Alfredo Alfredo skrev:
Välja bil utifrån "hur andra uppfattar dig"? Vi verkar se detta med bilköp på fullkomligt olika sätt. Jag har aldrig funderat ett ögonblick på vad "andra" anser om mitt bilval.

Men efter "hur den känns", ja självklart. Allt man köper ska väl kännas bra?
Den biten var ju mest en halmdocka riktad mot andra (stockholmare). Även om vi själva är rationella och utan fåfänga, tror du inte det är ganska vanligt ändå? Att man väljer bil för att göra ett visst intryck på andra människor?

Jag trodde för länge sedan att jag behövde en fyrhjulsdriven bil för att vår infart är lite svår att ta sig in på med bil när det har snöat mer än en decimeter eller när infarten är täckt av is vilket den ofta är när våren närmar sig.

Jag hade gått på myten att friktionsdäck är lika bra som dubbdäck när jag var yngre och mindre klok. Med bra dubbdäck har jag aldrig misslyckats med att ta mig in även med en decimeter blötsnö. Friktionsdäck är helt kass i backar och på is. Till och med min äldre bil som saknar antispinn tuggar sig enkelt fram uppför backar och på is trots att den i praktiken bara driver på ett hjul när det är halt.

Vill man köra dubbfritt så går det bra om man i förväg har tränat på att lägga på kedjor. Med kedjor går det magiskt bra att starta från stillastående även i en brant backe.

Fyrhjulsdrift betraktar jag numera bara som en onödig felkälla som jag inte har någon som helst praktisk nytta av. Jag förstår såklart att fyrhjulsdrift är lite underhållande. Jag fick en gång en demonstration av start i brant backe med en Audi A6 med deras ursprungliga quattro. Imponerande men också många felkällor.

• Gilla
  • Älska
robhol och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
tror du inte det är ganska vanligt ändå? Att man väljer bil för att göra ett visst intryck på andra människor?
Att det skulle vara vanlig? Nej det har jag faktisk väldigt svårt att tro? Personligen tvivlar jag på att det finns en enda människa som har någon som helst åsikt om mitt/vårt bilval.

S Staffan-N skrev:
Nu lever jag ju fortfarande i fossilåldern och vet att åtminstone en av dessa inte stämmer:
Komplexare konstruktion, dyrare, sämre bränsleekonomi, kardantunnel och diff som stjäl utrymme i kupén.

Sen finns det ju såklart psykologiska och sociala fördelar, men dessa valde jag att förbise. Vilket kanske var lite slarvigt eftersom folk nästan främst tycks välja bil efter hur den känns och efter hur andra uppfattar dig.
Edit: missförstod vad du skrev. Men såklart är det mer komplext och dyrare på en elbil.

Redigerat:
S Staffan-N skrev:
Nu lever jag ju fortfarande i fossilåldern och vet att åtminstone en av dessa inte stämmer:
Komplexare konstruktion, dyrare, sämre bränsleekonomi, kardantunnel och diff som stjäl utrymme i kupén.

Sen finns det ju såklart psykologiska och sociala fördelar, men dessa valde jag att förbise. Vilket kanske var lite slarvigt eftersom folk nästan främst tycks välja bil efter hur den känns och efter hur andra uppfattar dig.
Jag tror inte jag sett en elbil med fördelningslåda och kardan. En motor fram och en bak

Det är ganska vanligt att främre motorn är en induktionsmotor, som är inaktiv och bara snurrar med när den inte behövs. Så ser det ut på t.ex. Volvo, VW(VAG) och Tesla.

Lite mer komplext, men knappast dåligt gör driftsäkerhet.
Subarun har ju ett bra kort där då den är hyffsat billig för att vara AWD elbil, och har bra markfrigång.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
För 40 år sedan hade man 4WD när man bodde i skogen och körde på leriga vägar varje dag..

Idag kryssar man i AWD för att man anser att det är måste för kommunen plogar den kommunala gatan med 3* lutning utanför huset 😉

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
För 40 år sedan hade man 4WD när man bodde i skogen och körde på leriga vägar varje dag..

Idag kryssar man i AWD för att man anser att det är måste för kommunen plogar den kommunala gatan med 3* lutning utanför huset 😉
Eller att man har 1000hk och lite svårt att få ner kraften :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

Vid 300hk+ är det en klar fördel med fyrhjulsdrift. Som tidigare skrivit blir det lättare att få ner effekten i backen.

