K
P PHPersson skrev:
Japp, eller ja. Enda i kommunen och rimligt avstånd om man behöver ladda.
Fast en hyfsat modern elbil hade nog rekommenderat laddning på en annan laddare efter vägen då alla fyra sladdarna är klippta/stulna och troligen felanmälda?

/Krille

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast en hyfsat modern elbil hade nog rekommenderat laddning på en annan laddare efter vägen då alla fyra sladdarna är klippta/stulna och troligen felanmälda?

/Krille
Ytterst tveksamt, vilken elbil skulle göra det menar du? Även om jag slår in adressen så fattar den att jag kommer fram men inte var hur jag skall åka sen. Iaf. Tesla och BMW har inte de funktionerna för att "larma" utan de förutsätter att man laddar där man kommer fram.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Visst finns det en problematik.
Som tur är är det ganska ovanligt att alla laddarna är nere samtidigt, men det är ganska vanligt att någon eller några är ur funktion på en laddstation. Sen skiljer det ganska mycket mellan olika operatörer. Bland de stora laddnätverken verkar det vara ganska vanligt på Circle K och Ionity att det är några trasiga laddare.

Tesla får man ändå ge kredd för att deras laddare oftast fungerar. De är snabba på att fixa trasiga laddstolpar och även om det är en trasig stolpe så gör det ofta ingenting för det finns ofta 12-20 stolpar per laddstation. Det är betydligt värre när 4/4 är trasiga.
Teslas laddare är grymma... har under alla år stött på en laddare som inte fungerade eller rättare sagt en hel station (Varberg) men då fanns det massa andra laddare (ej Tesla) bredvid att välja på. Men det har som sagt bara hänt en ända gång på... 9år =)

Har inte använt CircleK / Ionity i någon större omfattning men jag instämmer att jag ofta ser just CircleK lysa rött.

K
P PHPersson skrev:
Ytterst tveksamt, vilken elbil skulle göra det menar du? Även om jag slår in adressen så fattar den att jag kommer fram men inte var hur jag skall åka sen. Iaf. Tesla och BMW har inte de funktionerna för att "larma" utan de förutsätter att man laddar där man kommer fram.
Om du själv vet att batteriet inte räcker även för returresan så lägger du ju naturligtvis in den också i rutten.

/Krille

K Krille4 skrev:
Om du själv vet att batteriet inte räcker även för returresan så lägger du ju naturligtvis in den också i rutten.

/Krille
Nja… påfallande ofta har jag inte bestämt mig var jag skall och för mig faller det sig mer naturligt att ladda vid behov och inte för att.

Edit: jag menar såhär… skall jag hem så laddar jag så att jag kommer hem med lite marginal så att jag kan ladda hemma. Skall jag kanske göra något annat när jag ändå är ute och åker går det åt mer el såklart och då ödslar jag inte min tid att stå och ladda i onödan om jag inte vet. Men krånglar laddare ofta får man väl mer tänka att man skall ladda så fort tillfälle ges. Men det kommer kräva mer tid och dyrare resor.

Redigerat:
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Tydligen var jag inte ensam om att välja en ny EX40 nu i höst,
Förvånad att det inte är Elroq istället för EX40, hade nog valt Skodan över Volvon

• Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Förvånad att det inte är Elroq istället för EX40, hade nog valt Skodan över Volvon
Provkörde Elroq också, men kände mig inte alls hemma i den. EX40 känns mycket mer ombonad i interiören.

Elroq med stora batteriet skulle bli lite dyrare än en EX40 med fyrhjulsdrift också. (Privatleasing)
Att man sen fick dra ur orden ur säljaren på Dinbil gjorde valet ännu enklare…

Provkörde Elroq också, men kände mig inte alls hemma i den. EX40 känns mycket mer ombonad i interiören.

Elroq med stora batteriet skulle bli lite dyrare än en EX40 med fyrhjulsdrift också. (Privatleasing)
Att man sen fick dra ur orden ur säljaren på Dinbil gjorde valet ännu enklare…
Håller med dig helt! Tycker hela den gruppen av bilar gått ner sig, Skoda/VW/Audi. Önskar att Audi kunde prioritera sin inredning igen. Förr vad de nr1 ihop med Porsche tycker jag. Nu känns det som billiga skitbilar.
Tom en ”gammal” Volvo känns mycket trevligare och inte minst är körkänslan överlägsen (enligt mig). De andra känns som någon form av förseriebil att köra med ryckig körning trots låga effekter.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, siffrorna gäller nyregistrerade elbilar i Sverige.
aha hela sverige och inte bara i Boden då

det var ju så få ingen bilhandlare blir fet på denna ynkliga försäljningen

Oktober visar en intressant trend... jämför med året innan går bilförsäljningen ner (4%). Elbilsförsäljningen går även den ner (1%). Laddhybrider går upp. (5%).
Kan tycka att det är på gränsen till anmärkningsvärt att elbilar är så impopulära trots all marknadsföring, nya modeller mm.
Det säljs fortfarande mest fossilbilar som inte går att ladda om man inte räknar ihop elbilar med laddhybrider.
Vi får hoppas att det snart kommer några bra elbilar för rimliga pengar och inte bara bilar för 7-800'.

