357 945 läst ·
6 071 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Vad händer med en beg begnad fossil- o el-bil i prishänseende, dvs en bil som närmar sig 10 år och +20 000 mil på mätaren? Kan det bli ett skifte i pris. Jag tänker att elbilen borde klara sig bättre, så länge batteriet är Ok.
En gammal elbil blir ju aldrig mindre värd än batteriet.trähandtag skrev:
Det tror jag inte att någon är överens om och få säger sig veta, det vi vet är hur det har varit och då var det ett tag för höga priser på beg elbil och nu är det nog för låga, vad de blir framöver är inte ens lönt att gissa. Dels finns det inslag av okontrollerbara flockbeteenden och dels beror det på faktorer som inte heller går att bedöma.P PHPersson skrev:
Däremot vet man att de ligger lägre i service och driftskostnader, även om även det varierar beroende på märke/modell och hur man köper elen.
det kommer nog spreta rätt rejält beroende på hur olika märken och modeller betett sig med avseende på elmotorlivslängd, batterikapacitet och övriga vanliga men kanske dyra fel.trähandtag skrev:
VWs DSG-låda är ju en sån grej på fossilsidan som kan sänka värdet på en långmilare en hel del. Teslas rostroblem på vissa modeller en annan. Men om batteriet håller sig över 75% kapacitet så finns ett värde där som villabatteri iallafall.
Håller med om det, förutom lägre service/ driftskostnader. Det vet vi lika lite om.D djac skrev:Det tror jag inte att någon är överens om och få säger sig veta, det vi vet är hur det har varit och då var det ett tag för höga priser på beg elbil och nu är det nog för låga, vad de blir framöver är inte ens lönt att gissa. Dels finns det inslag av okontrollerbara flockbeteenden och dels beror det på faktorer som inte heller går att bedöma.
Däremot vet man att de ligger lägre i service och driftskostnader, även om även det varierar beroende på märke/modell och hur man köper elen.
Det tror jag… du får även dra av kostnaden för att plocka ur det och bygga om till rätt ändamål. Massproduktion brukar göra att det inte lönsr sig. På samma sätt som att nästan ingen lagar vitvaror mm så tror jag batterierna enbart kommer gå till materialåtervinning.useless skrev:
Det vet jag faktiskt inte, har diskuterats mycket här och det har varit svårt att normalisera datan, det blir lätt äpple och päron, kan man tänka sig begagnat så känns det just nu som tvärtom faktiskt.P PHPersson skrev:
Lägger till privatleasing för där har jag sett väldigt bra affärer komma förbi, bla på elektrisk Macan
Beg ja men nytt har jag inte sett ett enda exempel. Min teori är att man inte vill erkänna det, kanske inte ens för sig själv. Det är som att köpa en dålig aktie, man glömmer och går vidare.D djac skrev:
Rabatter med privatleasing kan vi nog inte räkna med eftersom det är ett sätt att få ut bilar som säljer för dåligt. Men tack vare att elbilar inte är så populära hos tex Porsche så kan man absolut göra fynd ibland.D djac skrev:
Fast just Macan är ett dumt exempel för de har varit sjukt billiga. Långt under 8500kr i värdeminskning. Kanske kostat 4000kr i värdeminskning…
https://www.blocket.se/annons/goteb...k_sport_chrono_pano_14_vags_kamera/1002697025