S
P PHPersson skrev:
Jag tror de flesta är överens om att värderminskningen i % är generellt högre för elbilar. I ditt exempel, vad kostade de nya?
Om vi ska prata returens språk så tänker jag att fördomarna säger att lantisar inte köper nya bilar så det är inte relevant vad de kostade nya.

S sinuslinus skrev:
Om vi ska prata returens språk så tänker jag att fördomarna säger att lantisar inte köpa nya bilar så det är inte relevant vad de kostade nya.
Att köpa elbil beg just nu kan säkert vara en bra affär (så länge inget dyrt går sönder). Men det gäller såklart fossilbilen också.

• Gilla
isacklingvall
  • Laddar…
Vad händer med en beg begnad fossil- o el-bil i prishänseende, dvs en bil som närmar sig 10 år och +20 000 mil på mätaren? Kan det bli ett skifte i pris. Jag tänker att elbilen borde klara sig bättre, så länge batteriet är Ok.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vad händer med en beg begnad fossil- o el-bil i prishänseende, dvs en bil som närmar sig 10 år och +20 000 mil på mätaren? Kan det bli ett skifte i pris. Jag tänker att elbilen borde klara sig bättre, så länge batteriet är Ok.
En gammal elbil blir ju aldrig mindre värd än batteriet.

D
P PHPersson skrev:
Jag tror de flesta är överens om att värderminskningen i % är generellt högre för elbilar. I ditt exempel, vad kostade de nya?
Det tror jag inte att någon är överens om och få säger sig veta, det vi vet är hur det har varit och då var det ett tag för höga priser på beg elbil och nu är det nog för låga, vad de blir framöver är inte ens lönt att gissa. Dels finns det inslag av okontrollerbara flockbeteenden och dels beror det på faktorer som inte heller går att bedöma.

Däremot vet man att de ligger lägre i service och driftskostnader, även om även det varierar beroende på märke/modell och hur man köper elen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
det kommer nog spreta rätt rejält beroende på hur olika märken och modeller betett sig med avseende på elmotorlivslängd, batterikapacitet och övriga vanliga men kanske dyra fel.

VWs DSG-låda är ju en sån grej på fossilsidan som kan sänka värdet på en långmilare en hel del. Teslas rostroblem på vissa modeller en annan. Men om batteriet håller sig över 75% kapacitet så finns ett värde där som villabatteri iallafall.

D
S sinuslinus skrev:
Om vi ska prata returens språk så tänker jag att fördomarna säger att lantisar inte köper nya bilar så det är inte relevant vad de kostade nya.
Vet vi det, säljs det verkligen vara nya bilar i några få utvalda städer, jag trodde inte att det var så?

D djac skrev:
Det tror jag inte att någon är överens om och få säger sig veta, det vi vet är hur det har varit och då var det ett tag för höga priser på beg elbil och nu är det nog för låga, vad de blir framöver är inte ens lönt att gissa. Dels finns det inslag av okontrollerbara flockbeteenden och dels beror det på faktorer som inte heller går att bedöma.

Däremot vet man att de ligger lägre i service och driftskostnader, även om även det varierar beroende på märke/modell och hur man köper elen.
Håller med om det, förutom lägre service/ driftskostnader. Det vet vi lika lite om.

useless useless skrev:
En gammal elbil blir ju aldrig mindre värd än batteriet.
Det tror jag… du får även dra av kostnaden för att plocka ur det och bygga om till rätt ändamål. Massproduktion brukar göra att det inte lönsr sig. På samma sätt som att nästan ingen lagar vitvaror mm så tror jag batterierna enbart kommer gå till materialåtervinning.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Håller med om det, förutom lägre service/ driftskostnader. Det vet vi lika lite om.
Fast vi vet ju vad det är idag iaf, man kan ju läsa serviceplanerna och man "vet" ju, iaf ungefär, vad bensin/diesel/el kostar, eller?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast vi vet ju vad det är idag iaf, man kan ju läsa serviceplanerna och man "vet" ju, iaf ungefär, vad bensin/diesel/el kostar, eller?
Japp på samma sätt som vi vet att elbilar är dyrare än fossilbilar idag.

D
P PHPersson skrev:
Japp på samma sätt som vi vet att elbilar är dyrare än fossilbilar idag.
Det vet jag faktiskt inte, har diskuterats mycket här och det har varit svårt att normalisera datan, det blir lätt äpple och päron, kan man tänka sig begagnat så känns det just nu som tvärtom faktiskt.

Lägger till privatleasing för där har jag sett väldigt bra affärer komma förbi, bla på elektrisk Macan

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Det vet jag faktiskt inte, har diskuterats mycket här och det har varit svårt att normalisera datan, det blir lätt äpple och päron, kan man tänka sig begagnat så känns det just nu som tvärtom faktiskt,
Beg ja men nytt har jag inte sett ett enda exempel. Min teori är att man inte vill erkänna det, kanske inte ens för sig själv. Det är som att köpa en dålig aktie, man glömmer och går vidare.

D
P PHPersson skrev:
Beg ja men nytt har jag inte sett ett enda exempel.
Jag la till det med Macan, fick erbjudande om en välrutrustad sådan, med vinterdäck, för 8500/månad, det finansierar man inte mycket liknande fossilt för.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag la till det med Macan, fick erbjudande om en välrutrustad sådan, med vinterdäck, för 8500/månad, det finansierar man inte mycket liknande fossilt för.
Rabatter med privatleasing kan vi nog inte räkna med eftersom det är ett sätt att få ut bilar som säljer för dåligt. Men tack vare att elbilar inte är så populära hos tex Porsche så kan man absolut göra fynd ibland.

Fast just Macan är ett dumt exempel för de har varit sjukt billiga. Långt under 8500kr i värdeminskning. Kanske kostat 4000kr i värdeminskning…

https://www.blocket.se/annons/goteb...k_sport_chrono_pano_14_vags_kamera/1002697025

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.