P PurreP skrev:
Jag har kört Tesla MY LR sen 2022 och är snart färdig med min andra och det börjar bli dags att titta på ny tjänstebil

Jag vill gärna köra något annat än MY men det är fasen inte lätt

Mina försutsättningar och krav

- Kör ca 4000 mil om året, ca 1000 mil snabbladdat
- AWD
- Effekt och prestanda i närheten av nuvarande bil
- Minst lika stort baksäte för tre växande barn
- Lastar minst lika mycket, och då syftar jag på knökfullt från baljan till taket bak och frunken pressad
- Likvärdig förbrukning (jag har knappt 1,8 kWh/mil över 6000 mil med mycket 120-140 km/h och lite autobahn)
- Likvärdigt pris och TCO

Kort och gott

Jag vill ha en bil som inte är sämre än Teslan på egentligen nånting men med en annan logo på. Om den dessutom kan tillföra det som Teslan gör dåligt (stötighet, ljudnivå och laddhastighet) så är det en bonus. Alla andra bilar kommer ha sämre vertikal integration i gränssnitten men det får man väl tugga i sig.

Vad ska jag sikta på?
Zeekr 7X. Drar mer men laddar på en kvart vad Y laddar på 27 minuter.
Vi Bilägare testade den på en resa mellan Stockholm och Falkenberg. Enligt bilen skulle de ladda 5 minuter i Borås för att komma fram, men de fick avbryta testen för föraren blev pinknödig i Jönköping.
Vi har några på firman, väldigt trevlig enligt mig. Men är du van med det avskalade från Teslan kanske du får en chock när du kliver in i en sån 😉😅😂
Bilen är ju utvecklad hos Volvo i Göteborg, så det är ju inte helt en Kinesisk farkost.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var och kollade på en Renault Megane Elbil idag..
2024 som gått 1600 mil för 380 tusen typ...
Kan det vara något?

Eller har nån några andra tips? Så lite SUV som möjligt, max 3 år gammalt gärna lite lull-lull men behöver inte den värsta räckvidden eller hästar under huven, för runt 350-380 ..
Du får en 3 år gammal Cupra born för 250' med 5000 mil

Rabbithole Rabbithole skrev:
Du får en 3 år gammal Cupra born för 250' med 5000 mil
Skulle personligen ta Renaultn alla dar i veckan, trevligare HMI, mycket tystare, billigare service, roligare om du frågar mig.

Storsockret
Isakare Isakare skrev:
Vi Bilägare testade den på en resa mellan Stockholm och Falkenberg. Enligt bilen skulle de ladda 5 minuter i Borås för att komma fram, men de fick avbryta testen för föraren blev pinknödig i Jönköping.
Vi har några på firman, väldigt trevlig enligt mig. Men är du van med det avskalade från Teslan kanske du får en chock när du kliver in i en sån 😉😅😂
Bilen är ju utvecklad hos Volvo i Göteborg, så det är ju inte helt en Kinesisk farkost.
7X ser ut att vara mycket bil för pengarna, men jag är fortfarande nyfiken på eldörrarnas funktion när bilen stått ute och frusit till. Skeptisk, kanske till och med :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Skulle personligen ta Renaultn alla dar i veckan, trevligare HMI, mycket tystare, billigare service, roligare om du frågar mig.
Men trängre Cupe, frågan om det är värt 100' extra? Born/ID3 är ändå bekväma och lätta att leva med, till vardags behöver man ändå inte pilla i HMI något nämnvärt. Största nackdelen är avsaknad av riktig dragkrok

Rabbithole Rabbithole skrev:
Men trängre Cupe, frågan om det är värt 100' extra? Born/ID3 är ändå bekväma och lätta att leva med, till vardags behöver man ändå inte pilla i HMI något nämnvärt. Största nackdelen är avsaknad av riktig dragkrok
Min erfarenhet av MEB-plattformen kommer visserligen bara av ID4. Men jag tänker mig att de är ganska lika. Jag tycker att det är för många irriterande småsaker. Var och en vore de inte någon stor sak. Men tillsammans spelar det roll. Dålig i halka, jobbigt fördröjd och oprecis gaspedal, filhållningsassistent som sporadiskt plingar och rycker i ratten, värdelösa rattknappar som inte alls fungerar om man har vantar, man måste ofta försöka två gånger att öppna dörren innan man blir utsläppt för att nämna några. Inga stora saker och man får förstås väga det mot pengarna. Men de tidiga ID-bilarna är lätta att bli irriterad på.

