Audi q8 etron

Det har diskuterats Teslas sverigeförsäljning förr, trillade över denna bild på Reddit:
Har själv saknat en graf att titta på, och tänkte att fler än jag kunde vara intresserade.

Graf över Tesla-nyregistreringar i Sverige per månad från 2006 till 2025, med toppar markerade vid händelser som IF Metal-strejken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Det har diskuterats Teslas sverigeförsäljning förr, trillade över denna bild på Reddit:
Har själv saknat en graf att titta på, och tänkte att fler än jag kunde vara intresserade.

[bild]
Ja och bilarna har ju egentligen bara blivit bättre under tiden som försäljningen dalar.

D djac skrev:
Ja och bilarna har ju egentligen bara blivit bättre under tiden som försäljningen dalar.
Flera företag som inte tillåter Tesla längre i tjänstebilspoolen, p g a VDn:s ställningstagande för Afd, Metallstrejken samt politiska utspel överlag. Påverkar säkert siffrorna något.

Att köpa Tesla känns riskabelt, inget jag hade vågat köpa i dessa dagar när värdet på dem sjunker som en sten.

En Volvo håller däremot värdet bra alltid.

• Gilla
Jocke760
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Att köpa Tesla känns riskabelt, inget jag hade vågat köpa i dessa dagar när värdet på dem sjunker som en sten.

En Volvo håller däremot värdet bra alltid.
Speciellt verkar det gälla EX30 och EX90 :)

• Gilla
  • Haha
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
EC40 och EX40 är riktig bra köp också. Kör EC40 varje dag :)

• Haha
returen
  • Laddar…
D
B bhus2021 skrev:
Flera företag som inte tillåter Tesla längre i tjänstebilspoolen, p g a VDn:s ställningstagande för Afd, Metallstrejken samt politiska utspel överlag. Påverkar säkert siffrorna något.
Japp, tappet är ju en global trend, mer i vissa länder, mindre i andra, men som sagt så tycker jag bara att de uppdaterade bilarna blivit bättre på allt.

D djac skrev:
Japp, tappet är ju en global trend, mer i vissa länder, mindre i andra, men som sagt så tycker jag bara att de uppdaterade bilarna blivit bättre på allt.
Även konkurrenterna har iofs blivit bättre på allt, så det är inget som direkt gynnar Tesla

D
B bhus2021 skrev:
Även konkurrenterna har iofs blivit bättre på allt, så det är inget som direkt gynnar Tesla
Säkert men jag tycker nog ändå att de fortfarande håller som produkt, har lite andra premiumbilar i umgängeskretsen och de är rätt buggiga och efter fortfarande.

Fairlane
D djac skrev:
Säkert men jag tycker nog ändå att de fortfarande håller som produkt, har lite andra premiumbilar i umgängeskretsen och de är rätt buggiga och efter fortfarande.
Jag tror att många fortfarande ändå inte uppskattar Musks agerande, vilket är det som ger nedgången. På samma sätt är jag övertygad om att om Ryssland skulle tillverka en fantastisk elbil så är det många som skulle dra sig för att köpa den, liksom många inte vill ha en kinesisk. Man kan tycka vad man vill om det, att det är bra att fokusera på ägaren, eller att det år dåligt, att fokus borde vara på produkten, men många människor är känsliga för hur företag, länder och ägare agerar, medan andra är mindre känsliga för det.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
engs
P PHPersson skrev:
Ja men det står alltid 0kr så svårt att räkna då ;). Jo men ändå hade det varit intressant med kr / mil på DC vs AC.
Såg idag när jag laddade i princip tomt batteri att om displayen stämmer så ”försvann” 4kWh. Vilket är ca 15% och det är inte direkt försumbart. (AC).
Har för mig 15% är rätt OK ändå? Någon tysk motsvarighet till motormännen har släppt ett omfattande test på förluster med AC-laddning och diffen i förlust mellan olika märken var enorm. Bör gå att hitta om man söker. Men det var några år sedan.

Håller med om att det borde vara mer fokus på denna del, det är ju verkligen att elda för kråkorna om man har bilen utomhus ivf.

Edit:
Från 2023, 15% är väl kanske sämre än snittet men inte extremt.
https://carup.se/test-sa-mycket-el-forsvinner-nar-elbilar-laddas/

Man får hoppas ingen bil som tillverkas idag ligger över 10% förlust, ivf när vädret är OK.

Redigerat:
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att många fortfarande ändå inte uppskattar Musks agerande, vilket är det som ger nedgången. På samma sätt är jag övertygad om att om Ryssland skulle tillverka en fantastisk elbil så är det många som skulle dra sig för att köpa den, liksom många inte vill ha en kinesisk. Man kan tycka vad man vill om det, att det är bra att fokusera på ägaren, eller att det år dåligt, att fokus borde vara på produkten, men många människor är känsliga för hur företag, länder och ägare agerar, medan andra är mindre känsliga för det.
Ja men jag är såklart en av de som känner olust med Musk, ovanpå hans hälsning så medföljer andra konsekvenser av hans personlighet och ideologi. Vi vet ju att Tesla exempelvis har svårt att underkasta sig världsliga saker som lagar och regler, vare sig det är ARN eller arbetsmarknadsmodeller, detta gör en sårbar som kund, det är ingen liten sak att behöva driva eventuella meningsskiljaktigheter till domstol istället för att använda gängse instanser.

Men som sagt, bilen är alltså rätt bra och fortfarande slåss jag av hur mycket bättre mycket är än i andra sk premiumbilar och en del är såklart sämre.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har för mig 15% är rätt OK ändå? Någon tysk motsvarighet till motormännen har släppt ett omfattande test på förluster med AC-laddning och diffen i förlust mellan olika märken var enorm. Bör gå att hitta om man söker. Men det var några år sedan.

Håller med om att det borde vara mer fokus på denna del, det är ju verkligen att elda för kråkorna om man har bilen utomhus ivf.

Edit:
Från 2023, 15% är väl kanske sämre än snittet men inte extremt.
[länk]

Man får hoppas ingen bil som tillverkas idag ligger över 10% förlust, ivf när vädret är OK.
Ja där ser man, 15% får väl ses som normalt. Men då får man lägga på 15% ca på kostnaden att köra per mil också såklart och det tänker man kanske inte på.

Tydligen var jag inte ensam om att välja en ny EX40 nu i höst,

• Lista över topp 10 elbilar oktober 2025 med Volvo EX40 på första plats med 1104 sålda enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.