P PHPersson skrev:
Oktober visar en intressant trend... jämför med året innan går bilförsäljningen ner (4%). Elbilsförsäljningen går även den ner (1%). Laddhybrider går upp. (5%).
Kan tycka att det är på gränsen till anmärkningsvärt att elbilar är så impopulära trots all marknadsföring, nya modeller mm.
Det säljs fortfarande mest fossilbilar som inte går att ladda om man inte räknar ihop elbilar med laddhybrider.
Vi får hoppas att det snart kommer några bra elbilar för rimliga pengar och inte bara bilar för 7-800'.
spelar ingen roll vad det erbjuds för elbilar för de som bor utanför fjollträsk och slike ställen när ladd infrastrukturens är kass

hade en ny BMW från fjollträsk med husvagn efter fick ladda 4ggr ner till öland.
resan tog oxå 4ggr så lång tid

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag tror att de svårigheter många har att ladda hemma är ett större hinder för "elbilstillväxten" än vad prislappen är. En ny fossilbil av "premiumkvalitet" är inte direkt gratis den heller.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att de svårigheter många har att ladda hemma är ett större hinder för "elbilstillväxten" än vad prislappen är. En ny fossilbil av "premiumkvalitet" är inte direkt gratis den heller.
Fast de har "hängt" med upp på ett orimligt sätt. Ser man ur bilpriserna ökat så är det helt orimligt eftersom varken löner eller material har ökat i samma omfattning. Min gissning är ändå att folk kanske köper bilar för 800' nu i tron om att andrahandsvärdet är jättebra på elbilar (vilket det vari början). Men nu när man ser raset på tex. ID4 så ser jag en stor oro att både privatpersoner och företag tycker det är orimligt att betala kanske 15-20' i månaden för en ID4.
Vi har lurat oss själva i alla tider men någonstans går väl gränsen för vad man tycket det är värt. Tar vi ID4 som exempel så är det för utom värdeminskning förmånsvärde på det. Jag tror många hellre skulle ta 15-20' mer i bruttolön än en ID4 som tjänstebil. Iaf jag hade gjort det. Detta är inte unikt för ID4 men just den bilmodellen tycker jag kanske kostar orimligt mycket som ny i kombination med att utvecklingen går fort och elbilars värde sjunker snabbare än motsvarande fossilbilar. Totalkostnaden blir galet mycket högre än att tex. äga en Tiguan.
Men precis nu i närtid tror jag du har helt rätt dock.

P PHPersson skrev:
Fast de har "hängt" med upp på ett orimligt sätt. Ser man ur bilpriserna ökat så är det helt orimligt eftersom varken löner eller material har ökat i samma omfattning. Min gissning är ändå att folk kanske köper bilar för 800' nu i tron om att andrahandsvärdet är jättebra på elbilar (vilket det vari början). Men nu när man ser raset på tex. ID4 så ser jag en stor oro att både privatpersoner och företag tycker det är orimligt att betala kanske 15-20' i månaden för en ID4.
Vi har lurat oss själva i alla tider men någonstans går väl gränsen för vad man tycket det är värt. Tar vi ID4 som exempel så är det för utom värdeminskning förmånsvärde på det. Jag tror många hellre skulle ta 15-20' mer i bruttolön än en ID4 som tjänstebil. Iaf jag hade gjort det. Detta är inte unikt för ID4 men just den bilmodellen tycker jag kanske kostar orimligt mycket som ny i kombination med att utvecklingen går fort och elbilars värde sjunker snabbare än motsvarande fossilbilar. Totalkostnaden blir galet mycket högre än att tex. äga en Tiguan.
Men precis nu i närtid tror jag du har helt rätt dock.
Om en ID4 kostar 15-20k så verkar ju privatleasing av en EX40 för knappt 6k i månaden vara ett riktigt fynd.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Om en ID4 kostar 15-20k så verkar ju privatleasing av en EX40 för knappt 6k i månaden vara ett riktigt fynd.
Man får jämför äpplen och äpplen. Privatleasing brukar innebära begränsningar som att man tex. max får köra tex. 1500 mil per år. företagsbilar rullar ofta mer än så och om vi antar att det är just 1500mil så kostar din bil 48kr / mil. Fynd vet jag inte men absolut helt ok skulle jag säga.

Såg för övrigt att ID7 verkar gå samma väg som ID4. Första träffen ner ca 150 000kr på 2200mil -2025. Skall bli intressant och se vad de är värda om 2år. Det är också vad den säljs för hos handlaren vilket innebär att den som sålt den förmodligen tappat 200-250 000kr på 2200mil. Jag är personligen förbluffad dels att folk har råd och dels att de tycker det är värt det.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_id_7_gtx_edition_drag_panorama/1003001185

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.