357 945 läst ·
6 071 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Du har ju mer kostnader än bara värdeminskning, sen är ju bilen inte såld till det priset, tror det blir svårt.P PHPersson skrev:Rabatter med privatleasing kan vi nog inte räkna med eftersom det är ett sätt att få ut bilar som säljer för dåligt. Men tack vare att elbilar inte är så populära hos tex Porsche så kan man absolut göra fynd ibland.
Fast just Macan är ett dumt exempel för de har varit sjukt billiga. Långt under 8500kr i värdeminskning. Kanske kostat 4000kr i värdeminskning…
[länk]
Det är då man ev. kan köra till lite lägre kostnad. Köpt som ny, V90CC men inte elbil, och idag åttaårig bil, rullat 14 000 mil.trähandtag skrev:
De utsläppen som de verkar mest rädda för är ju partiklar som kommer från vägslitage. Då elbilar i snitt väger mer så lär dessa utsläpp öka. Så de kanske får före sig att minska bilåkningen ännu mer.sysmali skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Det har diskuterats tidigare i tråden eller om det var en annan elbilstråd i forumet att bara en liten del av nybilsförsäljningarna är till privatpersoner.D djac skrev:
En första googleträff säger 164000 leasing, 73000 företag och 46000 privat. Dvs 16 % är privatköp. Det betyder att de flesta bilarna som senare säljs som begagnade inte är köpta privat oavsett landsbygd eller stad.
https://www.car.info/sv-se/stats?fr...&tcb=registered&tcs=registered&tcf=registered
Skulle vilja säga, som är något insatt i frågan, att det är främst avgaspartiklarna som är farliga och då främst partiklar bestående av delvis oförbrända kolväten. Slitage partiklar är inte bra heller, men jag väljer en värld av mindre mängder avgaspartiklar.L lbgu skrev:
Om det vore så är det rätt konstigt att det införts dubbdäcksförbud på en del ställen. Om slitagepartiklarna vore mindre farliga än avgaspartiklarna borde man ju infört förbud mot bilar som ger dessa farliga avgaser istället. Men politiker är ju inte alltid särskilt logiska, så ologiska förbud är ju ingen sensation precis.trähandtag skrev:
Det man framför allt bör ta med sig är att bilåkande som genererar noll utsläpp är en utopi. Men man bör inte förbjuda bilåkning för det. Och beträffande avgaspartiklar finns det visst regleringar både hur mycket bilarna får släppa ut och vad gäller tunga fordon även var de äldre får köra.L lbgu skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Lite sugen på erbjudanden på privatleasing för ID3, ca 3000:-/månad, lite extra med fler mil men bara bränslebesparingen göt det till ett vettigt val mot den gamla dieseln.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Verkligen… du kommer bli rik. 1000mil / år och totalt 3000mil. Diesel 0,5 —-> 8kr x 3000= 24 000kr. ID3 kanske 6000kr så en besparing på 18’ är grymt. Slå till direkt för bilen i sig är fantastiskt också.Rabbithole skrev:
Ja men det tycker jag, fick riktat mail i början av september från Porsche center i Malmö, gällde deras lagerbilar då men slå dem en signal, kanske finns kvar eller kommer igen!P PHPersson skrev:
Noterade att Tesla tagits bort som alternativ hos Ayvens (Leaseplan) vilket nog är en förklaring till den drastiska minskningen som tjänstebil. Allt fler vill ju ha operationell leasing numera.
Då Tesla endast erbjuder finansiell så försvinner det nog som alternativ för väldigt många företag oavsett bilpolicy gällande företaget Tesla
Då Tesla endast erbjuder finansiell så försvinner det nog som alternativ för väldigt många företag oavsett bilpolicy gällande företaget Tesla
