Volvo har ju aerodynamik som ett kylskåp, så inte konstigt att den drar mycket.

• Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Volvo har ju aerodynamik som ett kylskåp, så inte konstigt att den drar mycket.
R4an är ännu mera kylskåp, men 300 kg lättare.

Min MY ligger runt 16,5 sett över ca 5500mil, kommer runt uppemot 30mil på långresa vintertid med 55kWh batteri så 60mil känns realistisk med ett 108kWh batteri och lite modernare övrig teknik.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Min MY ligger runt 16,5 sett över ca 5500mil, kommer runt uppemot 30mil på långresa vintertid med 55kWh batteri så 60mil känns realistisk med ett 108kWh batteri och lite modernare övrig teknik.
Ja, just Tesla har gjort ett förvånansvärt litet nummer av den ökade räckvidden, jag gissar att det är för att bolaget och dess kunder är lite mer "elbilsmogna" och vet att det inte är en speciellt viktig faktor i helheten. Det är långt viktigare hur laddningarna planeras och integreras med laddnätverk.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag har kört Tesla MY LR sen 2022 och är snart färdig med min andra och det börjar bli dags att titta på ny tjänstebil

Jag vill gärna köra något annat än MY men det är fasen inte lätt

Mina försutsättningar och krav

- Kör ca 4000 mil om året, ca 1000 mil snabbladdat
- AWD
- Effekt och prestanda i närheten av nuvarande bil
- Minst lika stort baksäte för tre växande barn
- Lastar minst lika mycket, och då syftar jag på knökfullt från baljan till taket bak och frunken pressad
- Likvärdig förbrukning (jag har knappt 1,8 kWh/mil över 6000 mil med mycket 120-140 km/h och lite autobahn)
- Likvärdigt pris och TCO

Kort och gott

Jag vill ha en bil som inte är sämre än Teslan på egentligen nånting men med en annan logo på. Om den dessutom kan tillföra det som Teslan gör dåligt (stötighet, ljudnivå och laddhastighet) så är det en bonus. Alla andra bilar kommer ha sämre vertikal integration i gränssnitten men det får man väl tugga i sig.

Vad ska jag sikta på?

D
P PurreP skrev:
Jag har kört Tesla MY LR sen 2022 och är snart färdig med min andra och det börjar bli dags att titta på ny tjänstebil

- AWD
- Lastar minst lika mycket, och då syftar jag på knökfullt från baljan till taket bak och frunken pressad
- Likvärdig förbrukning (jag har knappt 1,8 kWh/mil över 6000 mil med mycket 120-140 km/h och lite autobahn)

Kort och gott

Jag vill ha en bil som inte är sämre än Teslan på egentligen nånting men med en annan logo på. Om den dessutom kan tillföra det som Teslan gör dåligt (stötighet, ljudnivå och laddhastighet) så är det en bonus. Alla andra bilar kommer ha sämre vertikal integration i gränssnitten men det får man väl tugga i sig.

Vad ska jag sikta på?
Jag tror inte att det finns något faktiskt, dessutom har de ju blivit lite bättre nu.

• Gilla
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
G
P PurreP skrev:

- AWD

Kort och gott

Vad ska jag sikta på?
Kia EV9 kanske

Värdeminskningen är ju den största faktorn i TCO så svårt att säga men en MY har väl rasat bra i värde beroende på när man köpte den.

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kia EV9 kanske

Värdeminskningen är ju den största faktorn i TCO så svårt att säga men en MY har väl rasat bra i värde beroende på när man köpte den.
Gjorde lite Gemini-beräkningar nu baserat på att min nuvarande Tesla togs ut i slutet av Maj 2024, EV9 GT-line skulle ha vara väldigt förmånlig för mig privat iom Kias aggressiva "Business Edition"-prissättning med otroligt lågt förmånsvärde och jag laddar mycket på jobbet så förbrukningen slår inte så hårt.

Men, enligt de beräkningarna skulle Kian tappat 120 000 mer över två år och 8000 mil. Det gör 5000 i månaden på TCO och det skulle jag nog inte få igenom... (799 till 440 på Kian och 615 till 305 på Teslan)

D
G Greger_08 skrev:
Kia EV9 kanske

Ett svårt drop från Tesla till Kia, hade en sådan i familjen :(

Han letar tjänstebil så att diskutera andrahandsvärde är lite offside, sen vet ju ingen vad det blir framåt :)

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
D djac skrev:
Ett svårt drop från Tesla till Kia, hade en sådan i familjen :(

Han letar tjänstebil så att diskutera andrahandsvärde är lite offside, sen vet ju ingen vad det blir framåt :)
Värdedroppet är relevant för TCO, det gäller att få igenom att få köra en specifik bil på företaget också.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
P PurreP skrev:
Värdedroppet är relevant för TCO, det gäller att få igenom att få köra en specifik bil på företaget också.
Ja och nej, de flesta har väl operationell leasing och då får man ju ett pris bara?

D djac skrev:
Ja och nej, de flesta har väl operationell leasing och då får man ju ett pris bara?
Iof, men leasing prissätts ju efter restvärde också. Nånstans ska det ju betalas också. Visst, en del leasingbolag missade säkert i sina restvärdesberäkningar 2023 men jag tror de är bättre där idag.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Polestar?

Omogen Omogen skrev:
Polestar?
Tror tyvärr de lastar för dåligt, kompisar som har Polestar 4 och den är ju larvigt liten i bagaget

Efter att ha resonerat med mig själv och Gemini har jag landat i ett tänkbart framtidsscenario

BMW gör en aggresiv Business Edition på iX3 som pressar ned förmånsvärdet, jag får lobba hårt på att få igenom extrakostnaden på företaget och får räkna med att det blir fler mil med takbox på.

Av mina 4000 är det kanske 800-1000 som är med full bil.

Det kan det vara värt mtp att BMWn laddar snabbare med 800V-teknik.

Mina övriga 3000 mil kommer bli betydligt bekvämare...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.