D
Alfredo Alfredo skrev:
Kombon ovan har jag rätt svårt att få ihop... 😉
Ja men säten, inredning, robust och lyxig känsla, allt händer ju inte på skärmen liksom.

D djac skrev:
Ja men säten, inredning, robust och lyxig känsla, allt händer ju inte på skärmen liksom.
Jag tänker mer att om mjukvaran är riktigt rutten borde även körupplevelsen bli det och då skulle jag tro att jag inte ser bilen som speciellt trevlig.

G Greger_08 skrev:
Rattvärmare är väl standard på ID4?
Jag tror det. Och det var en bra liten detalj. Men det räcker inte för att väga upp alla irriterande dåligt designade detaljer.

• Gilla
oxöga
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
När jag läser det där känner jag mig ännu mer nöjd med min EX40, med hastighetsvarningen ställd i läge adaptiv pedalrespons kör man helt utan plingande och pipande.
Jag provkörde en C40 medan den hette så och var framhjulsdriven. Och det var en trevlig bekantskap vad jag såg. Avgjort trevligare än ID4. Men om jag valt att beställa en så hade jag fått den som nedgraderats till bakhjulsdrift. Och dessutom var den större än jag behövde.

D djac skrev:
Jag är öppen för de flesta bilar och Polestar är nog en "bättre bil" än Teslan men en "sämre elbil". Min bekant har den nya, 4, och den är buggig som fan, mjukvaran katastrof men bilen är trevlig och känns lyxig, GUI från helvetet i mina ögon men det är ju smak :)
Personligen är jag hyperallergisk mot krånglig och buggig mjukvara. Ta Windows 11 tex, funkar i grunden bra men på tok för mycket uppdateringar. Min laptop som jag kanske bara använder 1 gång i veckan i snitt får jag lägga mer tid på att vänta på uppdateringar än att jobba på.
Så vill man inte ha det i en bil… allt nödvändigt skall bara fungera, som Tesla faktiskt gör. Nu vet jag att VW , Polestar och Zeekr har haft bekymmer. Men hur är det med övriga? BMW tex verkar vara bra.

G
A Avemo skrev:
Jag tror det. Och det var en bra liten detalj. Men det räcker inte för att väga upp alla irriterande dåligt designade detaljer.
Tror bilen inte är designad för att köra runt med vantar 😉.

G Greger_08 skrev:
Tror bilen inte är designad för att köra runt med vantar 😉.
Precis. Och det är en liten irriterande detalj. Jag kan inte komma på någonting som blir bättre av att rattknapparna är ersatta av touchkontroller. Det är bara sämre på alla sätt.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kan inte komma på någonting som blir bättre av att rattknapparna är ersatta av touchkontroller.
Kostnaden blir lägre. Det är väl enda orsaken.

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Samma med en stor skärm i mitten av bilen till allt - det är bara snålhet men de har lyckats lura i köparna att det är exklusivt med en kinaskärm som tar upp halva framsätet.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kostnaden blir lägre. Det är väl enda orsaken.
Jag har inte sett prislappen. Men det är ju inte bara touchkontrollerna i ratten utan också den lilla vibratorn som ger feedback att man tryckt på kontrollen. Kanske är det billigare. Men det kan inte vara mycket. Det är väl främst när man går steget längre och skippar de dedikerade kontrollerna helt för att lägga in det på pekskärmen som det blir billigare.

A Avemo skrev:
Kanske är det billigare. Men det kan inte vara mycket.
Jag vet noll och inget om kostnaden för olika sorters strömbrytare men har svårt att se att man väljer en teknik som de flesta avskyr av några andra skäl än att lösningen är billig, och antagligen relativt driftsäker.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Majgårdarna
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det gick inte att få in en -24 som det antyddes ovan, då hamnade man en bit över 380, billigast på Blocket var 399 och då en rätt klent utrustad...

Tittade lite på Polestar 2, där kan man klämma in en 22/23 med 3-4000 mil med extended range och ultra utrustningsnivå i budgeten.. är det nått att ha?
Förlåt. Du får nog ta en 23a med den äldre karossen.
Teslan är väl i princip fullutrustad, det enda du kan lägga till är självkörning och drag.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet noll och inget om kostnaden för olika sorters strömbrytare men har svårt att se att man väljer en teknik som de flesta avskyr av några andra skäl än att lösningen är billig, och antagligen relativt driftsäker.
Jag jobbar delvis med knappar / strömbrytare och kan intyga att du har rätt. Det skiljer rätt så mycket i kostnad, speciellt om man skall ha gammal Audi kvalitet och hålla länge.
En tryckkänslig knapp kanske kostar 20öre för ett element som kan innehålla flera knappar medans en fysisk upp mot 10kr. Det blir rätt stor skillnad sett över volymen knappar. Jag hade med glädje dock gärna betalat några tusenlapp extra för att få fysiska knappar.
Men för några år sedan var nettovinsten på en Golf 5000kr och då förstår man mer att de jagar kronor på bilen.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det skiljer rätt så mycket i kostnad, speciellt om man skall ha gammal Audi kvalitet och hålla länge.
Ja just det ja! Passar nästan i tråden "saker jag glömt bort..." Känslan i knappar och inredning på Audi sent 80-tal, tidigt 90-tal. Snacka om kvalitet! Hur står de sig idag?

M Myckling skrev:
Ja just det ja! Passar nästan i tråden "saker jag glömt bort..." Känslan i knappar och inredning på Audi sent 80-tal, tidigt 90-tal. Snacka om kvalitet! Hur står de sig idag?
Bara känt på nya A6 och Q6. Känns som skit tyvärr i jämförelse.

Edit: läste en intervju och enligt Audi själva så har de insett att kunderna vill ha tillbaka deras fina interiörkänsla och det skall komma tillbaka på kommande modeller. Men det betyder ju att de själva ”erkänner” att dagens nya bilar inte hållet måttet. De gamla däremot Q8 etc är fortfarande bra.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.