D djac skrev:
Kanske det var därför jag tycker att man kan fråga vad de menar.
Skulle gissa att det är batterihälsa 100% och inte degradering eller kvarvarande nettokapacitet som visas?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Avdelningen vardagsedge med Mach-E: Parkerade på Strandvägen i Stockholm och det kom fram en kille och frågade om jag kunde ta ett foto på honom bredvid min bil så han kunde lägga upp det på Tinder😃

Tro mig - det skulle inte ha hänt om jag kört en Kia E-niro…
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Avdelningen vardagsedge med Mach-E: Parkerade på Strandvägen i Stockholm och det kom fram en kille och frågade om jag kunde ta ett foto på honom bredvid min bil så han kunde lägga upp det på Tinder😃

Tro mig - det skulle inte ha hänt om jag kört en Kia E-niro…
Är det inte big no-no att posera på tinder bredvid bilar och motorcyklar?
 
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
En fundering… helt plötsligt går de (enligt dem själva) flesta bilar 70mil + som kommer. Är det pga av mätteknik eller har de verkligen blivit 20mil effektivare.
Skall bli intressant att se tex IX3s ”verkliga” räckvidd.
 
Läste just på Vi Bilägare att Ford har satt elmotor i Puma, den testas mot Renault R4 och Volvo EX30 med lilla batteriet.
Renaulten vann knappt före Forden som misslyckades i väjnings testen med att låsa ena framhjulet och att den hade skralt baksäte. Volvon kom sist med på tok för hög förbrukning, dåliga stolar och misslyckad förarmiljö.
Om Forden skrev man "Förvånande lyckad konvertering" det är ju en gammal bränslebil som man satt elmotor i.
Billigast, snålast, bäst stolar, strålkastare, bagage mm.
Skulle nog sälja bra om det inte var en Ford och att bilen är ful.
Alla 3 är bilar som inte ens kommer 30 mil, kortast kom man i Volvon trots största batteri och snabbare laddning.
Test förbrukning:
Puma 13,8
R4 15,8
EX30 17,9
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det inte big no-no att posera på tinder bredvid bilar och motorcyklar?
Ingen aning faktiskt. Men jag har en fästmö. Träffade å andra sidan henne för 26 år sedan, så det kan knappast ha varit bilen…😃
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
En fundering… helt plötsligt går de (enligt dem själva) flesta bilar 70mil + som kommer. Är det pga av mätteknik eller har de verkligen blivit 20mil effektivare.
Skall bli intressant att se tex IX3s ”verkliga” räckvidd.
Jämför man tex Volvo EX40 och BMW ix3 Neue Klasse så ser det ut som att det är det större batteriet som gör den största delen av skillnaden.

Förbrukning
BMW 17,9–15,1 kWh/100 km
Volvo: 16,8 – 17,8 kWh/100 km
Batteri
BMW 108,7 kWh
Volvo 82 kWh (79 netto)
Angiven räckvidd
BMW
805 − 676 km
Volvo upp till 571km


Att jämföra med så ligger min förbrukning i min EX40 twin nu under två höstmånader och 400mil på 22,0 kWh.
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Jämför man tex Volvo EX40 och BMW ix3 Neue Klasse så ser det ut som att det är det större batteriet som gör den största delen av skillnaden.

Förbrukning
BMW 17,9–15,1 kWh/100 km
Volvo: 16,8 – 17,8 kWh/100 km
Batteri
BMW 108,7 kWh
Volvo 82 kWh (79 netto)
Angiven räckvidd
BMW
805 − 676 km
Volvo upp till 571km


Att jämföra med så ligger min förbrukning i min EX40 twin nu under två höstmånader och 400mil på 22,0 kWh.
EX40 är ju en mindre bil än IX3. 22,0 en höstmånad känns brutalt högt, drar dom så mycket ?
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Är det inte big no-no att posera på tinder bredvid bilar och motorcyklar?
Överst par på stranden med text "Plan A", nedanför person vid bil med text "Plan B".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
EX40 är ju en mindre bil än IX3. 22,0 en höstmånad känns brutalt högt, drar dom så mycket ?
Bild på en skärm som visar information om en grön 2026 EX40 bilmodell. Senaste resan, elförbrukning och mätarställning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar inte bättre 😆
 
Om jag kör motorväg med min bil en höstmånad så hamnar jag nog på 2,1-2,2 kWh/mil. Men inte vid blandad körning, då är det snarare 1,9-2,0.
Och då är det väl en större och tyngre bil som dessutom har fyrhjulsdrift.
Den bakhjulsdrivna varianten jag hade inna drog 0,1-0,2 kWh mindre.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
sysmali
J jocke31 skrev:
Men jag har en fästmö. Träffade å andra sidan henne för 26 år sedan, så det kan knappast ha varit bilen…
Nu när din finbil finns på Tinder kanske din fästmö äntligen svarar "ja".
 
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
S
J jocke31 skrev:
Om jag kör motorväg med min bil en höstmånad så hamnar jag nog på 2,1-2,2 kWh/mil. Men inte vid blandad körning, då är det snarare 1,9-2,0.
Och då är det väl en större och tyngre bil som dessutom har fyrhjulsdrift.
Den bakhjulsdrivna varianten jag hade inna drog 0,1-0,2 kWh mindre.
Kopplas inte den främre motorn ur vid normal körning? 0,1-0,2 kWh låter som lite för stor skillnad.


Vi har ett årssnitt på 1,87 kWh/ mil. Snittet i oktober var nog 1,7. Bilen jobbpendlar 6 mil ToR varav hälften är 100-väg.
 
Kör BMW i4 och tycker oktober blev helt okay
 
  • BMW i4 oktoberrapport visar kartnoder och totalförbrukning: 322,8 kWh och 16,5 kWh/100 km. Bilen visas delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.