P PHPersson skrev:
Vad ingår i 8500kr?
soppan om det är diesel....

P PHPersson skrev:
Verkligen… du kommer bli rik. 1000mil / år och totalt 3000mil. Diesel 0,5 —-> 8kr x 3000= 24 000kr. ID3 kanske 6000kr så en besparing på 18’ är grymt. Slå till direkt för bilen i sig är fantastiskt också.
bil den klassas väl som ryggsäck om du har säkerhetsbältet på?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så trådens tema om vilken elbil man ska välja 2025 är alltjämt aktuell?

Då kämpar vi ända in i kaklet med det och önskar kampen mot Mp och för Österleden lycka till i en annan tråd.
Nä vi har gått över till dieselstånkor, fullt betalda ingen leasingavgift öht, lite soppa och nån tusenlapp i försäkring

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag tror det är ditt företag som varit ute i gråzonen innan, kanske med undantag för hur avtalen är utformade.
Hur som är hyra/leasing av bilar konplext, lägg där till förmånsvärde mm.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma om det bara är prove a point, jag är ganska säker på att skatteverket inte gjort detta klargörande enkom baserat på hur vårat företag med 20 anställda tillämpar moms på finansiell leasing.

Det handlar ju inte om någon lagändringen utan hur den tillämpas i praktiken.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma om det bara är prove a point, jag är ganska säker på att skatteverket inte gjort detta klargörande enkom baserat på hur vårat företag med 20 anställda tillämpar moms på finansiell leasing.

Det handlar ju inte om någon lagändringen utan hur den tillämpas i praktiken
Vill inte komma någonstans, vara poängtera att om avtalen skrivs rätt fungerar finansiell leasing lika bra idag.

K
G Greger_08 skrev:
Kört finansiell leasing på alla mina firmabilar

förhöjd första avgift (får dra halva momsen).
löpande avgift (hög) (får dra halva momsen).

löser bilen efter 3 år till en väldig låg siffra.

värderar bilen och säljer den och företaget gör en "vinst".
On jag har förstått rätt är det t ex "löser bilen efter 3 år till en väldigt låg siffra" som kan göra att man numera riskerar att inte få göra avdrag för halva momsen? D v s det riskerar att räknas som ett avbetalningsköp istället för leasing och då är momsen inte avdragsgill?

https://skatteverket.se/foretag/mom...arochmoms.4.58d555751259e4d6616800010628.html

/Krille

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
On jag har förstått rätt är det t ex "löser bilen efter 3 år till en väldigt låg siffra" som kan göra att man numera riskerar att inte få göra avdrag för halva momsen? D v s det riskerar att räknas som ett avbetalningsköp istället för leasing och då är momsen inte avdragsgill?

/Krille
Jag tror du har helt rätt, ihop med för hög kontantinsats. BMW sa max 40%. Mitt leasingbolag sa max 30% så verkar ligga däromkring.

Cheesen
Rabbithole Rabbithole skrev:
Lite sugen på erbjudanden på privatleasing för ID3, ca 3000:-/månad, lite extra med fler mil men bara bränslebesparingen göt det till ett vettigt val mot den gamla dieseln.
Ja inte vet jag var du hittar det priset.. den kostar då över 5000 med vinterdäck och försäkring.

G
K Krille4 skrev:

[länk]

/Krille
Brukar stå i kontraktet att man inte behöver köpa loss bilen men visst är man i grå zonen..

Bra sugen på att ta ut en Dodge RAM eller liknade för då får man dra hela momsen dock så tycker jag att dessa typer av fordon är det sämsta av det sämsta man kan köra runt i ett land som Sverige.

G Greger_08 skrev:
Brukar stå i kontraktet att man inte behöver köpa loss bilen men visst är man i grå zonen..

Bra sugen på att ta ut en Dodge RAM eller liknade för då får man dra hela momsen dock så tycker jag att dessa typer av fordon är det sämsta av det sämsta man kan köra runt i ett land som Sverige.
Vad är det som gör att regeln kring pickuper och hela momsen lever kvar? Har aldrig förstått motivet till detta.

Intet Intet skrev:
Aha. Finansiell leasing är helt enkelt en vanlig avbetalning?
Cheesen Cheesen skrev:
Ja inte vet jag var du hittar det priset.. den kostar då över 5000 med vinterdäck och försäkring.

Ser ut att ligga en hel del ”lockpriser” med förhöjd första hyra på blocket. Förstår mig inte på den prismodellen alls 🧐

L Liljeros skrev:
Vad är det som gör att regeln kring pickuper och hela momsen lever kvar? Har aldrig förstått motivet till detta.
Håller med, det är konstigt. Gäller alla bilar där hytten är separerad, tex även en transporter med flak.

S
Skåpbilar är också godkänt.

S sinuslinus skrev:
Skåpbilar är också godkänt.
Nej… det är det inte tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.