• Ledsen
TommyC
  • Laddar…
Majgårdarna
Isakare Isakare skrev:
Är det inte ovanligt att välja bil hur fort man kan spola i dyra kWh när man är ute och åker?
Var och kollade på en Renault Megane Elbil idag..
2024 som gått 1600 mil för 380 tusen typ...
Kan det vara något?

Eller har nån några andra tips? Så lite SUV som möjligt, max 3 år gammalt gärna lite lull-lull men behöver inte den värsta räckvidden eller hästar under huven, för runt 350-380 ..
Model 3.
Du har glasögon på profilbilden, om det är socialdemokratiska glasögon så ta av dig dessa och ta en provkörning.
Du få en fin nyare än 2024 för de pengarna, med LFP batteriet.
Definitivt inte SUV.

A Avemo skrev:
Min erfarenhet av MEB-plattformen kommer visserligen bara av ID4. Men jag tänker mig att de är ganska lika. Jag tycker att det är för många irriterande småsaker. Var och en vore de inte någon stor sak. Men tillsammans spelar det roll. Dålig i halka, jobbigt fördröjd och oprecis gaspedal, filhållningsassistent som sporadiskt plingar och rycker i ratten, värdelösa rattknappar som inte alls fungerar om man har vantar, man måste ofta försöka två gånger att öppna dörren innan man blir utsläppt för att nämna några. Inga stora saker och man får förstås väga det mot pengarna. Men de tidiga ID-bilarna är lätta att bli irriterad på.

När jag läser det där känner jag mig ännu mer nöjd med min EX40, med hastighetsvarningen ställd i läge adaptiv pedalrespons kör man helt utan plingande och pipande.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Rattvärmare är väl standard på ID4?

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Är det inte ovanligt att välja bil hur fort man kan spola i dyra kWh när man är ute och åker?

Model 3.
Du har glasögon på profilbilden, om det är socialdemokratiska glasögon så ta av dig dessa och ta en provkörning.
Du få en fin nyare än 2024 för de pengarna, med LFP batteriet.
Definitivt inte SUV.
Ja, jag ska nog leta upp en att titta på.. finns ingen återförsäljare i närheten dock...

Ska man vara krass så står Tesla inte högt upp på listan, och även om kollektivavtalsgrejen är lite jobbig för mina politiska åsikter så gör ju spontanhailandet som Musk håller på det hela lite motbjudande...

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
D
Ja, jag ska nog leta upp en att titta på.. finns ingen återförsäljare i närheten dock...

Ska man vara krass så står Tesla inte högt upp på listan, och även om kollektivavtalsgrejen är lite jobbig för mina politiska åsikter så gör ju spontanhailandet som Musk håller på det hela lite motbjudande...
En farlig väg, jag tittade på flera bilar och tänkte inte köpa Tesla, sen tog jag en runda och efter det var det klart, detta var iofs före hailandet, till mitt försvar, men jag risken är att du får nya perspektiv.

Ska du ha en trea så hade jag definitivt kikat på perfomance-modellen, man får rätt mycket i det paketet.

D djac skrev:
En farlig väg, jag tittade på flera bilar och tänkte inte köpa Tesla, sen tog jag en runda och efter det var det klart, detta var iofs före hailandet, till mitt försvar, men jag risken är att du får nya perspektiv.

Ska du ha en trea så hade jag definitivt kikat på perfomance-modellen, man får rätt mycket i det paketet.
Tja, det gick inte att få in en -24 som det antyddes ovan, då hamnade man en bit över 380, billigast på Blocket var 399 och då en rätt klent utrustad...

Tittade lite på Polestar 2, där kan man klämma in en 22/23 med 3-4000 mil med extended range och ultra utrustningsnivå i budgeten.. är det nått att ha?

Tja, det gick inte att få in en -24 som det antyddes ovan, då hamnade man en bit över 380, billigast på Blocket var 399 och då en rätt klent utrustad...

Tittade lite på Polestar 2, där kan man klämma in en 22/23 med 3-4000 mil med extended range och ultra utrustningsnivå i budgeten.. är det nått att ha?
Kolla att SOS lampan inte lyser eller blinkar på en PS2
En kompis fick erfara att det kostar 22.791:- att laga.
Läckage från takantenn som runnit ner i en modul. If tog inte skador från utifrån kommande vatten.
Kanske läge att täta antennen lite extra om man köper en.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D

Jag är öppen för de flesta bilar och Polestar är nog en "bättre bil" än Teslan men en "sämre elbil". Min bekant har den nya, 4, och den är buggig som fan, mjukvaran katastrof men bilen är trevlig och känns lyxig, GUI från helvetet i mina ögon men det är ju smak :)

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
den är buggig som fan, mjukvaran katastrof men bilen är trevlig och känns lyxig
Kombon ovan har jag rätt svårt att få ihop... 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.