Fairlane
D djac skrev:
Ja men jag är såklart en av de som känner olust med Musk, ovanpå hans hälsning så medföljer andra konsekvenser av hans personlighet och ideologi. Vi vet ju att Tesla exempelvis har svårt att underkasta sig världsliga saker som lagar och regler, vare sig det är ARN eller arbetsmarknadsmodeller, detta gör en sårbar som kund, det är ingen liten sak att behöva driva eventuella meningsskiljaktigheter till domstol istället för att använda gängse instanser.
Du känner olust, men tillräckligt för att avstå köp?
Jag tolkar det som du ändå är öppen för köp, andra är det kanske inte, därav minskningen?!
D djac skrev:
Men som sagt, bilen är alltså rätt bra och fortfarande slåss jag av hur mycket bättre mycket är än i andra sk premiumbilar och en del är såklart sämre.
Så kan det vara såklart. Det finns fina bilar från Kina också. De är väldigt intressanta för många, inte för mig. Tesla var intressant för mig, är det inte längre, även om det är en bra bil. Bygger Putin världens bästa bil kommer jag inte köpa den ändå, och det lär jag inte vara ensam om, även om den såklart kommer hitta sina köpare.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt är jag övertygad om att om Ryssland skulle tillverka en fantastisk elbil så är det många som skulle dra sig för att köpa den, liksom många inte vill ha en kinesisk. Man kan tycka vad man vill om det, att det är bra att fokusera på ägaren, eller att det år dåligt, att fokus borde vara på produkten, men många människor är känsliga för hur företag, länder och ägare agerar, medan andra är mindre känsliga för det.
Kom att tänka på denna ”fantastiska elbil” :)
https://www.autoevolution.com/news/...ks-so-much-like-a-washing-machine-226411.html

• Haha
  • Wow
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Du känner olust, men tillräckligt för att avstå köp?
Jag tolkar det som du ändå är öppen för köp, andra är det kanske inte, därav minskningen?!
Nej, jag skulle inte köpa en idag, jag har ju en men då var det "andra tider"

Jag tittar också på alla roliga Kina-bilar men där är jag blockerad och det blir ingen så heller, de verkar heller inte funka speciellt bra bakom alla roliga finesser.

Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Tydligen var jag inte ensam om att välja en ny EX40 nu i höst,
25% av försäljningen
men är det i fjollträsk eller europa
eller...

returen returen skrev:
25% av försäljningen
men är det i fjollträsk eller europa
eller...

Jag förstår inte riktigt vad du menar, siffrorna gäller nyregistrerade elbilar i Sverige.

Fairlane Fairlane skrev:
men många människor är känsliga för hur företag, länder och ägare agerar, medan andra är mindre känsliga för det.
Jag är i alla fall oerhört mycket känsligare mot en rysslandstillverkad bil än vad jag är mot en muskinfluerad kärra. Men som du säger, alla är olika.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tur man kör hybrid när man är och hälsar på vänner…

• Laddstation med två laddare för elbilar vid en bensinmack på natten, upplyst omgivning och tydliga skyltar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rolle85 skrev:
Att köpa Tesla känns riskabelt, inget jag hade vågat köpa i dessa dagar när värdet på dem sjunker som en sten.

En Volvo håller däremot värdet bra alltid.
Jo planekonomi i en diktatur borgar ju för stabilitet och trygghet i företag.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo planekonomi i en diktatur borgar ju för stabilitet och trygghet i företag.
Nu har vi ju inte haft val2026 än men visst, risken är stor att det blir S+Mp planekonomi och miljödiktatur framöver.

• Ledsen
TommyC
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Enda möjliga stället att ladda på?

/Krille

K Krille4 skrev:
Enda möjliga stället att ladda på?

/Krille
Japp, eller ja. Enda i kommunen och rimligt avstånd om man behöver ladda.

B bhus2021 skrev:
Nu har vi ju inte haft val2026 än men visst, risken är stor att det blir S+Mp planekonomi och miljödiktatur framöver.
På vilket sätt är valet 2026 relevant för Volvo? Jag syftar såklart på biltillverkaren och inte lastbilstillverkaren Volvo.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Så vännerna bor off grid...

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så vännerna bor off grid...
Nej men de har inget trefasuttag och jag har inget annat att ladda bilen med, nu hade jag förvisso inte laddat även om jag kunnat men hade jag kört elbil hade mitt enda alternativ varit att leta upp en distansladdare någonstans och laddat kanske en timma. Ett stort ilandsproblem men tycker det är konstigt / dåligt att 4/4 är stängda vilket ändå belyser att det fortfarande finns en problematik.

Man får förövrigt inte med laddare med BMW längre. Rätt kass men som tur är har jag två till Teslan så den ena ligger i BMWn. Men som sagt den funkar bara till trefas.

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Nej men de har inget trefasuttag och jag har inget annat att ladda bilen med, nu hade jag förvisso inte laddat även om jag kunnat men hade jag kört elbil hade mitt enda alternativ varit att leta upp en distansladdare någonstans och laddat kanske en timma. Ett stort ilandsproblem men tycker det är konstigt / dåligt att 4/4 är stängda vilket ändå belyser att det fortfarande finns en problematik.

Man får förövrigt inte med laddare med BMW längre. Rätt kass men som tur är har jag två till Teslan så den ena ligger i BMWn. Men som sagt den funkar bara till trefas.
Visst finns det en problematik.
Som tur är är det ganska ovanligt att alla laddarna är nere samtidigt, men det är ganska vanligt att någon eller några är ur funktion på en laddstation. Sen skiljer det ganska mycket mellan olika operatörer. Bland de stora laddnätverken verkar det vara ganska vanligt på Circle K och Ionity att det är några trasiga laddare.

Tesla får man ändå ge kredd för att deras laddare oftast fungerar. De är snabba på att fixa trasiga laddstolpar och även om det är en trasig stolpe så gör det ofta ingenting för det finns ofta 12-20 stolpar per laddstation. Det är betydligt värre när 4/4 är trasiga.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.