P PHPersson skrev:
Man får jämför äpplen och äpplen. Privatleasing brukar innebära begränsningar som att man tex. max får köra tex. 1500 mil per år. företagsbilar rullar ofta mer än så och om vi antar att det är just 1500mil så kostar din bil 48kr / mil. Fynd vet jag inte men absolut helt ok skulle jag säga.

Såg för övrigt att ID7 verkar gå samma väg som ID4. Första träffen ner ca 150 000kr på 2200mil -2025. Skall bli intressant och se vad de är värda om 2år.

[länk]
Jo, jag förstår att jämförelsen haltar..

2000mil/år är det jag har, övermilen kostar dock ”bara” 10kr/milen så några mil för mycket blir ju ingen hisnande kostnad direkt.

Sen är det svårt att jämföra eftersom listpriset är 630000kr, jag tror inte att bilen är värd över 420000kr om tre år.. (leasingen kostar 212000kr)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Jo, jag förstår att jämförelsen haltar..

2000mil/år är det jag har, övermilen kostar dock ”bara” 10kr/milen så några mil för mycket blir ju ingen hisnande kostnad direkt.

Sen är det svårt att jämföra eftersom listpriset är 630000kr, jag tror inte att bilen är värd över 420000kr om tre år.. (leasingen kostar 212000kr)
Skulle säga att privatleasing är väldigt förmånligt just nu. Min känsla är att det är tillverkas sätt att sänka priset utan att det skall "synas". Så jag tror att du gjort ett väldigt bra "köp" jämfört med att köpa bilen.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Skulle säga att privatleasing är väldigt förmånligt just nu. Min känsla är att det är tillverkas sätt att sänka priset utan att det skall "synas". Så jag tror att du gjort ett väldigt bra "köp" jämfört med att köpa bilen.
Ja det är min bild av det också, kört V70 d3 -11 i tre år nu och där landade totalkostnaden på ca 5500kr i månaden..

Den nya är förvisso dyrare, men jag slipper ligga på garagegolvet och byta, hjullager, bussningar, bromsok, bromsskivor och diverse givare… 😆 försökte gardera mig mot att behöva reparera för mycket genom att köpa en lågmilare (10k mil) men det blev en hel del reparationer ändå..

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
returen returen skrev:
spelar ingen roll vad det erbjuds för elbilar för de som bor utanför fjollträsk och slike ställen när ladd infrastrukturens är kass

hade en ny BMW från fjollträsk med husvagn efter fick ladda 4ggr ner till öland.
resan tog oxå 4ggr så lång tid
Det är väl mer sannolikt att folk utanför Stockholm bor så att de kan ladda, i Stockholm bor många i lägenhet och det är ett grundproblem?

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Ja, det är lite panik, många bilar stående och man har svårt för att sänka "priset" på bilarna, då blir rabatterad privatleasing en lösning.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Man ska inte tro på att som skrivs på nätet men ViBilägare och en del youtube-mekare litar jag en hel del på. Det lutar åt att många biltillverkare har stora kvalitétsproblem och det gäller både bilar med och utan avgasrör.

Nu i senaste Råd och Rön finns det en kort artikel om en norsk Teslaägare som fått rätt mot Tesla efter att lacken flagnat på hans Model 3. Fyra år efter köpet började stora delar av bilen tappa färg. Tesla skyllde på stenskott och erbjöd 20 000 kronor i förlikning, men Hordaland tingsrätt slog fast att bristerna berodde på dåligt lackeringsarbete. Tesla Norge döms nu att betala 87 000 kronor i ersättning.

Tesla har just nu sju ärenden på Råd & Röns Svarta listan och är skyldiga sina kunder 3 560 725 kr.

Konsumenternas rättigheter i Sverige är som bekant inget värt i praktiken när företag vägrar att göra rätt för sig.

Jag har aldrig lyckats förstå varför folk köper bilar från tillverkare som har väldokumenterad dålig kvalité och dessutom uselt kundbemötande.

D djac skrev:
Det är väl mer sannolikt att folk utanför Stockholm bor så att de kan ladda, i Stockholm bor många i lägenhet och det är ett grundproblem?
problemet är att en fiskmås behöver inte köra så många km till vardags ju längre ut på landet du kommer desto längre kör du varje dag,
jobbar du med fältservice i fjollträsk kör du kanske 2 mil om dagen på landet blir det 50 med 4 övernattningar vid mjölkpallarna

D
T TommyC skrev:
Man ska inte tro på att som skrivs på nätet men ViBilägare och en del youtube-mekare litar jag en hel del på. Det lutar åt att många biltillverkare har stora kvalitétsproblem och det gäller både bilar med och utan avgasrör.

Nu i senaste Råd och Rön finns det en kort artikel om en norsk Teslaägare som fått rätt mot Tesla efter att lacken flagnat på hans Model 3. Fyra år efter köpet började stora delar av bilen tappa färg. Tesla skyllde på stenskott och erbjöd 20 000 kronor i förlikning, men Hordaland tingsrätt slog fast att bristerna berodde på dåligt lackeringsarbete. Tesla Norge döms nu att betala 87 000 kronor i ersättning.

