357 994 läst ·
6 071 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Ok, verkar som det var 2025: https://tractionlife.com/2025-ford-mustang-mach-e-finally-gets-a-heat-pump/
PS, för att se verklig räckvidd under olika förhållanden för olika elbilar så rekommenderar jag varmt denna sida:
https://ev-database.org/#group=vehi...&rs-c=0_5000&rs-y=2010_2030&q=Mach&s=1&p=0-10
PS, för att se verklig räckvidd under olika förhållanden för olika elbilar så rekommenderar jag varmt denna sida:
https://ev-database.org/#group=vehi...&rs-c=0_5000&rs-y=2010_2030&q=Mach&s=1&p=0-10
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Avdelningen vardagsedge med Mach-E: Parkerade på Strandvägen i Stockholm och det kom fram en kille och frågade om jag kunde ta ett foto på honom bredvid min bil så han kunde lägga upp det på Tinder😃
Tro mig - det skulle inte ha hänt om jag kört en Kia E-niro…
Tro mig - det skulle inte ha hänt om jag kört en Kia E-niro…
Är det inte big no-no att posera på tinder bredvid bilar och motorcyklar?J jocke31 skrev:
En fundering… helt plötsligt går de (enligt dem själva) flesta bilar 70mil + som kommer. Är det pga av mätteknik eller har de verkligen blivit 20mil effektivare.
Skall bli intressant att se tex IX3s ”verkliga” räckvidd.
Skall bli intressant att se tex IX3s ”verkliga” räckvidd.
Läste just på Vi Bilägare att Ford har satt elmotor i Puma, den testas mot Renault R4 och Volvo EX30 med lilla batteriet.
Renaulten vann knappt före Forden som misslyckades i väjnings testen med att låsa ena framhjulet och att den hade skralt baksäte. Volvon kom sist med på tok för hög förbrukning, dåliga stolar och misslyckad förarmiljö.
Om Forden skrev man "Förvånande lyckad konvertering" det är ju en gammal bränslebil som man satt elmotor i.
Billigast, snålast, bäst stolar, strålkastare, bagage mm.
Skulle nog sälja bra om det inte var en Ford och att bilen är ful.
Alla 3 är bilar som inte ens kommer 30 mil, kortast kom man i Volvon trots största batteri och snabbare laddning.
Test förbrukning:
Puma 13,8
R4 15,8
EX30 17,9
Renaulten vann knappt före Forden som misslyckades i väjnings testen med att låsa ena framhjulet och att den hade skralt baksäte. Volvon kom sist med på tok för hög förbrukning, dåliga stolar och misslyckad förarmiljö.
Om Forden skrev man "Förvånande lyckad konvertering" det är ju en gammal bränslebil som man satt elmotor i.
Billigast, snålast, bäst stolar, strålkastare, bagage mm.
Skulle nog sälja bra om det inte var en Ford och att bilen är ful.
Alla 3 är bilar som inte ens kommer 30 mil, kortast kom man i Volvon trots största batteri och snabbare laddning.
Test förbrukning:
Puma 13,8
R4 15,8
EX30 17,9
Renoverare
· Borlange
· 124 inlägg
Jämför man tex Volvo EX40 och BMW ix3 Neue Klasse så ser det ut som att det är det större batteriet som gör den största delen av skillnaden.P PHPersson skrev:
Förbrukning
BMW 17,9–15,1 kWh/100 km
Volvo: 16,8 – 17,8 kWh/100 km
Batteri
BMW 108,7 kWh
Volvo 82 kWh (79 netto)
Angiven räckvidd
BMW 805 − 676 km
Volvo upp till 571km
Att jämföra med så ligger min förbrukning i min EX40 twin nu under två höstmånader och 400mil på 22,0 kWh.
EX40 är ju en mindre bil än IX3. 22,0 en höstmånad känns brutalt högt, drar dom så mycket ?Samuel Hopstadius skrev:
Jämför man tex Volvo EX40 och BMW ix3 Neue Klasse så ser det ut som att det är det större batteriet som gör den största delen av skillnaden.
Förbrukning
BMW 17,9–15,1 kWh/100 km
Volvo: 16,8 – 17,8 kWh/100 km
Batteri
BMW 108,7 kWh
Volvo 82 kWh (79 netto)
Angiven räckvidd
BMW 805 − 676 km
Volvo upp till 571km
Att jämföra med så ligger min förbrukning i min EX40 twin nu under två höstmånader och 400mil på 22,0 kWh.
Renoverare
· Borlange
· 124 inlägg
Om jag kör motorväg med min bil en höstmånad så hamnar jag nog på 2,1-2,2 kWh/mil. Men inte vid blandad körning, då är det snarare 1,9-2,0.
Och då är det väl en större och tyngre bil som dessutom har fyrhjulsdrift.
Den bakhjulsdrivna varianten jag hade inna drog 0,1-0,2 kWh mindre.
Och då är det väl en större och tyngre bil som dessutom har fyrhjulsdrift.
Den bakhjulsdrivna varianten jag hade inna drog 0,1-0,2 kWh mindre.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Kopplas inte den främre motorn ur vid normal körning? 0,1-0,2 kWh låter som lite för stor skillnad.J jocke31 skrev:
Vi har ett årssnitt på 1,87 kWh/ mil. Snittet i oktober var nog 1,7. Bilen jobbpendlar 6 mil ToR varav hälften är 100-väg.