P PurreP skrev:
Efter att ha resonerat med mig själv och Gemini har jag landat i ett tänkbart framtidsscenario

BMW gör en aggresiv Business Edition på iX3 som pressar ned förmånsvärdet, jag får lobba hårt på att få igenom extrakostnaden på företaget och får räkna med att det blir fler mil med takbox på.

Av mina 4000 är det kanske 800-1000 som är med full bil.

Det kan det vara värt mtp att BMWn laddar snabbare med 800V-teknik.

Mina övriga 3000 mil kommer bli betydligt bekvämare...
Kolla leveranstider också, läste nånstans att det löjligt långa leveranstider på den 🥲

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
Satsuki
P PurreP skrev:
Jag har kört Tesla MY LR sen 2022 och är snart färdig med min andra och det börjar bli dags att titta på ny tjänstebil

Jag vill gärna köra något annat än MY men det är fasen inte lätt

Mina försutsättningar och krav

- Kör ca 4000 mil om året, ca 1000 mil snabbladdat
- AWD
- Effekt och prestanda i närheten av nuvarande bil
- Minst lika stort baksäte för tre växande barn
- Lastar minst lika mycket, och då syftar jag på knökfullt från baljan till taket bak och frunken pressad
- Likvärdig förbrukning (jag har knappt 1,8 kWh/mil över 6000 mil med mycket 120-140 km/h och lite autobahn)
- Likvärdigt pris och TCO

Kort och gott

Jag vill ha en bil som inte är sämre än Teslan på egentligen nånting men med en annan logo på. Om den dessutom kan tillföra det som Teslan gör dåligt (stötighet, ljudnivå och laddhastighet) så är det en bonus. Alla andra bilar kommer ha sämre vertikal integration i gränssnitten men det får man väl tugga i sig.

Vad ska jag sikta på?
Den nya MY är faktiskt mycket tystare och mindre störig. Däremot är det ju fortfarande en Tesla…. Åas är den fortfarande så ovanlig att få känner igen den som en Tesla 🙃

Skämt åsido, vi hade liknande funderingar men landade i att för oss (när vi vägde samman allt) är det den sta bilen. Vi försökte med VW/VAG men ingen av deras håller måttet praktiskt (volym, lastutrymme etc - hundburen måste gå in!). Volvo och alla andra Kinabilar går bort av det skälet (och att mjukvaran som man måste leva med dagligen är kass), Toyota har för lite att välja på, maken vägrar franska bilar baserat på tidigare erfarenhet och Kia av samma skäl. Vi värdesätter och viktar ju alla olika saker vid ett bilköp, vi kom fram till att bästa bilen för oss sammantaget var en ny MY…..

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
Tankar om Subaru Solterra 2026? Denna årsmodell verkar de ha fixat problemen med räckvidd, laddning och ökat dragvikten till 1500kg. För ~550k så ser den ändå ganska konkurrenskraftig ut i mina ögon (jämför motsvarande Volvo eller VW etc.)

Satsuki Satsuki skrev:
Den nya MY är faktiskt mycket tystare och mindre störig. Däremot är det ju fortfarande en Tesla…. Åas är den fortfarande så ovanlig att få känner igen den som en Tesla 🙃

Skämt åsido, vi hade liknande funderingar men landade i att för oss (när vi vägde samman allt) är det den sta bilen. Vi försökte med VW/VAG men ingen av deras håller måttet praktiskt (volym, lastutrymme etc - hundburen måste gå in!). Volvo och alla andra Kinabilar går bort av det skälet (och att mjukvaran som man måste leva med dagligen är kass), Toyota har för lite att välja på, maken vägrar franska bilar baserat på tidigare erfarenhet och Kia av samma skäl. Vi värdesätter och viktar ju alla olika saker vid ett bilköp, vi kom fram till att bästa bilen för oss sammantaget var en ny MY…..
Just Kia borde väl maken kunna acceptera... De har ju verkligen lyckats bra med sina elbilar sedan länge.

