Om räckvidden på en Mach-E:
SR RWD går ca 40 mil på sommaren och 27-28 på vintern vid normal, blandad körning.
SR AWD ca 37 mil sommartid och ca 25 mil vintertid.
Men då kör jag enligt hastighetsgränserna (med lite råge), dvs drygt 120 på 120-väg osv. Ingen ”fegkörning” sålunda.
LR går ca 10 mil längre.
Det man ska veta är att Mach-E:ns ”gissometer” gällande räckvidden är notoriskt pessimistisk, det finns alltid 6-7 mil kvar i ”tanken” när det står att man har 0 kvar. Många andra bilar jobbar mer med glädjekalkyler.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
L Liljeros skrev:
Fast 6000 mil är ju bara 200 cykler, bedömd livslängd för elbilsbatterier är väl nånstans 2-3000 cykler? Men 100% låter i häftigaste laget faktiskt.
Degraderingen är störst i början av batteriets liv och avtar med tiden.

Att Kia säger att det är 100% betyder inte att det inte har degraderat..

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:

är det så att vissa tillverkare ”låser upp” delar av den reserverade kapaciteten efter x år?

Vet att flera Mach-E-ägare har testat degraderingen med ”riktiga” verktyg och hamnat på en siffra på ca 96% efter 8000 mil, så det är nog inget man behöver oroa sig speciellt mycket för. Har sett liknande siffror även för andra elbilar.

Då är det nog viktigare att se till att motionera bromsarna regelbundet. Jag kör i alltid med OnePedal Drive och farthållare så jag använder knappt bromspedalen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
Vad är det för test? Alla batterier degraderas. Kia har inga superbatterier.

Helt otroligt att folk 2025 tror att batteriet har noll degradering efter 6000mil..
Nu är det en av Sveriges största bilfirma som gjort testerna, de måste alltså ljugit för mig enligt dig.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Majgårdarna
A Achren57 skrev:
Nu är det en av Sveriges största bilfirma som gjort testerna, de måste alltså ljugit för mig enligt dig.
Ja det måste dom gjort.

Tror du Kia har uppfunnit mirakelbatterier?

• Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
A
Ja det måste dom gjort.

Tror du Kia har uppfunnit mirakelbatterier?
Aha då ska jag inte handla hos dom mer, ljuga anständigt folk rakt i ansiktet.

D
A Achren57 skrev:
Aha då ska jag inte handla hos dom mer, ljuga anständigt folk rakt i ansiktet.
Be dem bara förklara, 100% är ju inte realistiskt, det förstår de nog själva

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Be dem bara förklara, 100% är ju inte realistiskt, det förstår de nog själva
Att dom vågar, fick testprotokoll i handen där det stod 100%. Om jag nu hade tagit bilen till en privat aktör och fått ett sämre värde då hade ju deras trovärdighet rasat och det ryktet har kunnat spridit sig som en löpeld.

Som sagt det är inte ett litet källarföretag.

Det är väl ganska vanligt att inte hela batterikapaciteten visas när den är ny och du har därmed "100 %" även när bilen gått en del mil. En inbyggd överkapacitet för att folk inte ska vara nervösa att batteriet tappar kapacitet så fort.
Men om det görs ett batteritest för att visa konditionen inför försäljning borde man ju räkna degraderingen för hela batteriet, om det nu är t.ex 110 % från början. Annars kan man ju inte bedöma hur battericellernas status är, eller?
KVD fick lite press häromsistens när de rankade bilbatterier. Men på deras hemsida är det väldigt lite info som visas. I princip tre stjärnor på alla bilar. Jag vill ha fakta för att kunna göra en egen bedömning! Kanske har jag missat var själva testet är?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
D
Jag tycker att det här med batteriet är rätt binärt, vi vet väl nu att degradering inte är ett reelt problem, annat än om batteriet är defekt. Det är väl därför som bilföretagen är så snabba att lägga med en batteriinspektion, det är stor känslomässig fråga för kunden men i verkligheten kommer alla vara bra, så låg risk för dem.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Alla batterier, inklusive KIA's, har en högre bruttokapacitet än den nettokapacitet man kan utnyttja just för att hantera att batteriet blir sämre eller enstaka celler blir dåliga. Att det fortfarande har 100% betyder väl bara att "reserven" inte är helt förbrukad än?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Alla batterier, inklusive KIA's, har en högre bruttokapacitet än den nettokapacitet man kan utnyttja just för att hantera att batteriet blir sämre eller enstaka celler blir dåliga. Att det fortfarande har 100% betyder väl bara att "reserven" inte är helt förbrukad än?
Kanske det var därför jag tycker att man kan fråga vad de menar.

J jocke31 skrev:
Det stämmer. Är indre på min andra Mach-E och har kört över 5000 mil med bilarna. Är de bästa bilarna jag haft. Först en SR RWD och nu en SR AWD. Noll problem på 4,5 år.

Jag har inget behov av 50-60 mils räckvidd och då är bilen ett mycket bra alternativ.

Fördelar: Bekväm, tyst, rymlig kupé med rejäl takhöjd, mycket bra byggkvalitet, jättestor frunk, väldigt bra körassistansfunktioner inkl radar och 360-kamera, OTA för allt i bilen, bra och tydligt gränssnitt, bra klimatanläggning inkl förvärmning, kul att köra, snygg.
Nackdelar: Tidigare årsmodeller saknar värmepump vilket ger kanske 7-8% kortare räckvidd vintertid än de som har en sådan, laddar med ok hastighet - men det finns andra bilar som laddar betydligt snabbare, något ”törstig” jämfört med vissa andra bilar, hatthyllan sitter dåligt.
Tackar! Hur vet man om bilen har värmepump?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tackar! Hur vet man om bilen har värmepump?
Om det är viktigt för dig så är det någon årsmodell där denna tillkom, kommer tyvärr inte ihåg vilket år. Men det bör du kunna Googla.
Ingen av mina bilar har dock haft det (-21 och -22) så förbrukningen jag anger ovan är utan värmepump.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.