L Liljeros skrev:
operationell leasing
Vad betyder det?

Intet Intet skrev:
Vad betyder det?

Finansiell leasing​

• Företaget betalar en månadskostnad endast för finansieringen.
  • Ditt företag ansvarar helt för bilen under leasingperioden. Ansvaret inkluderar underhåll som drivmedel, försäkringar, service och reparationer.
  • Ditt företag bestämmer restvärde, sköter framtida försäljning av bilen och ansvarar för eventuellt över- eller undervärde.

Operationell leasing​

• Företaget leasar bilen till en fast månadskostnad. Kostnaden beror på vilka tillval du gör.
  • Du kan göra tillval för underhåll som drivmedel, försäkring och reparationer för att minska ansvar och tidsåtgång för att sköta detta.
  • Vid leasingperiodens slut återlämnas bilen och du behöver inte fundera över andrahandsvärdet.

Aha. Finansiell leasing är helt enkelt en vanlig avbetalning?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
G
sysmali sysmali skrev:
Om MP får som dom vill så lär det inte finnas så många vägar att köra elbil på. I min mellanstora bostadshåla har dom lyckats göra om den enda vägen som det aldrig var köer på till enfilig väg. Nu finns en jättebred fin promenad/cykelväg istället. Som ingen använder. Och bilköerna växer.

Hur tänker alla partier runt bilåkande om bilarna genrerar noll utsläpp? Då borde incitamenten att minska bilåkningen åtminstone minska och de borde inte aktivt försöka minska bilåkandet.
Ja dom har ofta ganska otur när dom tänker..

Vi har t.ex. en 6 filig väg rakt igenom Stockholms hjärta a.k.a central bron. Hade ju varit enormt mycket trevligare med en stadsgata med mindre filer vilket hade möjligt om Östra länken funnits.

Nu verkar det dock som MP har vaknat och vill göra stadsgata av centralbron dock så är dom fortfarande helt emot östra länken så.

Var man än går i inner staden så är det bilar överallt som står i kö och bolmar ut avgaser och det kan man till stor del tacka MP för.

Hade det funnits en fungerande ringled så hade nog många bilister valt att inte ta "genvägar" genom stan.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Nja… påfallande ofta har jag inte bestämt mig var jag skall och för mig faller det sig mer naturligt att ladda vid behov och inte för att.

Edit: jag menar såhär… skall jag hem så laddar jag så att jag kommer hem med lite marginal så att jag kan ladda hemma. Skall jag kanske göra något annat när jag ändå är ute och åker går det åt mer el såklart och då ödslar jag inte min tid att stå och ladda i onödan om jag inte vet. Men krånglar laddare ofta får man väl mer tänka att man skall ladda så fort tillfälle ges. Men det kommer kräva mer tid och dyrare resor.
Abeslut, kör man oplanerade långresor i områden med få laddare får man räkna med mer tid för att ordna laddningen. Har man det behovet bör man nog fundera på om elbil är det bästa valet.

/Krille

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Var man än går i inner staden så är det bilar överallt som står i kö och bolmar ut avgaser
Så trådens tema om vilken elbil man ska välja 2025 är alltjämt aktuell?

Då kämpar vi ända in i kaklet med det och önskar kampen mot Mp och för Österleden lycka till i en annan tråd.

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Aha. Finansiell leasing är helt enkelt en vanlig avbetalning?
Väldigt förenklat kan man se det som vem som tar restvärdesrisken, där ligger den primära skillnaden. Kombinationen av att restvärden på nya bilar är lite mer oförutsägbara numera och att man har gjort förändringar som gör att det skattemässigt inte är lika gynnsamt längre har gjort att operationell har seglat upp som ett betydligt vanligare alternativ än tidigare.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Väldigt förenklat kan man se det som vem som tar restvärdesrisken, där ligger den primära skillnaden. Kombinationen av att restvärden på nya bilar är lite mer oförutsägbara numera och att man har gjort förändringar som gör att det skattemässigt inte är lika gynnsamt längre har gjort att operationell har seglat upp som ett betydligt vanligare alternativ än tidigare.
Vad är det för skatteregler som ändrats?

P PHPersson skrev:
Vad är det för skatteregler som ändrats?
Förenklat sågs tidigare finansiell leasing som en typ av hyra och man betalade moms på ”hyresbeloppet”. Man har som jag förstod på våran ansvariga på ekonomi börjat omtolka detta på skatteverket och momsen skall nu erläggas i sin helhet vid ”köpet” och inte löpande. Jag uppfattade att det inte är en regeländring utan sättet att tillämpa befintlig lagstiftning.

Vid operationell så betalar du momsen löpande då bilen de faktor hyrs och inte är i företagets ägo.

L Liljeros skrev:
Förenklat sågs tidigare finansiell leasing som en typ av hyra och man betalade moms på ”hyresbeloppet”. Man har som jag förstod på våran ansvariga på ekonomi börjat omtolka detta på skatteverket och momsen skall nu erläggas i sin helhet vid ”köpet” och inte löpande. Jag uppfattade att det inte är en regeländring utan sättet att tillämpa befintlig lagstiftning.

