391 312 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nä vi har gått över till dieselstånkor, fullt betalda ingen leasingavgift öht, lite soppa och nån tusenlapp i försäkringNötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma om det bara är prove a point, jag är ganska säker på att skatteverket inte gjort detta klargörande enkom baserat på hur vårat företag med 20 anställda tillämpar moms på finansiell leasing.P PHPersson skrev:
Det handlar ju inte om någon lagändringen utan hur den tillämpas i praktiken.
Vill inte komma någonstans, vara poängtera att om avtalen skrivs rätt fungerar finansiell leasing lika bra idag.L Liljeros skrev:Jag vet inte riktigt vart du vill komma om det bara är prove a point, jag är ganska säker på att skatteverket inte gjort detta klargörande enkom baserat på hur vårat företag med 20 anställda tillämpar moms på finansiell leasing.
Det handlar ju inte om någon lagändringen utan hur den tillämpas i praktiken
On jag har förstått rätt är det t ex "löser bilen efter 3 år till en väldigt låg siffra" som kan göra att man numera riskerar att inte få göra avdrag för halva momsen? D v s det riskerar att räknas som ett avbetalningsköp istället för leasing och då är momsen inte avdragsgill?G Greger_08 skrev:
https://skatteverket.se/foretag/mom...arochmoms.4.58d555751259e4d6616800010628.html
/Krille
Jag tror du har helt rätt, ihop med för hög kontantinsats. BMW sa max 40%. Mitt leasingbolag sa max 30% så verkar ligga däromkring.K Krille4 skrev:
Brukar stå i kontraktet att man inte behöver köpa loss bilen men visst är man i grå zonen..K Krille4 skrev:
Bra sugen på att ta ut en Dodge RAM eller liknade för då får man dra hela momsen dock så tycker jag att dessa typer av fordon är det sämsta av det sämsta man kan köra runt i ett land som Sverige.
Vad är det som gör att regeln kring pickuper och hela momsen lever kvar? Har aldrig förstått motivet till detta.G Greger_08 skrev:
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Intet skrev:
Cheesen skrev:
Ser ut att ligga en hel del ”lockpriser” med förhöjd första hyra på blocket. Förstår mig inte på den prismodellen alls 🧐
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Trodde det var ändrade regler men det verkar inte blivit verklighet än.P PHPersson skrev:
https://www.regeringen.se/pressmedd...ag-pa-forenkling-for-foretag-till-regeringen/