Tesla har just nu sju ärenden på Råd & Röns Svarta listan och är skyldiga sina kunder 3 560 725 kr.

Konsumenternas rättigheter i Sverige är som bekant inget värt i praktiken när företag vägrar att göra rätt för sig.

Jag har aldrig lyckats förstå varför folk köper bilar från tillverkare som har väldokumenterad dålig kvalité och dessutom uselt kundbemötande.
Ja, detta är definitivt en invändning mot Tesla, man kan ju kolla på Råd & Röns Svarta Lista där finns just nu 922 företag.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
En hel del problem börjar dyka upp, konstiga och dyra.
Läste senast idag om Audis elmotor, E tron 55, där kylvätska medvetet läcker genom ett lager för smörjning och ner i en behållare.
Den måste tömmas regelbundet annars går vätskan in i motorn genom dåliga tätningar och kan orsaka kortslutning.
En firma jag inte mins namnet på håller på att ta fram reparationssatser, Audi erbjuder bara ny motor för 100.000:-

Jo, minns inte var jag läste det. VW är nog ledande beträffande kvalitétsproblem. Verkstäderna utmärker sig också ibland som när kollegan skickade sin son att hämta hybridpassaten från service. De skulle ha bytt bromsvätska men hade bara tömt ur den gamla utan att fylla nytt. Sonen lyckades undvika att knöla till bilen.

En annan kollega satsade på en Audi E-tron. Den läckte någonstans runt glastaket. Mögel bildades och saneringen misslyckades. Kollegans man var superallergisk mot mögel så han var en perfekt mögeldetektor. Märkligt nog så köpte dom ytterligare en Audi efter att verkstaden misslyckats med både tätning och sanering ett par gånger. Audin före E-tron drabbades av något större motorproblem under garantitiden, dieselmotor om jag minns rätt. Vissa lär sig aldrig att undvika kalkonerna trots att hon var väldigt missnöjd med alla verkstadsbesök som de bilarna krävde.

• Wow
djac
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Märkligt nog så köpte dom ytterligare en Audi efter att verkstaden misslyckats med både tätning och sanering ett par gånger. Audin före E-tron drabbades av något större motorproblem under garantitiden, dieselmotor om jag minns rätt. Vissa lär sig aldrig att undvika kalkonerna trots att hon var väldigt missnöjd med alla verkstadsbesök som de bilarna krävde.
Haha, det verkar ju stämma att Audi är fem nollor. Fyra på grillen och den femte bakom ratten.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En hel del problem börjar dyka upp, konstiga och dyra.
Läste senast idag om Audis elmotor, E tron 55, där kylvätska medvetet läcker genom ett lager för smörjning och ner i en behållare.
Den måste tömmas regelbundet annars går vätskan in i motorn genom dåliga tätningar och kan orsaka kortslutning.
En firma jag inte mins namnet på håller på att ta fram reparationssatser, Audi erbjuder bara ny motor för 100.000:-
Ja det är två punkter i serviceprotokollet för detta, så se till att bilen servats enligt plan om man funderar på att köpa en sån bil.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jo, minns inte var jag läste det. VW är nog ledande beträffande kvalitétsproblem. Verkstäderna utmärker sig också ibland som när kollegan skickade sin son att hämta hybridpassaten från service. De skulle ha bytt bromsvätska men hade bara tömt ur den gamla utan att fylla nytt. Sonen lyckades undvika att knöla till bilen.

En annan kollega satsade på en Audi E-tron. Den läckte någonstans runt glastaket. Mögel bildades och saneringen misslyckades. Kollegans man var superallergisk mot mögel så han var en perfekt mögeldetektor. Märkligt nog så köpte dom ytterligare en Audi efter att verkstaden misslyckats med både tätning och sanering ett par gånger. Audin före E-tron drabbades av något större motorproblem under garantitiden, dieselmotor om jag minns rätt. Vissa lär sig aldrig att undvika kalkonerna trots att hon var väldigt missnöjd med alla verkstadsbesök som de bilarna krävde.
Farsan köpte en A6a med den V6a som ska ha en del problem, vilket han fick med sin.
Den auktoriserade verkstaden menade på att kamkedjan kuggat över och motorn behövde ur, 77kkr skulle de ha för jobbet.

Han hittade en annan mek som kunde göra det, utan att ta ut motorn, för 25.

När arbetet skulle påbörjas inser meken att kammarna ligger rätt och avbryter arbetet.

Felet? En givare för under 100kr...

Vad tror ni gubben köper för bil efter denna? En Audi... Med V6a...

• Gilla
  • Haha
Lostmoose och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
jobbar du med fältservice i fjollträsk kör du kanske 2 mil om dagen på landet blir det 50 med 4 övernattningar vid mjölkpallarna
Om man inte i landet behöver 4 övernattningar på en arbetsdag så börjar det bli begripligt när folk säger att Stockholmare är smartare.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Nu har vi ju inte haft val2026 än men visst, risken är stor att det blir S+Mp planekonomi och miljödiktatur framöver.
Inte kan väl en majoritet av svenskarna vara så korkade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.