Vid operationell så betalar du momsen löpande då bilen de faktor hyrs och inte är i företagets ägo.
Jag tror inte att det stämmer... för så har det aldrig varit på bilar annat än fordon där hela momsen får dras vad jag vet. Momsfinansiering som det ibland kallas används när man leasar grävmaskiner och liknande men även arbetsbilar där skåp / flak är avskilt från hytten. Jag kan ha fel men alla företag som jag haft med att göra har i c:a 30år bakåt i tiden gjort på samma sätt.
Den enda skillnaden är att man inte får betala in för stor del i första förhöjd hyra för att Skatteverket ser det då som ett förtäckt köp. Här verkar det vara lite olika vad leasingbolagen går med på men 50% verkar inte gå längre. Men för de flesta som kanske betalar 30% eller lägre så är det inga problem.
Oavsett form så får man bara dra av halva momsen (på vanliga bilar) vilket är en nackdel för Operationell leasing eftersom "allt" ingår i hyran. Vid finansiell leasing kan man dra hela momsen på mer saker som tex. vinterdäck, service, reservdelar mm. En annan nackdel som nämnts ovan är att man måste betala ränta på hela beloppet vid OP leasing. Vid finansiell har man möjlighet (om man har de likvida medlen) att betala in 30-40% vid köpet för att få ner kapitalkostnaden. Å andra sidan blir det vanligare och vanligare att de dolt sänker bilpriserna även här med 0% ränta.
Så jag tror att den reella skillnaden är att det blir som en försäkring, man betalar ett högre pris för att säkra restvärdet. Men man skall komma ihåg att de ofta är väldigt petiga med prisavdrag för skador som för många anses vara normalt slitage efter 3år. Tex. stenskott, repor, parkeringsbucklor mm.

Edit: OP leasing är såklart alltid dyrare. Enda anledningen som det skulle vara billigare är kampanjer (dolda prissänkningar) som inte de har på finansiell leasing. Men det kan såklart även vara tvärs om.

Redigerat:
P PHPersson skrev:
Jag tror inte att det stämmer... för så har det aldrig varit på bilar annat än fordon där hela momsen får dras vad jag vet. Momsfinansiering som det ibland kallas används när man leasar grävmaskiner och liknande men även arbetsbilar där skåp / flak är avskilt från hytten. Jag kan ha fel men alla företag som jag haft med att göra har i c:a 30år bakåt i tiden gjort på samma sätt.
Den enda skillnaden är att man inte får betala in för stor del i första förhöjd hyra för att Skatteverket ser det då som ett förtäckt köp. Här verkar det vara lite olika vad leasingbolagen går med på men 50% verkar inte gå längre. Men för de flesta som kanske betalar 30% eller lägre så är det inga problem.
Oavsett form så får man bara dra av halva momsen (på vanliga bilar) vilket är en nackdel för Operationell leasing eftersom "allt" ingår i hyran. Vid finansiell leasing kan man dra hela momsen på mer saker som tex. vinterdäck, service, reservdelar mm. En annan nackdel som nämnts ovan är att man måste betala ränta på hela beloppet vid OP leasing. Vid finansiell har man möjlighet (om man har de likvida medlen) att betala in 30-40% vid köpet för att få ner kapitalkostnaden. Å andra sidan blir det vanligare och vanligare att de dolt sänker bilpriserna även här med 0% ränta.
Så jag tror att den reella skillnaden är att det blir som en försäkring, man betalar ett högre pris för att säkra restvärdet. Men man skall komma ihåg att de ofta är väldigt petiga med prisavdrag för skador som för många anses vara normalt slitage efter 3år. Tex. stenskott, repor, parkeringsbucklor mm.

Edit: OP leasing är såklart alltid dyrare. Enda anledningen som det skulle vara billigare är kampanjer (dolda prissänkningar) som inte de har på finansiell leasing. Men det kan såklart även vara tvärs om.
Jag är som sagt inte insatt i detaljerna om före och efter men en väsentlig förändring har skett gällande tolkningen och litar på vad man säger på ekonomiavdelningen. Finansiell leasing är inte längre aktuellt för vårt företag.

Förändring

Skatteverkets klargörande

L Liljeros skrev:
Jag är som sagt inte insatt i detaljerna om före och efter men en väsentlig förändring har skett gällande tolkningen och litar på vad man säger på ekonomiavdelningen. Finansiell leasing är inte längre aktuellt för vårt företag.

Förändring

Skatteverkets klargörande
Jag tror det är ditt företag som varit ute i gråzonen innan, kanske med undantag för hur avtalen är utformade.
Hur som är hyra/leasing av bilar konplext, lägg där till förmånsvärde mm.

G
P PHPersson skrev:
Jag tror det är ditt företag som varit ute i gråzonen innan, kanske med undantag för hur avtalen är utformade.
Hur som är hyra/leasing av bilar konplext, lägg där till förmånsvärde mm.
Kört finansiell leasing på alla mina firmabilar

förhöjd första avgift (får dra halva momsen).
löpande avgift (hög) (får dra halva momsen).

löser bilen efter 3 år till en väldig låg siffra.

värderar bilen och säljer den och företaget gör en "vinst".

G Greger_08 skrev:
Kört finansiell leasing på alla mina firmabilar

förhöjd första avgift (får dra halva momsen).
löpande avgift (hög) (får dra halva momsen).

löser bilen efter 3 år till en väldig låg siffra.

värderar bilen och säljer den och företaget gör en "vinst".
Exakt så

useless useless skrev:
En gammal elbil blir ju aldrig mindre värd än batteriet.
och det är inte värt nånting

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.