391 379 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag tror inte att det går att stänga av den, inte sett det valet iaf, om bilen är i D och man öppnar en dörr så varar den, man kan såklart trycka på P.P PHPersson skrev:
En del ljud tycker jag är för höga men jag vet inte riktigt vad som är "Tesla" och vad som är Eurocap och andra regler, jag har ingen annan ny bil att jämföra med.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag har haft min Tesla Model S i 6 år (10500 mil) nu, underbar bil, i princip ingen service (bytt luftfilter bara och kollat bromsarna (är aldrig något och behöver aldrig bytas då bilen i princip aldrig bromsas utan bara motorbromsar)), inga problem under alla dessa år, dvs inget som gått sönder, däcken håller hur länge som helst, har haft samma vinterhjul under alla dessa 6 år. Laddar hemma, så billigare bil får man leta efter. Samtidigt så är utrustningsnivån fenomenal med luftdämpning osv osv . Älskar den
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Vilket år/spec har du? Är själv lite nojig mot just Model S och X att dom skulle vara besvärligare än 3/YP PiotrPolin skrev:Jag har haft min Tesla Model S i 6 år (10500 mil) nu, underbar bil, i princip ingen service (bytt luftfilter bara och kollat bromsarna (är aldrig något och behöver aldrig bytas då bilen i princip aldrig bromsas utan bara motorbromsar)), inga problem under alla dessa år, dvs inget som gått sönder, däcken håller hur länge som helst, har haft samma vinterhjul under alla dessa 6 år. Laddar hemma, så billigare bil får man leta efter. Samtidigt så är utrustningsnivån fenomenal med luftdämpning osv osv . Älskar den
Min kompis granne köpte en sprillans ny Kia EV 9 i början av året men sålde den efter bara 6 veckor. Han blev helt tokig på bilens alla pling-plång och varningsljud som inte gick att stänga av. 🙉
Antar att han inte provkörde innan han beställde.
Antar att han inte provkörde innan han beställde.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Går att stänga av de mesta i min med men kan ju bli galen för mindre! Kia/hyundai verkar gjort plingandet till en sport.. just nu fajtas jag med ett medelande om något jag ska godkänna som inte funkar-igen.. tur det är service ofta så de kan rensa…S sinuslinus skrev:
Ja grannens KIA plingar som det vore glassbilen när de backar ut från sin infart. Rätt störande kl 6.30 en söndagmorgon.B Bus1t skrev:
Har bara kört en EV6 i 3km. Tyckte den var lika dålig som den såg ut så har inte kört någon efter det. Så svar nej för jag hann nog inte upptäcka något och dessutom var det när dem kom och förmodligen innan de flesta ljud =)B Bus1t skrev:
Edit: Hörde någonstans ryktesvägen, så ta det med en nypa salt, att BMW hade 10 heltidsanställda som bara jobbade med "pling-ljud". Sjukt som det stämmer men måste samtidigt säga att jag tycker BMWns ljud är relativt behagliga även om det mesta går att stänga av.
Om aktuellt förslag i EU går igenom, vilket det ser ut att göra med rätt stor majoritet, införs detta halvårsskiftet 2028. Dock har Trafikverket inget med saken att göra utan brottet registreras direkt hos Polismyndigheten tillsammans med foto från bilens kupekamera.Magnus E K skrev:
I helgen var tillsyn av segelbåten 2 ggr 40 mil + inhandling i Västervik 2 ggr 5mil. Totalt 4 publika laddningar.
1. Laddningen i Växjö till 80%- laddstationen vill inte släppa laddkontakten. Håller på trycker på knapparna för stoppa/avsluta laddningen plus en massa andra saker under 5 minuter. Provar en massa saker så som låsa upp låsa bilen, starta laddningen igen osv. Tillslut släpps laddkabeln.
2. Laddning Västervik till 80%- inget problem
3. Laddning Oskarshamn till 80%- fel på laddstolpe- byte till annan stolpe och där var skärmen svart- satte bara i laddkabeln då vi har plug and charge, så jag tittade inte så noga- tänkte att skärmen går igång. Kunde inte avsluta laddningen, utan fick via bilen app ställa ned när bilen skulle vara fulladdad för att kunna avsluta laddningen.
4. En kort laddning i Växjö från 50% till 70 % så att vi med säkerhet skulle kunna komma hem- inga problem denna gång. Med facit i hand hade vi inte behövt ladda- vi hade kommit hem med 5 %. Orsaken var att det regna så mycket att vi körde långsammare än vi tänkt.
Slutsats lite för mycket strul tycker jag.
1. Laddningen i Växjö till 80%- laddstationen vill inte släppa laddkontakten. Håller på trycker på knapparna för stoppa/avsluta laddningen plus en massa andra saker under 5 minuter. Provar en massa saker så som låsa upp låsa bilen, starta laddningen igen osv. Tillslut släpps laddkabeln.
2. Laddning Västervik till 80%- inget problem
3. Laddning Oskarshamn till 80%- fel på laddstolpe- byte till annan stolpe och där var skärmen svart- satte bara i laddkabeln då vi har plug and charge, så jag tittade inte så noga- tänkte att skärmen går igång. Kunde inte avsluta laddningen, utan fick via bilen app ställa ned när bilen skulle vara fulladdad för att kunna avsluta laddningen.
4. En kort laddning i Växjö från 50% till 70 % så att vi med säkerhet skulle kunna komma hem- inga problem denna gång. Med facit i hand hade vi inte behövt ladda- vi hade kommit hem med 5 %. Orsaken var att det regna så mycket att vi körde långsammare än vi tänkt.
Slutsats lite för mycket strul tycker jag.