Det sägs att det var Sickan Andersson som sade: folk är inte så dumma som man tror, de är mycket dummare. Med ökande ålder så har jag insett att det är så illa för en stor majoritet av svenskarna.

Skall tilläggas att jag inte har något större förtroende för Aftonbladet, men, jag tänker att citera borde de klara och om de har gjort det rätt så blir man lite fundersam hur Miljöpartiets kunskapsnivå är. De intervjuar Daniel Hellden:

Helldén medger att själv gillar att köra bil

– Ja, det gör jag faktiskt. Jag har en gammal laddhybrid men vi tänkte byta ut den till en plug-in så att man kan ladda ordentligt.

Så ja... vem vågar rösta på dem?

Tror felet är att du tror att de kan citera rätt när de inte kan skriva rätt i övrigt:
”Helldén medger att själv gillar att köra bil”

tveksamt tveksamt skrev:
Tror felet är att du tror att de kan citera rätt när de inte kan skriva rätt i övrigt:
”Helldén medger att själv gillar att köra bil”
Ja det har du nog väldigt rätt i...

S
returen returen skrev:
problemet är att en fiskmås behöver inte köra så många km till vardags ju längre ut på landet du kommer desto längre kör du varje dag,
jobbar du med fältservice i fjollträsk kör du kanske 2 mil om dagen på landet blir det 50 med 4 övernattningar vid mjölkpallarna
Du tänker bakochfram. Ju längre sträcka du kör desto större besparing blir det med elbil.
De flesta människor jobbar inte med fältservice.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Om MP får som dom vill så lär det inte finnas så många vägar att köra elbil på. I min mellanstora bostadshåla har dom lyckats göra om den enda vägen som det aldrig var köer på till enfilig väg. Nu finns en jättebred fin promenad/cykelväg istället. Som ingen använder. Och bilköerna växer.

Hur tänker alla partier runt bilåkande om bilarna genrerar noll utsläpp? Då borde incitamenten att minska bilåkningen åtminstone minska och de borde inte aktivt försöka minska bilåkandet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du tänker bakochfram. Ju längre sträcka du kör desto större besparing blir det med elbil.
De flesta människor jobbar inte med fältservice.
Nja, kör du och snabbladdar kan det bli billigare med diesel. Speciellt med en större bil.

• Gilla
returen
  • Laddar…
S
P PHPersson skrev:
Nja, kör du och snabbladdar kan det bli billigare med diesel. Speciellt med en större bil.
Nu handlade diskussionen om att ladda hemma.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Nu handlade diskussionen om att ladda hemma.
Ledsen då missförstod jag, trodde det handlade om att sova borta 4 nätter.
Men som det är just nu är elbil dyrare totalt än fossilbil hur du än kör.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
P PHPersson skrev:
Ledsen då missförstod jag, trodde det handlade om att sova borta 4 nätter.
Det var returen som har 4 övernattningar på ett dygn när han kör fältservice. Sånt gör inte fiskmåsarna i Stockholm. Vi sover en natt per dygn. 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Varför skulle det vara så, med lägre driftskostnader, varför blir det då dyrare?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför skulle det vara så, med lägre driftskostnader, varför blir det då dyrare?
För att inköpspriset är högre och värdeminskningen större.

S
Det är ingen större inköpsskillnad på en tre år gammal ID4 som en tre år gammal Passat.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är ingen större inköpsskillnad på en tre år gammal ID4 som en tre år gammal Passat.
Jag tror de flesta är överens om att värderminskningen i % är generellt högre för elbilar. I ditt exempel, vad kostade de nya?

• Gilla
returen
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kollade lite, ingen vetenskap men båda verkar kosta ca 300’ nu med 6000mil.
Nypris enligt google så var ID4 ca 150’ dyrare. Om jag jämför rättvist vet jag inte men det skulle isf betyda att ID4an kostat 25kr/mil extra. Säg 20 för att vara snälla. Om vi också tänker att du bara laddat hemma för 2,5kr / mil snällt räknat och tankat diesel för 10kr/mil mindre snällt räknat så blir ändå passaten 12,5kr / mil billigare. Då har jag ändå vridit allt till Passatens nackdel.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.