före och efter den har jag nästan bara haft framhjulsdrivet. Det är mitt underlag för att säga att bakhjulsdrivet fortfarande är en nackdel i halka trots antisladdsystem.K karlmb skrev:
Bakhjulsdrivet i halka är ju roligt!A Avemo skrev:
Men då kan man köpa sig en isbil, typ 740, och sladda med. Grannen här var faktiskt ute på isen med Teslan, en Model S, och sladdade. Det hade jag inte vågat dock.S Snikholt skrev:
Jag vet de som haft problem att ta sig fram med ID3 härikring. De fick till och med hämta en med bärgare som fastnade där de normalt vänder med andra bilar. Inte på vintern dock utan på en gräsmatta.
Kanske blir ID3an vanliga isbilar om 10 år?
Det skrivs mycket om menyer etc men hur mycket behöver man vara inne i menyer dagligdags? Finns det något som skiljer handhavandet så mycket mot något annat drivmedel utom om tillverkaren väljer det?
Det närmaste jag varit att vara inne i en elbil de senaste 20 åren var att jag kikade in i motorrummet på en eldriven bubbla för några veckor sedan men det är fortfarande bilar.
Det närmaste jag varit att vara inne i en elbil de senaste 20 åren var att jag kikade in i motorrummet på en eldriven bubbla för några veckor sedan men det är fortfarande bilar.
Har kört framhjulsdrivet i princip hela min bilkarriär. Har dock alltid strikt tillämpat bästa hjulen fram vid däckskifte mot alla rekommendationer och personligen ändå föredragit bakhjulsdrift, jag kan på ett mycket bättre sätt hantera överstyrning än understyrning. Inom körskole och bilvärlden verkar forfarande överstyrning vara det värsta som kan hända.A Avemo skrev:
Framhjulsdrift kanske har en lite bättre förmåga att tugga sig fram i snö men efter att kört i fjällen 2 vintrar med bakhjulsdrift och även till mina föräldrar dit det är 5km ren grusväg med blankis som följd många vinterdagar så upplever jag det inte som ett problem. Har aldrig ställts inför någon situation där jag känner att nu hade jag behövt FWD eller AWD bortsett från en gång i stan då jag inte kom in i en P-ficka på grund av dålig snöröjning, jag bet då i det sura äpplet och tog P-garage istället den gången och det är garanterat billigare än att köpa AWD.
Det är inte mkt till underlag då.A Avemo skrev:
Det finns givetvis kassa bakhjulsdrivns bilar.