Och det må vara tacksamt att driva med stockholmare när det kommer snö men jag har som frekvent besökare i fjällen aldrig varit nära samma utmaningar som jag ställs inför i en storstad. Jag kör RWD och dubbfritt men är det nån gång jag behöver AWD är det inte i Norrland eller landsbygden. Det är inga problem att navigera runt i ganska eländigt väglag när man slipper trängas med andra. Att fickparkera på en snömoddig oplogad gata på övre Norrmalm i motförslut och rusningstrafik däremot är en situation där 4WD och en lite högre markfrigång är välkommet.

Redigerat:
  • Gilla
JohnBergq och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vid 300hk+ är det en klar fördel med fyrhjulsdrift. Som tidigare skrivit blir det lättare att få ner effekten i backen.

Och det må vara tacksamt att driva med stockholmare när det kommer snö men jag har som frekvent besökare i fjällen aldrig varit nära samma utmaningar som jag ställs inför i en storstad. Jag kör RWD och dubbfritt men är det nån gång jag behöver AWD är det inte i Norrland eller landsbygden. Det är inga problem att navigera runt i ganska eländigt väglag när man slipper trängas med andra. Att fickparkera på en snömoddig oplogad gata på övre Norrmalm i motförslag och rusningstrafik däremot är en situation där 4WD och en lite högre markfrigång är välkommet.
Förra året tog det seriöst en vecka innan gatorna inne i bostadsområdena blev röjda. När det snöade flera dagar i rad så verkade hela plogbilsflottan vara upptagen med att köra fram och tillbaka på de stora prioriterade vägarna. Det blir ganska halt när en decimeter oplogad snö blir tilltryckt och polerad över flera dagar :-)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Förra året tog det seriöst en vecka innan gatorna inne i bostadsområdena blev röjda. När det snöade flera dagar i rad så verkade hela plogbilsflottan vara upptagen med att köra fram och tillbaka på de stora prioriterade vägarna. Det blir ganska halt när en decimeter oplogad snö blir tilltryckt och polerad över flera dagar :)
Jo, gärna runt 0an också så snön blir riktigt tung. Har varit flera tillfällen då man inte hunnit ploga hos oss innan snön smällt bort trots att det kommit 10-15cm

Var och kollade på en Renault Megane Elbil idag..
2024 som gått 1600 mil för 380 tusen typ...
Kan det vara något?

Eller har nån några andra tips? Så lite SUV som möjligt, max 3 år gammalt gärna lite lull-lull men behöver inte den värsta räckvidden eller hästar under huven, för runt 350-380 ..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan det vara något?

Eller har nån några andra tips? Så lite SUV som möjligt, max 3 år gammalt gärna lite lull-lull men behöver inte den värsta räckvidden eller hästar under huven, för runt 350-380 ..
En kompis hade en sådan, han bytte snabbt till en annan Renault och sedan till en BMW… men han var väldigt nöjd med bilen förutom stolarna. Han hade största paketet (olika stolar tror jag) så sitter du skönt så kan det nog vara en bra bil. Han bytte främst för att det blev för dyrt för honom med elbil så han gick till hybrid.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
En kompis hade en sådan, han bytte snabbt till en annan Renault och sedan till en BMW… men han var väldigt nöjd med bilen förutom stolarna. Han hade största paketet (olika stolar tror jag) så sitter du skönt så kan det nog vara en bra bil. Han bytte främst för att det blev för dyrt för honom med elbil så han gick till hybrid.
Den hade skinn och elstolar, så jag tror det var något av de bättre utrustningspaketen.. kan väl inte påstå att jag satt superbra, lite hårt kanske, men å andra sidan är ju min referens för bra när man sitter i en skalstol 10 cm över marken..

Den hade skinn och elstolar, så jag tror det var något av de bättre utrustningspaketen.. kan väl inte påstå att jag satt superbra, lite hårt kanske, men å andra sidan är ju min referens för bra när man sitter i en skalstol 10 cm över marken..
Han pendlar långt > 40mil så han har kanske orimligt höga krav ocksä :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kan det vara något?

Jag körde en sådan under drygt ett år och var nöjd. Ganska normal halvkombi till formen och framhjulsdriven. Det mesta har de lyckats bättre än Volkswagen med när det kommer till användargränssnitt. Bagaget är inte stort. Men det såg du säkert.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.