S Staffan-N skrev:
Tankar om Subaru Solterra 2026? Denna årsmodell verkar de ha fixat problemen med räckvidd, laddning och ökat dragvikten till 1500kg. För ~550k så ser den ändå ganska konkurrenskraftig ut i mina ögon (jämför motsvarande Volvo eller VW etc.)
Solterra verkar fortfarande sämre på det mesta utom markfrigång mot Model Y, ID4 och Enyaq.
150kW ska den maxa verkar det som, ett klart lyft men ingen Zeekr 7x direkt

Rabbithole Rabbithole skrev:
Solterra verkar fortfarande sämre på det mesta utom markfrigång mot Model Y, ID4 och Enyaq.
150kW ska den maxa verkar det som, ett klart lyft men ingen Zeekr 7x direkt
Priset? Vad får man för de 100k+ extra (jämfört mot Subarun) som man måste lägga ut för att få en fyrhjulsdriven Skoda/VW/Tesla?

K karlmb skrev:
Just Kia borde väl maken kunna acceptera... De har ju verkligen lyckats bra med sina elbilar sedan länge.
Plastigare och tråkigare bilar är svåra att hitta…
Skulle vara VW.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Priset? Vad får man för de 100k+ extra (jämfört mot Subarun) som man måste lägga ut för att få en fyrhjulsdriven Skoda/VW/Tesla?
587' Kostar en ID4 4Motion, medans Solterra verkar ligga på 519' för den billigaste.

Elroq 85 verkar gå att få för strax över 500' nu också om man inte behöver AWD. Men å andra sidan kan man få en Model Y för 499' som har samma räckvidd

Rabbithole Rabbithole skrev:
587' Kostar en ID4 4Motion, medans Solterra verkar ligga på 519' för den billigaste.

Elroq 85 verkar gå att få för strax över 500' nu också om man inte behöver AWD. Men å andra sidan kan man få en Model Y för 499' som har samma räckvidd
Fyrhjulsdrift köper man för att man behöver den, på en bruksbil är den ju i princip alltid en nackdel fram tills dess att förhållandena kräver den. Därför känns det helt fel att rakt av jämföra en bil med 2WD med AWD. Två olika typer av fordon med olika användningsområden.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Fyrhjulsdrift köper man för att man behöver den, på en bruksbil är den ju i princip alltid en nackdel
Vad menar du???

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du???
Nu lever jag ju fortfarande i fossilåldern och vet att åtminstone en av dessa inte stämmer:
Komplexare konstruktion, dyrare, sämre bränsleekonomi, kardantunnel och diff som stjäl utrymme i kupén.

Sen finns det ju såklart psykologiska och sociala fördelar, men dessa valde jag att förbise. Vilket kanske var lite slarvigt eftersom folk nästan främst tycks välja bil efter hur den känns och efter hur andra uppfattar dig.

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Jag behöver bara dragkrok (liksom baksäte, bagageutrymme och helljus) ibland. Ska jag då ha olika bilar för när detta behövs och inte?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag behöver bara dragkrok (liksom baksäte, bagageutrymme och helljus) ibland. Ska jag då ha olika bilar för när detta behövs och inte?
Nej, men att släpa runt på utrustning eller metall som bara används 2 ggr om året och resten av tiden kostar pengar, friktion och luftmotstånd etc, då bör man ju ta en funderare och inte slentrianmässigt slänga på options vid beställning.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej det låter onödigt. Min poäng var att min bok så är behov av framkomlighet under lite mer utmanande förhållanden ett av de första besluten som jag tar när jag köper bil. Lika så om man vill jaga varvtider på mantorp eller köra gods. Sen efter det kan man börja jämföra pris, lädersäten, antal högtalare osv.

Därför jämför jag inte en fyrhjulsdriven SUV med en tvåhjulsdriven sedan.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vilket kanske var lite slarvigt eftersom folk nästan främst tycks välja bil efter hur den känns och efter hur andra uppfattar dig.
Välja bil utifrån "hur andra uppfattar dig"? Vi verkar se detta med bilköp på fullkomligt olika sätt. Jag har aldrig funderat ett ögonblick på vad "andra" anser om mitt bilval.

Men efter "hur den känns", ja självklart. Allt man köper ska väl kännas bra?

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.